بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۴/۱۰ ۱۵:۲۲:۳۸
اردوغان: موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو با پارلمان ترکیه است
اردوغان: موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو با پارلمان ترکیه است
رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی پس از نشست ناتو در مادرید، درباره مسائلی از جمله عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، عملیات در سوریه و روابط آنکارا با مسکو صحبت کرد.
فارس


«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (جمعه) گفت این پارلمان ترکیه است که باید با عضویت سوئد و فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش حول پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در نشست سران این ائتلاف در مادرید، توضیح داد: «کار برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بدون تصویب پارلمان ترکیه پیش نخواهد رفت و جای نگرانی نیست».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی اظهار داشت: «در اجلاس ناتو، رویکرد همه سران این بود که بیایید یک میانجی باشیم، بیایید آنها (ترکیه) را با یونان دور هم جمع کنیم. ما گفتیم ببخشید، فعلا وقت نداریم».

رئیس جمهور ترکیه درباره سند راهبردی ناتو گفت: «در سند راهبردی (ناتو) ما برای اولین بار ثبت کردیم که سازمان‌های تروریستی، نیروهای امنیتی ما و همچنین مردم و سرزمین‌های ما را تهدید می‌کنند».

اردوغان با اشاره به یادداشت سه‌جانبه با سوئد و فنلاند نیز توضیح داد: «کار بعدی متعلق به سوئد و فنلاند است. وقتی اشتباهی رخ دهد، ما از قبل اسنادی داریم و آنچه لازم باشد انجام خواهیم داد. از این پس برای اعضای پ.ک.ک و گولن، تبلیغات تروریستی، حمله به کشور و شهروندان ما بسیار دشوارتر خواهد بود».

وی با بیان اینکه سوئد ۷۳ تروریست را به ترکیه استرداد می‌کند، تاکید کرد: «وعده‌ها مهم است، اما مهمترین چیز عملی‌شدن است. آنها در حال حاضر ۳-۴ نفر از آنها را فرستاده‌اند، اما کافی نیست. وزارت دادگستری و امور خارجه، سازمان اطلاعات از نزدیک بررسی و پیگیری خواهد کرد».

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به تغییر سیاست‌های ناتو در سند راهبردی این ائتلاف گفت: «ترکیه از سیاست متعادلی برای حفظ روابط با روسیه و اوکراین پیروی خواهد کرد زیرا نمی‌خواهد آسیبی به تعاملات دیپلماتیک وارد شود».

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه نیز مدعی شد: «ترکیه روی عملیاتی در سوریه کار می‌کند و همه چیز ممکن است ناگهانی اتفاق بیافتد».

وی پیش از این با تاکید بر مصمم بودن ترکیه برای عملیات در سوریه،‌گفته بود عملیات جدید در شمال سوریه به محض پایان یافتن آمادگی‌ها در خصوص کمربند امنیتی در مرزها با سوریه آغاز خواهد شد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما