ورزشی
خبر ورزشی
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۰۸:۳۶:۳۴
طارمی با یک پیشنهاد عالی به فروش می‌رسد
طارمی با یک پیشنهاد عالی به فروش می‌رسد
خبرنگار پرتغالی می گوید: حرکاتی که طارمی در بازی انجام می‌دهد و کاری که با مدافعان حریف انجام می‌دهد بسیار هوشمندانه و با فکر است و به همین دلیل است که مهاجم اول تیم محسوب می‌شود.
خبر ورزشی

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که مهدی طارمی در عرض تنها سه فصل بتواند چنین تاثیرگذاری درخشانی در فوتبال پرتغال و حتی اروپا داشته باشد و تیم‌های بزرگی امکان خرید او را بررسی کنند. مهاجم ایرانی پورتو در پرسپولیس و الغرافه عملکرد خوبی داشت اما وقتی راهی پرتغال شد تا برای ریو آوه بازی کند سطح بازی او کاملا تغییر و خیلی زود نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد. تنها پس از یک فصل به قدری خوب کار کرد که پورتو درحالی که رقابت نزدیکی با اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا داشت او را خرید و حالا در این تیم به ستاره‌ای مهم و کلیدی بدل شده است. به همین بهانه و باتوجه به اینکه طارمی ممکن است در تابستان راهی باشگاه بزرگ‌تری در فوتبال اروپا شود به سراغ خبرنگار روزنامه اوجوگو پرتغال رفتیم و درباره شرایط این بازیکن در فوتبال پرتغال در این سال‌ها و احتمال جدایی‌اش در انتهای فصل از او سوالاتی داشتیم.

پیش از اینکه مهدی راهی پرتغال شود آیا شناختی از او داشتید؟
خیلی کم. ما در اروپا و به‌خصوص در پرتغال خیلی فوتبال آسیا را دنبال نمی‌کنیم و شناخت چندانی از تیم‌ها و بازیکنان این قاره نداریم. من به شخصه خودم برای نخستین بار با مهدی طارمی در جام‌جهانی 2018 آشنا شدم و او را در ترکیب تیم ملی ایران در آن مسابقات دیدم.
وقتی برای نخستین بار او را با لباس ریوآوه دیدید آیا تصور می‌کردید که روزی او به یکی از بهترین مهاجمان لیگ پرتغال تبدیل شود؟
او خیلی زود توانایی و پتانسیل خود را نشان داد و مشخص بود که می‌تواند به بازیکن خوبی تبدیل شود. البته برخی اوقات بازیکنان وقتی از یک تیم کوچک‌تر جدا شده و به باشگاهی بزرگ نقل مکان می‌کنند مدتی طول می‌کشد تا جا بیفتند و حتی گاهی وقت‌ها این جابه‌جایی‌ها جواب نمی‌دهد. فشار در پورتو خیلی زیاد است و بازیکنان باید با آن کنار بیایند. در تیمی مثل پورتو و به‌خصوص زیرنظر یک مربی همچون سرجیو کونسیسائو اگر از همان ابتدا نتوانید خوب کار کنید و موفق باشید سخت است که بتوانید در ادامه مسیر به موفقیت برسید. طارمی این روحیه و شخصیت را دارد که هیچ‌گاه ناامید نمی‌شود و تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت به کار می‌گیرد. حرکاتی که او در بازی انجام می‌دهد و کاری که با مدافعان حریف انجام می‌دهد بسیار هوشمندانه و با فکر است و به همین دلیل است که مهاجم اول تیم محسوب می‌شود. مجموع همه اینها باعث شده تا او به یکی از بهترین مهاجمان تبدیل شود.
وضعیت او درحال حاضر را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید اگر زودتر راهی لیگ پرتغال می‌شد حالا چه جایگاهی داشت؟
پاسخ به این سوال دشوار است. اما اگر به همین منوال به پیشرفتش ادامه می‌داد و همین‌گونه تکامل می‌یافت به نظرم می‌توانست فراتر از فوتبال پرتغال رفته و در لیگ‌های بهتری بازی کند. لوئیس دیاز نمونه بسیار خوبی در این زمینه است که بازیکنان چگونه در فوتبال پرتغال پیشرفت کرده و کیفیت بالای خود را نشان می‌دهند و در ادامه به تیم‌های بزرگ‌تری نقل مکان کنند. باشگاه‌های پرتغالی دوست دارند بازیکنان جوان و آینده‌دار را در تیم‌های خود پرورش داده و آنها را با قیمت مناسب به باشگاه‌های بزرگ بفروشند. آنها در این کار وارد هستند و فروشنده خوبی محسوب می‌شوند. این روشی است که در این سال‌ها در پیش گرفته‌اند و با این شرایط کسی چه می‌داند مهدی اگر زودتر به اینجا می‌آمد الان در چه جایگاهی قرار داشت.
در هفته‌های اخیر یکی از اتفاقاتی که بحث و حرف و حدیث زیادی را در فوتبال پرتغال به راه انداخت مربوط به مطلبی بود که در سایت باشگاه اسپورتینگ منتشر شد و در آن به‌زعم هواداران پورتو به طارمی توهین شد. به نظر شما آیا انتشار چنین مطلبی در سایت یکی از باشگاه‌های بزرگ پرتغالی کار درستی بود؟
به عقیده من همه حق دارند نظر خود را بیان کنند اما به نظرم انتشار آن کار اشتباهی بوده است. البته من یک خبرنگار هستم و باید تا جایی که می‌توانم بی‌طرفی را رعایت کنم. چیزی که در فوتبال پرتغال وجود دارد این است که رقابت نزدیکی به سه تیم مدعی همیشه وجود داشته و آنها همیشه در تلاش هستند تا با انتقاد از رقبا، اعتراض به تصمیمات داوری و کارهایی از این قبیل امتیازی برای تیم خود کسب کنند و حریف را دچار حاشیه کنند. در میان این دعواها طارمی بود که گرفتار شد.
البته در این میان طارمی هم واکنش جالبی داشت و در بازی بعدی تیمش نه‌تنها هت‌تریک کرد و نمایشی درخشان برابر پورتیموننزه ارائه کرد بلکه با نشان دادن علامت هیس، منتقدانش را به سکوت دعوت کرد.
فکر می‌کنم این بهترین کاری بود که او می‌توانست انجام دهد. برای یک بازیکن واکنش عملی خیلی بیشتر از کلمات معنا و مفهوم دارد. او با به ثمر رساندن این سه گل نشان داد که انتقادات روی عملکرد او تاثیر زیادی نداشته است و البته هواداران پورتو هم از این کار او استقبال زیادی کردند و همان‌طور که در جشن قهرمانی تیم دیدید به خوبی از مهاجم تیم‌شان حمایت کردند.
طارمی مدت‌هاست که در رادار تیم‌های مختلف ازجمله میلان قرار دارد. فکر می‌کنید او می‌تواند در این تیم و فوتبال ایتالیا موفق باشد؟
من درحال حاضر از ابراز تمایل میلان یا باشگاه دیگری برای خرید او خبر موثقی ندارم و نمی‌دانم مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد. به‌زودی پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی باز می‌شود و به تدریج تیم‌ها تلاش خود را برای خرید بازیکنان مورد نظر خود آغاز می‌کنند. البته به نظر من سبک بازی طارمی به فوتبال ایتالیا می‌خورد و او در صورتی که راهی این کشور شود می‌تواند به موفقیت‌هایش ادامه دهد.
یکی از شایعاتی که این روزها در فوتبال پرتغال زیاد شنیده می‌شود ابراز تمایل پاری‌سن‌ژرمن برای به خدمت گرفتن سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو است و روزنامه‌ها هر روز مطالبی در این زمینه می‌نویسند. چقدر به این انتقال خوش‌بین هستید؟
پاری‌سن‌ژرمن یکی از باشگاه‌هایی است که می‌تواند برای به خدمت گرفتن کونسیسائو تلاش کند و این برای هر دو طرف خوب است. کونسیسائو دوست دارد فصل بعد هدایت تیمی را برعهده داشته باشد که در لیگ قهرمانان حضور دارد و این تیم فرانسوی گزینه بسیار خوبی است. البته تا جایی که من اطلاع دارم کونسیسائو برای فصل بعد همچنان در پورتو حضور خواهد داشت مگر اینکه در هفته‌های پیش رو اتفاقات جدیدی رخ دهد.
از طرف دیگر برخی خبرنگاران و رسانه‌ها نیز معتقدند اگر کونسیسائو به فرانسه برود یکی از بازیکنانی که با خود به آنجا خواهد برد مهدی طارمی است.
این مسائل هنوز در حد حدس و گمان است و با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی بهتر می‌توان دراین‌باره اظهارنظر کرد.
حالا اگر این گمانه‌زنی‌ها به واقعیت نزدیک می‌شود که مهدی به پاری‌سن‌ژرمن برود فکر می‌کنید می‌تواند در کنار بازیکنانی چون مسی و نیمار موفق باشد؟
اظهارنظر در این زمینه کمی دشوار است؛ چراکه این موضوع بستگی به میزان انطباق‌پذیری او با فوتبال فرانسه دارد. از سویی فوتبال در آنجا کمی فیزیکی‌تر از پرتغال است و به همین دلیل نمی‌توان قاطعانه درباره موفقیت او در آنجا نظر داد.
پورتو با طارمی به فینال جام حذفی هم رسیده است و باتوجه به حریف نسبتا ضعیفی که پیش رو دارند پیش‌بینی شما از این مسابقه چیست و فکر می‌کنید پورتو می‌تواند دبل کند؟
آنها شانس نخست موفقیت در این بازی هستند. البته نه‌فقط به خاطر اینکه قهرمان لیگ شده‌اند و رکوردهای زیادی را در طول فصل جابه‌جا کرده‌اند بلکه باید این را نیز درنظر گرفت که توندلا در این فصل به دسته پایین سقوط کرد و در طول فصل هم هر دو بازی رفت و برگشت خود در لیگ را به پورتو باخته است. همه اینها باعث می‌شود تا پورتو را شانس نخست قهرمانی بدانیم. اگر پورتو این جام را بالای سر نبرد مسلما شگفتی بزرگی در این مسابقات رخ داده است.
درنهایت فکر می‌کنید سرنوشت طارمی در تابستان چه خواهد شد؟ آیا او به بازی در پورتو ادامه می‌دهد یا برای پیشرفت و حضور در تیمی بهتر فوتبال پرتغال را ترک می‌کند؟
بستگی به پیشنهادهایی دارد که در هفته‌های پیش رو به پورتو خواهد رسید. باشگاه برای حفظ تعادل مالی خود نیاز به فروش بازیکنان دارد و طارمی هم به‌عنوان یکی از بازیکنان کلیدی تیم نقش مهمی در موفقیت‌های آنها در طول دو فصل اخیر داشته است. البته فراموش نکنید که پورتو فروشنده سختی است و به راحتی بازیکنانش را از دست نمی‌دهد. به نظرم فقط یک پیشنهاد مالی عالی می‌تواند باعث شود که پورتو ستاره ایرانی‌اش را بفروشد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما