اجتماعی
صداوسیما
۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۱۲:۴۶:۵۲
مرگ ناشی از عوارض واکسن کرونا داشته ایم؟
مرگ ناشی از عوارض واکسن کرونا داشته ایم؟
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عوارض واکسن کرونا را روی ۹۲ هزار نفر مطالعه کرده ایم، گفت: در این مطالعه هیچ مورد مرگی ناشی از عوارض واکسن کرونا نبوده است.
صداوسیما


آقای مسعود یونسیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: چندین گروه ۵ تا ۷ نفره از ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور برای هر واکسن ۳۰ هزار نفر را که واکسیناسیون انجام داده اند بررسی کرده اند و تاکنون ۹۲ هزار نفر درباره عوارض واکسن کرونا مورد مطالعه قرار گرفته اند.
وی گفت: فقط ۲ مورد عوارض بر اثر واکسیناسیون شناسایی شد که ۱ مورد تشنج و ۱ مورد لخته خون بود که هیچ کدام منجر به فوت نشده است.
آقای یونسیان اضافه کرد: آمار رسمی این پژوهش پس از مطالعه روی ۱۲۰ هزار نفر منتشر خواهد شد. 
وی گفت: بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری‌ها نیز عوارض واکسن کرونا بسیار ناچیز بوده است.
  
آقای یونسیان افزود: در مراقبت فعال از کسانی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند به جز عوارضی مانند درد عضلانی که سیستم بدن به صورت طبیعی به آن واکنش نشان می‌دهد، عارضه جدی‌ای بر اثر واکسن کرونا دیده نشده است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به دلایل گوناگون فوت می‌کنند و این معادل روزانه هزار و ۱۰۰ نفر است، اما مشخص نیست به عنوان مثال چند نفر از این افراد به دلیل استفاده از گوشی همراه یا بستن ساعت مچی فوت کرده اند.
آقای یونسیان گفت: زمانی که ۹۷ میلیون نفر در کشور واکسن دریافت کرده اند، نمی‌توانیم بگوییم چند نفر بر اثر واکسن فوت شده اند. 
دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این برنامه گفت: جامعه جهانی به این نتیجه رسیده است که فقط با واکسیناسیون می‌توان جلوی بیماری کرونا را گرفت و مشخص شده است با واکسیناسیون میزان مرگ و میر بسیار کاهش می‌یابد.
وی افزود: به عنوان نمونه با واکسیناسیون کادر درمان که ۲۴ ساعته با بیماران کرونایی ارتباط دارند میزان مرگ و میر آن‌ها بسیار کاهش یافت.
آقای طبرسی گفت: نمونه دیگر اثر واکسیناسیون بر کاهش میزان مرگ و میر، مسافرت‌ها و تعطیلات ایام اربعین بود که پس از آن با افزایش مرگ و میر روبرو نبودیم.
وی با بیان اینکه معتقدیم واکسن کرونا نتوانسته است جلوی ابتلا را بگیرد، افزود: در انگلیس ۸۵ درصد مردم واکسن زده اند، اما روزانه ۳۰ هزار نفر به کرونا مبتلا​ می‌شوند در حالی که تعداد فوتی‌ها ۶۰ تا ۵۰ نفر است و این نشان می‌دهد واکسن در کاهش مرگ و میر بسیار مؤثر است.
  
آقای طبرسی گفت: بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری ها، عوارض واکسن، بسیار کم است.
آقای مهدی فهیمی متخصص طب ایرانی نیز در این برنامه گفت: از زمان آغاز واکسیناسیون، حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است، اما ۱۲۷ هزار نفر به علت کرونا فوت کرده اند.
وی افزود: سؤال این است که تا این لحظه چه تعداد افراد به دلیل عوارض واکسن فوت کرده اند و باید آمار دقیقی در این زمینه اعلام کنیم.

آقای محمدرضا فروهرمنش متخصص ژنتیک نیز در این برنامه گفت: چرا داده‌ها درباره عوارض واکسن از مردم و حتی متخصصان پنهان می‌شود؟
وی افزود: چطور در ویروس کرونا ، ژنوم ویروس ایدز وجود دارد ، اما تاکنون برای ایدز نتوانسته ایم واکسن بسازیم!
آقای فروهرمنش گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در مجارستان واکسن سینوفارم برای افراد ۶۰ سال به بالا ایمنی ایجاد نمی‌کند و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است این واکسن فقط برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال مفید است.
وی افزود: واکسن آسترازانکا نیز در مقابل جهش آفریقایی ویروس کرونا اثربخش نیست و به این دلیل کشور‌های پیشرفته به جای واکسیناسیون به سمت ساخت داروی درمان کرونا رفته اند.

آقای فروهرمنش گفت: اگر واکسن مؤثر بود چطور در کشور‌های اروپایی با افزایش ابتلاء به بیماری کرونا بیشتر از گذشته روبرو هستیم.
وی افزود: در امریکا ۱۰ عارضه برای واکسن فایزر اعلام و بر اساس تحقیقات واکسن آسترازانکا نیز در برخی موارد موجب لخته خون شده است.
 
واکسن، مرگ و میر را به شدت کاهش می‌دهد 

متخصص بیماری‌های عفونی و موافق تزریق واکسن کرونا در ادامه گفت: واکسن جلوی ابتلا را نمی‌گیرد، اما بستری و مرگ و میر را به شدت کاهش می‌دهد.
 دکتر پیام طبرسی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: در ۹۲ میلیون نفری که واکسن به آن‌ها تزریق شده، تعداد مرگ، بسیار ناچیز و زیر ۱۰۰ نفر است.
او اضافه کرد: در موج قبلی در انگلستان با همین تعداد ابتلاء روزانه ۲ تا ۳ هزار نفر فوت می‌کردند، اما پس از واکسیناسیون با وجود ابتلای ۳۵ هزار نفر در روز، حدود ۵۰ و ۶۰ تا ۱۰۰ نفر فوت می‌کنند.
آقای طبرسی افزود: واکسن ها، حداقل ۷۰ درصد از مرگ و میر را کاهش می‌دهند و برخی از واکسن‌ها بیشتر از این کاهش می‌دهند.
وی با بیان اینکه نباید جوری حرف بزنیم که مردم احساس کنند کرونا چیزی نیست، افزود: در اردیبهشت و خرداد، زمان را برای واکسیناسیون از دست دادیم و موج پنجم از تیر آغاز شد و در این موج، حدود ۴۷ هزار نفر را از دست دادیم.
متخصص بیماری‌های عفونی و موافق واکسن گفت: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصدی که اکنون در آی. سی. یو‌ها فوت می‌کنند برای نخستین بار کرونا را گرفته اند و بسیاری از آن‌ها کسانی هستند که به عللی واکسن نزدند.
وی تاکید کرد: نباید ساده انگاری کنیم و کسانی که واکسن کرونا نزدند واکسن بزنند.
دکتر مهدی فهیمی پزشک عمومی و محقق طب ایرانی هم با طرح این پرسش که چرا آمار اعلام نمی‌کنیم که کدام واکسن، عارضه بیشتری و کدام، عارضه کمتری داشته است؟ افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام می‌کند یکی از واکسن‌ها ۵ درصد اثرگذار است، اما دیروز وزارت بهداشت اعلام کرد ۹۰ درصد اثرگذار است، فاصله این دو بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت هنوز هیچ نامه‌ای را در پاسخ به تحقیقات دانشگاه شیراز ارسال نکرده و پاسخی نداده است.
آقای فهیمی با تاکید بر اینکه آمار باید روشن باشد، گفت: وزارت بهداشت باید به عنوان ارائه دهنده خدمت، آمار و اطلاعات درست از کارکرد انواع واکسیناسیون بدهد تا مردم خودشان تصمیم بگیرند از کدام واکسن استفاده کنند.
وی افزود: واکسن خیلی خوب است، اما شیوه مؤدبانه در تزریق واکسن باید نهادینه شود.
آقای محمدرضا فروهرمنش متخصص ژنتیک نیز در ارتباط تصویری گفت: اینکه واکسیناسیون، مرگ و میر را کاهش داده است، مخالفم، چون بر اساس آمارها، در روسیه و آلمان، مرگ و میر افزایش یافته است.
وی افزود: چند وقت پیش در مناظره دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته شد که در برخی مناطق، افرادی که واکسن زده بودند بیشتر در آی. سی. یو بستری شده بودند؛ این موارد باید بررسی شوند و ببینیم علت آن چیست و چه ژن‌هایی دخیل بودند؟
آقای فروهرمنش گفت: چرا هیچ تحقیق ژنتیکی در این باره انجام نمی‌شود؟
وی افزود: واکسن، اجباری به مردم تزریق می‌شود در حالی که نباید اجبار شود.
آقای مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فقط ۳۴ درصد جمعیت روسیه واکسن زدند و پوشش واکسیناسیون مناسبی در آنجا نداریم.
وی افزود: در ۹۲ هزار نفری که واکسن زدند و بررسی شدند فقط در ۲ نفر از آن‌ها عارضه جدی داشتیم، اما مرگ نداشتیم، اما اگر این افراد واکسن نمی‌زدند حدود ۵ تا ۱۰ درصد این جمعیت مبتلا به کرونا می‌شدند یعنی حدود ۴ تا ۱۰ هزار نفر و اگر بپذیریم که حداقل نیم درصد این جمعیت، فوت می‌کنند ۲۰ تا ۵۰ مرگ می‌داشتیم.
آقای یونسیان گفت: کنترل و مدیریت هوشمند، اسمش اجبار نیست بلکه قواعد زندگی در یک جامعه مدنی است؛ وقتی کسی با رفتارش، سلامت دیگران را به خطر می‌اندازد جامعه حق دارد او را مهار کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما