بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ ۱۳:۲۷:۲۸
سیاست جدید آمریکا برای خروج مهاجران از افغانستان
سیاست جدید آمریکا برای خروج مهاجران از افغانستان
یک رسانه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن به صورت غیرمستقیم به یک شرکت هواپیمایی که تحت کنترل طالبان قرار دارد برای خروج مهاجران افغانستان پول پرداخت می‌کند.
فارس


یک رسانه آمریکایی گزارش داد بدون حضور نظامیان و دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان، دولت بایدن با خرید غیرمستقیم بلیط یک شرکت هواپیمایی تحت کنترل طالبان تلاش دارد مهاجران را از این کشور خارج کند.

NBC News به نقل از 4 مقام آگاه نوشت: بدون حضور نظامیان و دیپلمات های آمریکا در افغانستان، دولت بایدن گزینه‌ای  به جز پرداخت پول به یک شرکت هواپیمایی برای خروج مهاجران و اسکان آنها در آمریکا در اختیار نداشته است.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت بایدن به صورت غیرمستقیم و با کمک قطر تمام بلیط‌های شرکت هواپیمایی آریانا افغان را که تحت کنترل طالبان است را برای افرادی که خواهان خروج از افغانستان هستند را خریداری و در اختیار این افراد قرار  می‌دهد.

به گزارش این رسانه آمریکایی هواپیمایی آریانا در حال حاضر هفته‌ای دو بار به دوحه پرواز داشته و هر بلیط برای دولت آمریکا 475 دلار هزینه دارد.

پیش از این طالبان در ماه ژوئن پروازهای چارتر به دوحه را متوقف کرده و مقامات آمریکا دلیل این اقدام را اختلاف میان طالبان و قطر عنوان کرده بودند، اما برخی منابع آگاه اعلام کردند که علت اصلی مخالفت طالبان عدم تمایل این گروه به پوشش رسانه‌ای این پروازها تحت «عنوان عملیات» خروج بوده است.

طبق این گزارش، اما پس از رایزنی طالبان مجدد اجازه انجام پروازهای چارتر را صادر کرده است.

NBC News گزارش داد که پس اجازه طالبان به آغاز پروازها، تاکنون 2500 مهاجر به دوحه منتقل شدند، اما دولت آمریکا نگران این موضوع است این امکان وجود دارد که طالبان ممکن است به بهانه‌ای مجددا از انجام این پروازها جلوگیری کند. 

مقامات آمریکا اعلام کردند که 160 هزار مهاجر افغانستان همکار نیروهای خارجی به دنبال اقامت در این کشور بوده و همچنان هزاران نفر شرایط حضور در آمریکا را دارند، اما اقامت و انتقال این افراد میتوانند چندین سال به طول بکشد. 

با وجود نگرانی از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر و عدم همکاری این کشور برای انجام پروازهای تخلیه از افغانستان، اما مقامات آمریکا اعلام کردند که پروازهای چارتر حتی در دوران جام جهانی نیز ادامه خواهد داشت. 

به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، بسیاری از شهروندان افغان که در طول 20 سال گذشته با نیروهای خارجی همکاری داشتند در بحبوحه بحران فرودگاه کابل قادر به خروج از این کشور نبوده و مقامات آمریکا در این خصوص پاسخگو نبودند. 

این در حالی است که طالبان بارها اعلام کرده که عفو عمومی صادر کرده و جان تمام مردم افغانستان را تامین خواهد کرد و نخبگان این کشور نیاز  به خروج از کشور نداشته و با خیالت راحت می توانند در کشور خود زندگی کرده و در آبادانی سهیم شوند.

طالبان در حال حاضر اقدام به تشکیل کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغانستان به منظور ارتباط با رهبران سیاسی و نخبگان این کشور که به دنبال تحولات اخیر به خارج سفر کردند و تلاش برای بازگشت آنها کرده است. 

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان برخی از سیاسیون و تجار این کشور به خارج از کشور سفر کردند، این در حالی است که بسیاری از مقامات ارشد طالبان اعلام کردند که این گروه خواستار بازگشت نخبگان و رهبران سیاسی دولت گذشته به افغانستان بوده و امنیت و عزت آنها تامین خواهد شد. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما