اجتماعی
ایرنا
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۷:۴۳:۳۵
توزیع ۳۳هزار آزمایش سریع در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا در مشهد
 توزیع ۳۳هزار آزمایش سریع در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا در مشهد
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور افزایش سرعت شناسایی بیماران مبتلا به کرونا طی یک هفته گذشته۳۳ هزار آزمایش سریع (رپید تست) در مراکز زیر پوشش خدمات جامع سلامت ویژه کرونای این دانشگاه توزیع شده است.
ایرنا

به گزارش روز جمعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد جعفر صادقی با بیان اینکه، از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تا کنون حدود۲۷۹هزار رپید تست در میان مراکز زیر پوشش این دانشگاه توزیع شده است افزود: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که دارای علایم هستند قبل از روز پنجم پس از علامت دار شدن انجام شود دقت بیشتری دارد ولی پس از آن تاثیرش به شدت کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد که عبارتند از تست مولکولی یا پی سی آر PCR، تست سرولوژیک و تست رپید آنتی ژن.

او اضافه کرد: تست مولکولیPCR برای تشخیص قطعی بیماری استفاده می‌شود و تست سرولوژیک برای بررسی سطح آنتی بادی و ابتلای قبلی افراد استفاده می شود.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تست سرولوژیک مشخص می کند آیا فرد قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا نه؟ گفت: تست سرولوژیک برای بررسی وضعیت سطح ابتلای جامعه به عفونت و انجام مطالعه به منظور تعیین الگوی بیماری در کشور و پیشگوئی شرایط آینده گسترش بیماری در جامعه استفاده می شود.

صادقی با بیان اینکه تست رپید در مقایسه  با پی سی آر  ارزش تشخیصی کمتری دارد و برای تشخیص سریع بیماری استفاده می شود، افزود: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که فاقد علامت هستند قبل از روز پنج تا هفت پس از تماس با بیمار مبتلا به کرونا  انجام شود دقت بیشتری دارد اما پس از آن به شدت افت می کند.
وی ادامه داد: رپید تست زمانی انجام می شود که شیوع بیماری زیاد است و امکانات انجام تست پی سی آر پاسخگو نیست و در صورتی که نتیجه رپید تست در افراد دارای علامت کرونا منفی باشد باید ۲ روز دیگر تکرار شود و اگر باز هم منفی بود انجام تست پی سی آر ضروری است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما