بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۱۳:۵۶:۴۵
تظاهرات گسترده در تونس علیه رئیس‌جمهوری
تظاهرات گسترده در تونس علیه رئیس‌جمهوری
هزاران نفر از مردم تونس امروز (یکشنبه) علیه رئیس جمهوری کشورشان تظاهرات کرده و خواستار برکناری او شدند.
ایرنا

به نقل از شبکه تلویزیونی «العربی»، هزاران نفر از مردم تونس امروز در اعتراض به آنچه که «کودتای قیس سعید» رئیس جمهوری این کشور علیه قانون اساسی خواندند، به خیابان‌ها آمده‌اند.

این تظاهرات از صبح امروز در خیابان «بورقیبه» در مرکز پایتخت تونس در حال برگزاری است و معترضان با سر دادن شعارهایی، خواستار برکناری قیس سعید شده‌اند.

اعتراضات علیه رئیس جمهوری تونس پس از تصمیمات غیرمنتظره او که تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور را به دنبال داشت، بالا گرفته است.

قیس سعید حدود دو ماه پیش در اقدامی غیرمنتظره رئیس پارلمان این کشور و همچنین نخست وزیر را از قدرت برکنار کرد و خود کنترل امور را به دست گرفته است.

رئیس جمهوری تونس پس از اعطای اختیارات تام به خود، بر لزوم تغییر و تعدیل قانون اساسی تأکید کرد و گفت: «موشک‌های قانون اساسی روی سکوهای پرتاب مستقر شده و آماده شلیک هستند».

«منصف المرزوقی» رئیس جمهوری اسبق تونس به این اظهارات و اقدامات قیس سعید واکنش نشان داد و از مردم خواست تا علیه اقدامات سعید تظاهرات کردند و به تحرکات خود در تونس ادامه دهند.

اصرار قیس سعید بر تغییر قانون اساسی تونس در حالی است که برخی از احزاب سیاسی از جمله «النهضه»، «الجمهوری»، «التکتل»، «افاق»، «امل» و «التیار الدیمقراطی» مخالف هرگونه تعدیل قانون اساسی هستند که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید.

احزاب نامبرده تونس از قیس سعید رییس جمهوری کشورشان خواستند به تعهدات خود در قبال ملت تونس پایبند باشد و به قانون اساسی و سوگندی که قبل از تصدی سمت ریاست جمهوری ادا کرده، متعهد بماند.

احزاب تونسی همچنین تعرضات مکرر به حقوق و آزادی های اساسی از جمله حق آزادی بیان و محاکمه غیرنظامیان در دادگاه نظامی را محکوم کرده و قیس سعید را مسوول این تعرضات دانسته و خواستار توقف فوری آن شده‌اند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما