سیاسی
نامه نیوز
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۳:۳۵
یوسفیان ملا: گشایش‌های برجامی به هنر دولت رئیسی بستگی دارد
یوسفیان ملا: گشایش‌های برجامی به هنر دولت رئیسی بستگی دارد
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت:نفس برداشتن تحریم موجب نمی شود که همه چیز اتوماتیک به حالت قبل برگردد بلکه باید دولت هنر مدیریت و برنامه ریزی خود را نشان دهد.
نامه نیوز

برجام در آستانه احیا شدن قرار دارد اما سئوال اصلی آن است که باید منتظر چه گشایش هایی بعد از این اتفاق باشیم.

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با نامه نیوز درباره آثار اقتصادی احیای برجام گفت: هرچند با حصول توافق در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت ارز و افزایش فروش نفت خواهیم بود اما تحقق گشایش‌های برجامی بستگی به مدیریت دولت دارد. به عنوان مثال اگر مدیریت درستی اتفاق نیفتد، احتمال دارد تحریم ها لغو شود اما ما نتوانیم تولید نفت‌مان را به میزان قبل تحریم برسانیم.

وی با اشاره به مشکلات دولت روحانی در عملیاتی سازی فرصت های برجامی افزود: وقتی برجام وارد فاز اجرایی شد گلایه دولتمردان آن بود که سوئیفت بانک مرکزی باز است اما هیچ بانک خارجی حاضر نیست با ایران وارد همکاری و نقل و انتقال مالی شود بنابراین امروز نیز باید دید دولت سیزدهم چقدر می تواند از موضوع احیای برجام برای ایجاد گشایش های اقتصادی در کشور استفاده کند.

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: اگر تحریم ها همین امروز برداشته شوند، آیا وضعیت چاه های نفت ما به گونه ای است که سریع ظرفیت تولید را به سطح قبل خروج آمریکا از برجام برسانیم؟ آیا آمادگی وجود دارد که سریع نیازهای تکنولوژی و مواد اولیه کارخانجات تأمین شوند؟ چقدر دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی طرح و برنامه دارد؟

وی افزود: امروز حتی آمریکا و چین به عنوان قدرت اول و دوم اقتصادی دنیا برای جذب سرمایه گذار خارجی بسترسازی می کنند چون این اتفاق عامل رونق اقتصادی و افزایش اطمینان و اعتماد به امنیت سرمایه در آن کشور می شود. در مجموع نفس برداشتن تحریم موجب نمی شود که همه چیز اتوماتیک به حالت قبل برگردد بلکه باید دولت هنر مدیریت و برنامه ریزی خود را نشان دهد.

یوسفیان با بیان اینکه دولت روحانی نتوانست از فرصت لغو تحریم ها به درستی استفاده کند، اظهار کرد: برخی از این وزرا اقتصادی به همکاری با کشورهای بلوک شرق نداشتند و فقط به همکاری اقتصادی با اروپا تأکید می کردند، اروپایی ها نیز این موضوع را فهمیده بودند و برای ما تاقچه بالا می گذاشتند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: حتی اگر همکاری با شرکت های اروپایی بهتر باشد، حتما ما باید با شرکت های چینی نیز روابط اقتصادی تعریف کنیم تا بازار رقابت بین سرمایه گذاران خارجی شود، اگر بازار ایران فقط دست اروپایی ها باشد، آنها هر کاری بخواهند انجام می دهند بنابراین بازارمان را نباید انحصاری در اختیار اروپایی ها قرار دهیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما