اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۰۸:۴۸:۳۴
شفاف سازی به 6 بانک دیگر رسید
شفاف سازی به 6 بانک دیگر رسید
بانک مرکزی دومین فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان، تسهیلات کلان غیرجاری و نیز فهرست اشخاص مرتبط با بانک ها و موسسات اعتباری را که در بازه زمانی سه ماهه بررسی شده اند، منتشر کرد.
خراسان

به این ترتیب با توجه به این که پیش از این ریز تسهیلات و تعهدات کلان 18 بانک و اشخاص مرتبط 19 بانک در بازه زمانی سه ماه اول امسال اعلام شده بود، تاکنون فهرست تسهیلات و تعهدات کلان 22 بانک و اشخاص مرتبط 25 بانک منتشر شده است. طبق تعریف بانک مرکزی، منظور از تسهیلات و تعهدات کلان، تسهیلاتی است که مجموع آن به هر ذی نفع واحد یا اشخاص مرتبط حداقل 100 میلیارد تومان باشد.

معرفی یک بانک به کمیسیون اصل 90
در این باره «سروش»، معاون نظارت بانک مرکزی با بیان این که چنان چه بانکی به هر دلیلی اطلاعات تسهیلات کلان خود را به بانک مرکزی ارسال نکند، به کمیسیون اصل 90 و دیون محاسبات کشور اعلام می شود، افزود: تاکنون یک بانک به دلیل ارسال نکردن اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان برای انتشار عمومی به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.
چرا اطلاعات بانک ملی تاکنون منتشر نشده است؟ 
در فهرست اسامی بانک های منتشر کننده اطلاعات، نام بانک ملی به چشم نمی خورد. «سروش» در این زمینه با بیان این که دسترسی نداشتن به سامانه های ذی نفعان تسهیلات واحد و تعهدات، عامل اصلی تاخیر در انتشار اطلاعات تسهیلات کلان برخی بانک های بزرگ است، اظهار کرد: هم اکنون سامانه ای برای شناسایی تسهیلات ذی نفعان واحد یا تعهدات وجود ندارد و بانک مرکزی پس از دریافت اطلاعات آن را تجمیع، صحت سنجی و منتشر می کند و در این فرایند برخی بانک های بزرگ از جمله بانک ملی نیازمند بررسی بیشتری است. 
3 مرحله برخورد با بانک های متخلف در ارائه تسهیلات
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخورد بانک مرکزی با آن دسته از بانک هایی که در اطلاعات منتشر شده قواعد مربوط به تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط را رعایت نکنند، چگونه خواهد بود؟ به این نکته اشاره کرد که البته برخی بانک ها در ارائه تسهیلات کلان تخطی داشته اند. وی افزود: فرایند برخورد انضباطی با این بانک ها مانند دیگر تخطی ها در قالب تذکر یا دریافت برنامه و معرفی به هیئت انتظامی بانک هاست.
بدون شناسه سامانه سمات بانک ها اجازه اعطای تسهیلات را ندارند
سروش در پاسخ به این سوال در زمینه وضعیت رعایت الزام بانک ها به ثبت تسهیلات اعطایی در سامانه سمات گفت: هم اکنون عمده تسهیلات شبکه بانکی در سامانه سمات ثبت می شود و موردی وجود ندارد که در سامانه اشاره شده ثبت نشده باشد البته موارد بسیار نادری شاید وجود داشته باشد که بازرسان بانک مرکزی در صورت مشاهده بلافاصله به بانک اطلاع می دهند و دلیل آن را جویا می شوند. وی افزود: بانک مرکزی تا کنون موردی در زمینه ثبت نشدن تسهیلات اعطایی در سامانه سمات دریافت نکرده است و بدون شناسه سامانه سمات، بانک ها اجازه اعطای تسهیلات را ندارند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما