ورزشی
ورزش سه
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۲:۴۰:۱۴
ترکیب احتمالی ایران در جام‌جهانی
ترکیب احتمالی ایران در جام‌جهانی
نشریه معروف آاس با نگاهی به وضعیت تیم ایران پیش از شروع جام‌جهانی، تصویری شفاف از این تیم ارائه کرده است.
ورزش سه

در آستانه شروع جام جهانی، تمام رسانه‌های معروف جهان به دنبال ارائه اطلاعات کاربردی در مورد تیم‌های کمتر‌شناخته‌شده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند. نشریه معروف آ.اس، در مقاله‌ای به معرفی تیم فوتبال ایران و بررسی و تحلیل آخرین شرایط این تیم پرداخته است. با نزدیک‌شدن به نخستین بازی در جام جهانی برابر انگلیس، بازار گمانه‌زنی از ترکیب ایران هم داغ‌تر شده و آ.اس هم از این ماجرا جا نمانده و ترکیبی نزدیک به آنچه در رسانه‌های ایران پیش‌بینی می‌شود، به عنوان ترکیب ایران در جام جهانی معرفی کرده است. این نشریه هم‌چنین شرایط جدید تیم ایران با تحولاتی که روی نیمکت آن رخ داده را هم بررسی کرده است. در ادامه بخش‌هایی از این مقاله را می‌خوانید:
* طرح بازی
استحکام دفاعی و گلزنی روی ضدحملات ویژگی‌های اصلی تیم ایران بوده است و این تدبیر، برای مدتی به کارلوس کی‌روش کمک کرد تا محبوبیت بی‌سابقه‌اش را در اولین دوره سرمربیگری بین سال‌های 2011 و 2019 شکل دهد. در جام‌های جهانی انتظار می رفت که آنها گل های زیادی دریافت کنند، اما در برزیل فقط 1-0 به آرژانتین باختند و برابر اسپانیا با همین نتیجه شکست خوردند و حتی در روسیه مقابل پرتغال 1-1 مساوی کردند. عملکرد این تیم در دیدار مقابل لیونل مسی و آرژانتین آنقدر ملت را تحت تاثیر قرار داد که پس از شکست تلخ، در خیابان های سراسر کشور جشن برپا شد.
با این حال، این طرح یک اشکال بزرگ داشت، زیرا آنها پس از دریافت گل، برای زدن گل برابر حریفان ضعیف‌تر تلاش کردند. آنها نمی توانستند بر بازی‌ها مسلط شوند و وقتی تلاش کردند، یکدفعه دفاع آسیب‌پذیر شد. نمونه آن در آخرین بازی کی‌روش در دوره قبلی خود، در نیمه نهایی جام ملت های آسیا 2019 بود. ایران با سهل‌انگاری از ژاپن یک گل دریافت کرد و وقتی بعدا برای گل تساوی فشار آورد، دو گل دیگر دریافت کرد.
کی‌روش البته تاکتیک خود را به طور کامل تغییر نداده است. همچنان دفاع مستحکم است، اما دو بازی مقابل اروگوئه (1-0 برد) و سنگال (1-1) در سپتامبر نشان داد که آنها سعی دارند بیشتر از عقب بازی کنند و حریف را بالاتر از زمین تحت فشار قرار دهند.
ایران احتمالا در جام جهانی با ترکیب ۴۱۴۱ بازی خواهد کرد و سوال اصلی این است که چه کسی در خط حمله بازی خواهد کرد. سردار آزمون می تواند بیشترین شانس را دارا باشد اما او قبلا مصدوم شده است. اگر او آمادگی بازی را نداشته باشد، احتمالا مهدی طارمی وارد میدان خواهد شد اما اگر آزمون بتواند بازی کند، طارمی به احتمال زیاد به عنوان وینگر چپ در استارت باقی خواهد ماند.


*مربی
کارلوس کی‌روش، دست راست سابق سر الکس فرگوسن، آنقدر در بین هواداران فوتبال ایران محبوب است که آنها هیچ مشکلی با او نداشتند که جایگزین دراگان اسکوچیچ شود، کسی که در 15 بازی از 18 بازی خود به عنوان سرمربی پیروز شد و این کشور را به عنوان یک صاحب رکورد، به جام جهانی رساند. حتی شرایط عجیبی که کی‌روش به آن شکل به ایران بازگشت، روحیه تیم را تضعیف نکرد. این سومین بار است که کی روش ایران را در جام جهانی هدایت می کند، اما این بار ایران بود که او را به آنجا برد و نه برعکس. در واقع او نتوانسته بود با کلمبیا و مصر به قطر برسد. اگر امسال در قطر اوضاع خوب پیش برود، ممکن است او بماند و تابستان آینده برای جام ملت های آسیا به کشور بازگردد.
* بازیکن ستاره
«متاسفم که این پسر خیلی زودتر به فوتبال اروپا نرفته است. تقصیر من است.» پدر مهدی طارمی چند ماه پیش در یک برنامه تلویزیونی گریه کرد و و این‌جملات را بر زبان آورد. پس از سال ها گلزنی در ایران و قطر، سرانجام در سال 2019 به پرتغال رفت و به ریو آوه پیوست و یک سال بعد به پورتو منتقل شد. او در زمان نگارش این مقاله در 110 بازی 58 گل به ثمر رسانده و در هر بازی دیگر نیز میانگین یک گل برای ایران به ثبت رسانده است. او از زمانی که کشورش در آخرین لحظه مقابل پرتغال در جام جهانی 2018 شکست خورد، راه زیادی را پیموده است. به نظر می‌رسد او رو به پیشرفت است و از این واقعیت که همه برندگان توپ طلا اخیر 30 سال یا بیشتر داشته‌اند، آرامش می‌گیرد.
* قهرمان گمنام
زمانی که سعید عزت‌اللهی در سال 2014 در 17 سالگی به تیم B اتلتیکو مادرید رفت، همه انتظار داشتند که او دوران درخشانی را در این باشگاه پیش رو داشته باشد. شاید اینطور نشده باشد، او اکنون با وایله در دانمارک است و زمان قابل توجهی را در روسیه گذرانده است، اما داستانش با تیم ایران متفاوت است. برای تیمش، او یک شروع کننده مطمئن برای هر مسابقه است، عملکرد او توسط همه قدردانی می شود.
غیبت او در اولین بازی ایران در روسیه عمیقاً احساس شد و کارلوس کی‌روش امیدوار است این بار دیگر دردسرهایش را نداشته باشد.
*ترکیب احتمالی
علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، احسان حاج صفی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، احمد نوراللهی، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما