بین الملل
مهر
۱۴۰۱/۰۱/۰۶ ۱۳:۴۹:۴۲
پنتاگون: عملیات زمینی نیروهای روسیه به سمت کی‌یف متوقف شده است
پنتاگون: عملیات زمینی نیروهای روسیه به سمت کی‌یف متوقف شده است
یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا گفت که نیروهای روسیه عملیات زمینی و پیشروی به سمت پایتخت اوکراین را متوقف کرده اند و حملات آنها بر منطقه دونباس متمرکز است.
مهر

به نقل از الجزیره، یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: شاهد تحرکات و انتقال نیروهای روسیه از گرجستان به سمت اوکراین هستیم اما تخمین تعداد دقیق آنها ممکن نیست.

وی افزود: تخمین ما این است که نیروهای روسیه ۲۲ کشتی در دریای سیاه دارند که اغلب آنها خشکی-آبی هستند.

این مقام پنتاگون که نامش فاش نشده، ادامه داد: نیروهای روسیه در اطراف کی یف پایتخت اوکراین هم اکنون حالت دفاعی به خود گرفته و عملیات زمینی به سمت کی یف را متوقف کرده‌اند و حملات آنها بر منطقه دونباس متمرکز است.

وی افزود: تمرکز روسیه بر دونباس ممکن است یک برگه چانه زنی در هرگونه مذاکرات صلح در آینده باشد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه پیش از این از حصول نتایج دلخواه در فاز نخست عملیات نظامی در اوکراین خبر داده بود حال آنکه گفته می‌شود در حال حاضر، تمرکز ارتش روسیه روی منطقه دونتسک است.
خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اهداف اصلی در فاز نخست عملیات نظامی در اوکراین محقق شده است.

همزمان، اینترفکس اعلام کرد که ارتش روسیه روی آزادسازی منطقه دونباس تمرکز می‌کند و احتمال یورش به شهرهای تحت محاصره نیز منتفی نیست.

وزارت دفاع روسیه هم پیشتر گفته بود که در پیش برد عملیات نظامی خود دو گزینه را لحاظ می‌کند که یکی در محدوده جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک است و دیگری کل خاک اوکراین را درگیر می‌کند.

روز جمعه، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای روس تا حدودی موفق به ایجاد گذرکاه زمینی میان شبه جزیره کریمه و جمهوری دونتسک شده‌اند.

پیشتر هم گفته شده بود که یکی از اهداف روسیه از اقدام نظامی در اوکراین، ایجاد این گذرگاه و امتداد آن در حاشیه دریای سیاه تا نقطه اتصال به مولداوی است. به این ترتیب، دسترسی اوکراین به دریای سیاه قطع می‌شود.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیراً درباره قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه هشدار داد. در همین راستا، آمریکا و شرکایش در حال بررسی امکان تحویل موشک‌های ضد کشتی به کی یف هستند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما