بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۳:۳۶:۵۶
گوترش: القاعده در افغانستان آزادانه فعالیت می‌کند
گوترش: القاعده در افغانستان آزادانه فعالیت می‌کند
فارس

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی گفته است که کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی را آشکار کرد و این نشان می‌دهد این شبکه از آزادی حرکت در افغانستان برخوردار است.


«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۵ مهر، گزارش سه ماهه‌اش را در مورد وضعیت افغانستان به نشست شورای امنیت ارائه می‌کند.

در متن این گزارش آمده است که گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان حضور و فعالیت دارند.

در این گزارش گفته‌ شده که روابط شبکه القاعده با طالبان همچنان ادامه دارد و این شبکه از آزادی حرکت در افغانستان برخوردار است.

براساس این گزارش، بیانیه آمریکا در مورد کشته‌شدن ایمن الظواهری، در کابل، ادامه روابط طالبان با گروه تروریستی را آشکار کرد که برخلاف تعهدات ضد تروریسم این گروه است.

در گزارش گوترش آمده است که یافته‌های سی‌اُمین گزارش تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌ها علیه گروه‌های داعش، القاعده، طالبان و افراد و نهادهای مرتبط به این گروه‌ها، نشان‌دهنده تداوم حضور و فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان و مناطق مرزی آن است.

در این گزارش خاطرنشان شده است که القاعده همچنان با طالبان ارتباط دارد و از آزادی رفت‌وآمد در افغانستان برخوردار است. مقامات طالبان یافته‌های این گزارش را رد کردند.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که طالبان با انکار هرگونه اطلاع از حضور رهبر القاعده در کابل، از آمریکا به‌دلیل نقض تمامیت ارضی افغانستان انتقاد کردند و هزاران نفر را برای اعتراض بسیج نمودند.

براساس این گزارش، هرچند میزان رویدادهای امنیتی کاهش یافته است، اما ۲۲ گروه ضدطالبان در ۲۶ ولایت افغانستان وجود دارند و شماری از آنان از جمله جبهه مقاومت ملی و جبهه ملی آزادگان بیشتر در پنجشیر، بغلان، تخار و کاپیسا فعالیت می‌کنند.

در گزارش گوترش، به اوضاع بد اقتصادی و اعمال محدودیت‌ها بر حقوق بشر و آزادی زنان در افغانستان نیز اشاره شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما