سیاسی
۱۴۰۲/۰۶/۱۴ ۱۷:۳۱:۰۳
قیمت خانه برای مردم باید کاهش پیدا کند/ اجازه ندهید عرصه مسکن، جولانگاه سودجویان باشد
قیمت خانه برای مردم باید کاهش پیدا کند/ اجازه ندهید عرصه مسکن، جولانگاه سودجویان باشد
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی رضوی که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، برای کاهش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن داخلی کرد و گفت:

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی رضوی که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، برای کاهش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن داخلی کرد و گفت: اصل مطلب. در مسکن این است که قیمت خانه برای مردم کاهش پیدا کند. اعم از اجاره‌بها، ودیعه و قیمت کلی برای خرید. باید بنیه مردم را در نظر بگیرید تا این‌طور نباشد که دولت هزاران واحد مسکونی بسازد اما چون مردم برای خرید مسکن افزایش پیدا کنند، نفع آن را مردم احساس نکنند.

آنها افزودند: این موضوع مهم است که باید به آن توجه کنید. بخش عمده‌ای از کسانی که مسکن ندارند، معمار هم هستند و بنابراین وقتی شما در زمین‌ها و پرداخت‌هایتان را انجام می‌دهید، بازهم در عمل گره از کار آن‌ها نمی‌توانید باز کنید. این را بدانیم که هرچقدر هم که زمین بدهد، بدهد و سایر شرایط را فراهم کند، بخش عمده ای از مردم نمی توانند مسکن بسازند و تا زمانی که خانه به معنای مستقل و کامل آن در اختیارشان قرار گیرد، این افراد به جرگه مسکن تبدیل شوند. دارها افزوده نمی‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: وقتی دولت از ساخت مسکن استنکاف داشته باشد، عرصه برای جولان سودجویانی می‌شود که در مقام پیمانکار میدان می‌آیند، به مردم اعطا می‌کنند که به جیب می‌زنند و هزاران پروژه نیمه کاره و بلاتکلیف را دارند. بعد از دو سال روی دست دولت و مردم می‌گذارند.

آنها ادامه داد: قیمت مسکن در این کشور شکست خواهد خورد اگر دولت حتی نیمی از مردم نیاز به طرح نهضت ملی مسکن بدهند. لازمه این موضوع هم آن است که عرصه‌هایی مثل مسکن و خودرو از حالت تولید نقدینگی خارج و سرمایه در گردش کشور به سمت هدایت شود. اگر این شد، روند ساخت خانه هم سرعت می‌گیرد و این حوزه به جایی که جولانگاه سودجویان باشد، به مناطقی برای ارائه خواسته‌های مردم خواهد شد.

هدف گزاری برای ساخت 391 هزار واحد مسکونی در استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در ابتدای جلسه ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل از سال ابتدایی سال جاری گفت: این یک حقیقت است که مسکن یکی از بخش‌های جریان اقتصادی کشور است که به همپیوستگی تنگاتنگی با سایر عرصه‌ها از جمله حوزه‌های اجتماعی است. و فرهنگی دارد. از جمله در ازدواج جوانان که مسکن از یکی از چالش‌های اصلی است و با بیانگری در این زمینه می‌توان به آن امیدهای فرهنگی پرداخت.

وی با بیان اینکه تقریباً 30 درصد تولید ناخالص ملی در حوزه مسکن محقق می‌شود، بیان کرد: به ازای هر 69.7 مترمربع مسکن که می‌شود، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود. علاوه بر این، حدود 40 درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مصرف مسکن می‌شود و این موضوع با توجه به هدف گزارش دولت سیزدهم در ایجاد چهار میلیون واحد مسکونی تا سال 1404، سرمایه گذاری در این بخش را هم مضاعف می‌کند.

داعی کرد: در چشم‌انداز چهار میلیون دولت سیزدهم، سهم خراسان رضوی بالغ بر 391 هزار واحد مسکونی است که از این میان، 195 هزار واحد در بخش حمایتی، 56 هزار واحد در بخش بافت فرسوده، 75 هزار واحد در بخش خودمالک و 65 هزار واحد است. واحد دیگر نیز در بخش روستایی در نظر گرفته شده است. برای همین محورها نیز کارگزاران اصلی مردم هستند و دولت با امکانات متنوعی هستند که در نظر گرفته شده، از وام تا زمین فقط به‌عنوان پشتیبان و ناظر طرح به میدان آمده است.

وی بیان کرد: تا به امروز از 195 هزار واحدی که در بخش حمایتی، دولت مکلف به یک زمین آن‌ها بوده است، بیش از 110 هزار واحد زمین آن‌ها بوده و 67 هزار قطعه از این تعداد به مردم می‌رسد تا روند ساخت در آن‌ها آغاز شود. شود. در واحدهای مربوط به بافت فرسوده هم به دنبال این هستند که نرخ اخذ پروانه از شهرداری برای بافت فرسوده به 100 درصد افزایش پیدا کند و به عبارت دیگر، پروانه برای آن‌هایی که داوطلبان برای ساخت بافت فرسوده شهری هستند، رایگان باشد. در بخش اراضی خودمالک نیز تا امروز 14 هزار نفر از دولت استفاده کرده و در حال ساخت مسکن در این زمین‌ها هستند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما