بین الملل
دنیای اقتصاد
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۱۰:۵۲:۲۹
خبرهای جدید از تلاش های مقتدی صدر برای تشکیل دولت ائتلافی
خبرهای جدید از تلاش های مقتدی صدر برای تشکیل دولت ائتلافی
کمیسیون انتخاباتی عراق نتایج انتخابات پارلمانی هفته گذشته را به‌طور کامل و نهایی اعلام کرد. بر همین اساس، ائتلاف «سائرون» متعلق به مقتدی صدر بیشترین آرای به صندوق ریخته‌شده را به‌دست آورد.
دنیای اقتصاد

خبرگزاری آناتولی در گزارش ۱۸ اکتبر نوشت، بنا بر اعلام کمیسیون مذکور، حزب صدر ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی را به‌دست آورد و اول شد و به دنبال او ائتلاف «تقدم» یا «پیشرفت» که جناح محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان، است ۳۷ کرسی به‌دست آورد. دولت قانون به رهبری نوری مالکی با ۳۴ کرسی سوم شد و پس از او حزب دموکرات کردستان با ۳۲ کرسی جای گرفت.

 همچنین «ائتلاف عزم» متعلق به خمیس الخنجر ۱۲ کرسی به‌دست آورد واتحادیه میهنی کردستان هم ۱۶ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۷ کرسی، جنبش امتداد و جنبش «نسل جدید» هر کدام ۹ کرسی به‌دست آوردند؛ درحالی‌که مستقل‌ها صاحب ۴۰ کرسی شدند. این نتایج قرار است به زودی به تایید دادگاه فدرال عراق برسد. کمیسیون انتخابات اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات ۱۰ اکتبر، ۴۳ درصد بودند. در این انتخابات ۳۲۴۹ نفر نامزد شده بودند که نماینده ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب بودند. «شفق نیوز» هم در گزارش‌هایی اعلام کرد که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ظرف چند روز آینده به پایتخت عراق سفر خواهد کرد. قرار است او در این سفر با چهره‌های سیاسی دیدار و مذاکرات برای تشکیل دولت را آغاز کند. «ریاض المعسودی» از رهبران سابق جریان صدر گفت که جریان صدر به دنبال «ائتلافی قوی و با ظرفیت» برای تشکیل دولت است. او افزود که این جریان ‌سازوکارهای قبلی برای تشکیل دولت را دنبال نخواهد کرد. وی افزود که این جریان «برنامه‌های روشن و استراتژیک برای مرحله بعد دارد. هر کسی که مایل به حمایت از این جریان است، باید در گفت‌وگوها مشارکت کند نه اینکه فقط به دنبال کسب موقعیت باشد، بلکه باید از دولت حمایت کند.» او افزود که برای تشکیل دولت سه مرحله وجود دارد: نامزدی، تعیین تکلیف و تشکیل. او اضافه کرد که «ائتلاف»هایی تشکیل خواهد شد و این بلوک خواهد کوشید تا اکثریت ۱۶۶ کرسی برای تشکیل دولت را به‌دت آورد.

طبق قانون، فراکسیونی می‌تواند نامزد نخست‌وزیری را انتخاب کند که حدنصاب ۱۶۶ کرسی را به دست آورده باشد و صدر با وجود اینکه فراکسیون اکثریت است باید برای رسیدن به این تعداد کرسی با بقیه احزاب و گروه‌ها ائتلاف کند. مقتدی صدر اوایل روز یکشنبه با استقبال از نتایج انتخابات گفت: «ما روی دولتی کار خواهیم کرد که در خدمت منافع جناحی، حزبی یا فرقه‌ای نباشد.» وی افزود که انتخابات صدای مردم است و این صدا با توجه به رفتار و دستاوردها تغییر می‌کند. اما همزمان با اعلام نتایج دو اتفاق در عراق رخ داد: از یکسو مردم عراق در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی به خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور از جمله بغداد رفته و شعارهای ضد اسرائیلی و آمریکایی سر دادند. به گزارش شفق‌نیوز، این تظاهرات گسترده در بسیاری از مناطق عراق از جمله بصره، موصل المحمودیه، تلعفر و بغداد در جریان است. تظاهرات‌کنندگان با بستن جاده‌ها و به آتش کشیدن لاستیک‌ها اعتراض خود را به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور اعلام کردند. به گفته شاهدان عینی، اولین تظاهرات از شهرستان‌ها و اطراف بصره در جنوب شروع و به مناطق شمال الحریه و منطقه الحسینیه در شرق بغداد کشیده شد. معترضان شعارهایی در محکومیت عملکرد کمیسیون انتخابات و مخالفت با تقلب در انتخابات سر دادند. از سوی دیگر، کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد که شکایت‌ها و اعتراضات علیه انتخابات پارلمانی تا روز سه‌شنبه (امروز) پذیرفته می‌شود. بعد از آن به مدت هفت روز از سوی شورای کمیساریا و بعد به مدت ۱۰ روز از سوی هیات قضایی بررسی می‌شود. دوره بین دریافت شکایت‌ها و بررسی و اعلام نتایج آن ۲۰ روز است. عماد جمیل محسن، عضو تیم اطلاع‌رسانی کمیسیون انتخابات گفت: «تصمیمات هیات قضایی برای کمیسیون الزام‌آور است. اگر این هیات تصمیم گرفت که باید صندوق‌ها مجددا باز و بررسی شوند، کمیسیون ملزم است آرای حوزه‌هایی را که علیه آن شکایت صورت گرفته است، مجددا بررسی کند.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما