ورزشی
مهر
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۱۲:۱۳:۲۸
پیشنهاد دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در خصوص اوزان المپیکی
پیشنهاد دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در خصوص اوزان المپیکی
دبیرفدراسیون وزنه برداری کشورمان چند پیشنهاد در خصوص اوزان و سیستم گزینشی المپیک را به کمیته آموزش فدراسیون جهانی ارائه کرد.
مهر

محسن بیرانوند دبیر فدراسیون وزنه برداری کشورمان در تشریح آنچه در به جلسه آنلاین مربیان کمیته آموزش فدراسیون جهانی گذشت، اظهار داشت: در این جلسه پیشنهادات جالبی برای اوزان المپیکی و همچنین پروسه گزینشی المپیک میان اعضا مطرح و قرار شد در جلسه آینده هیأت رئیسه فدراسیون جهانی درباره این پیشنهاد تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در این جلسه بررسی ۵ وزن المپیکی بود. ما پیشنهاد دادیم اوزان المپیکی در اوزان ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و ۱۰۲+ در بخش مردان و برای بانوان هم ۴۹، ۵۹، ۷۱،۸۱ و ۸۷+ باشد. قرار شد پیشنهاد ما در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی بین اعضا بحث و تبادل نظر شود تا در صورت موافقت، به IOC پیشنهاد داده شود تا به تأیید نهایی برسد.
بیرانوند ادامه داد: البته برخی هم پیشنهاد دادند اوزان ۹۶ و ۹۶+ کیلوگرم در بین اوزان المپیکی گنجانده شود که من با این موضوع مخالفت کردم. زیرا در آن صورت ما مجبور خواهیم بود تنها در وزن ۹۶ کیلوگرم، بین وزنه‌برداران خوبی که داریم، تنها یک نفر را به المپیک اعزام کنیم. این نمی‌تواند اتفاق خوبی برای ما باشد و از این‌رو پیشنهاد دادم به جای آن؛ اوزان ۱۰۲ و ۱۰۲ + در بین اوزان المپیکی گنجانده شود.
دبیر فدراسیون وزنه‌برداری گفت: در صورت تائید وزن ۹۶ کیلوگرم، ورزشکاران ۱۰۲ و ۱۰۹ کیلوگرم هم از حضور در المپیک حذف می‌شدند، اما اکنون با انتخاب دسته ۱۰۲ کیلوگرم ورزشکاران بین دسته ۹۶ تا ۱۰۲ کیلوگرم انتخاب می‌شوند. حتی برخی از ورزشکاران از این دو وزن ۹۶ تا ۱۰۹ نیز می‌توانند، در ۱۰۲ کیلوگرم هم وزن خودشان را برسانند تا در المپیک شرکت کنند. این موضوع با هدف افزایش تعداد شرکت‌کننده در مسابقات گزینشی المپیک است تا از این طریق تعداد ورزشکاران بیشتری شانس حضور در المپیک را داشته باشند.
وی ادامه داد: تنها دلیل مخالفت من هم این بود تا ورزشکاران بین اوزان ۹۶ تا ۱۰۹ کیلوگرم مجبور هستند وزن زیادی را کم کنند، اما با این پیشنهاد وزنه‌برداران تنها باید وزن کمی را کاهش دهند تا به ۱۰۲ کیلوگرم برسند. این پیشنهاد مورد استقبال تعدادی از اعضا قرار گرفت و قرار است در روزهای آتی در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی درباره آن بحث شود.
بیرانوند با اشاره به اینکه یکی دیگر از پیشنهادات من کوتاه‌تر شدن پروسه گزینشی المپیک است، توضیح داد: درباره گزینشی المپیک هم مواردی را مطرح کردم که مهم‌ترین آن پروسه طولانی مدت این رویداد است. زیرا سیستم فرسایشی باعث آسیب‌رساندن به ورزشکاران می‌شود تا نتوانند در المپیک حضور داشته باشند.
دبیر فدراسیون وزنه برداری خاطر نشان کرد: معتقدم هر چقدر این پروسه کوتاه‌تر باشد، مصدومیت هم کمتر سراغ ورزشکاران می‌آید. باید دانست ورزشکاران هم دوران اوج و دوران افولی دارند و همیشه در آمادگی کامل نیستند. نباید سه سال ورزشکاران در کورس رقابت باشند و بهتر است این پروسه کوتاه‌تر شود. به همین دلیل پیشنهاد دادیم پروسه انتخابی المپیک از اردیبهشت ۲۰۲۲ شروع شود و ژانویه ۲۰۲۴ هم به اتمام برسد. مسابقات قاره‌ای و جهانی مدنظر باشد.
وی در پایان گفت: موضوع مهم دیگری را که مطرح کردم، بحث تست دوپینگ از ورزشکاران بود که آنها باید آمادگی انجام تست دوپینگ در این دو سال را داشته باشند.

 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما