بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۰۸:۰۵:۳۷
روسیه: ۶ کشتی خارجی سواحل اوکراین را ترک کرده‌اند
روسیه: ۶ کشتی خارجی سواحل اوکراین را ترک کرده‌اند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در راستای توافق امضا شده میان سازمان ملل، ترکیه، اوکراین و روسیه، ۶ کشتی خارجی اخیرا سواحل اوکراین را ترک کرده‌اند.
ایرنا

 میخائیل میزینتسف سخنگوی وزارت دفاع روسیه دوشنبه شب گفت: یک نفتکش ترکیه، ۲ کشتی باری از لیبریا، ۲کشتی باری و یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال بنادر اوکراین را ترک کرده‌اند.

به گفته میزینتسف که ریاست ستاد هماهنگی مشترک روسیه برای واکنش بشردوستانه در اوکراین را نیز بر عهده دارد، ۶۱ کشتی از ۱۴ کشور هنوز در بنادر خرسون، نیکولایف، چرنومورسک، اوچاکوف، اودسا و یوژنی نمی‌توانند آب‌های اوکراین را ترک کنند. 

وی تاکید کرد: خطر مین‌های اوکراین هنوز وجود دارد. نیروهای مسلح روسیه شرایط لازم را برای بهره برداری از ۲ کریدور بشردوستانه دریایی ایجاد کرده‌اند. 

به گزارش ایرنا، صادرات محموله‌های غلات اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور که اکنون وارد ششمین ماه خود شده است، متوقف شده بود. 

بامداد چهارشنبه کشتی باری رازونی با پرچم سیرا لئون که حامل غلات اوکراین بود وارد آب‌های سرزمینی ترکیه شد و پس از بازرسی، بنادر ترکیه را به مقصد لبنان ترک کرد. 

وزارت دفاع ترکیه افزود که کشتی‌های دیگر نیز پس از تکمیل مراحل بارگیری «در امتداد خطوط دریایی» حرکت خود را آغاز می‌کنند. 

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه امضا کردند. 

این توافق تضمین کننده صادرات غلات دپو شده در بنادر اوکراین در دریای سیاه به سراسر جهان است. 

توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقام‌های اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما