اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۰۸:۵۱:۴۰
لغو ممنوعيت تردد شبانه در صورت واکسيناسيون شبانه‌روزي کرونا
لغو ممنوعيت تردد شبانه در صورت واکسيناسيون شبانه‌روزي کرونا
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به وضعيت بيماري کرونا و روند واردات واکسن آن به کشور، گفت: با گسترش واکسيناسيون کرونا و سه شيفته شدن مراکز تزريق واکسن، ممنوعيت تردد شبانه برداشته خواهد شد.
ایسنا

از اوايل هفته آينده به عدد تزريق دو ميليون دز در روز نزديک خواهيم شد

دکتر عليرضا رئيسي گفت: با توجه به روند خوب واردات واکسن نياز است مراکز تجميعي را افزايش دهيم. الان ميزان واکسيناسيون افزايش يافته است و حتي امروز تا الان حدود يک ميليون و ۱۶۰ هزار دُز واکسن تزريق شده است و بايد به تزريق دو ميليون دُز واکسن در روز برسيم. دو موضوع در مورد تامين واکسن مهم است، اول اين‌که واکسن به اندازه کافي باشد و دوم اين‌که روند واردات با ثبات باشد. اگر مطمئن باشيم واکسن‌هايي که دُز اول و دوم يکي است به وفور باشد ديگر محموله‌ها براي دُز يک و دو سهم‌بندي نمي‌شود و همه واکسن کامل تزريق مي‌شود.

وي افزود: جلسات مفصلي داشتيم و آقاي وزير هم بر گسترش واکسيناسيون تاکيد داشتند و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به کمک ما آمدند. الان ۱۰۰۸ مرکز تجميعي در کشور داريم که سهم استان تهران تقريبا ۱۲۷ مرکز است. برنامه دو برابر کردن اين مراکز را داريم و از طرفي همه مراکز بايد دو شيفت شوند. اين‌که مراکز شبانه‌روزي باشند به عهده رياست دانشگاه‌ها است که مراکز تجميعي شيفت شب داشته باشند البته؛ الان هم در برخي استان‌ها مراکز شبانه‌روزي داريم. اگر در شهري مرکز شبانه‌روزي واکسيناسيون تاسيس شود ما منع تردد شبانه را برمي‌داريم.

رئيسي تاکيد کرد: الان در کشور سير نزولي بيماري آغاز شده است اما با توجه به ارتفاع قله اين پيک، اين‌گونه نيست که ديگر شهر قرمز نداشته باشيم يا خيالمان خيلي راحت باشد ولي با توجه به روندي که مي‌بينيم در ۲۸ استان روند نزولي شده است. در آذربايجان غربي، کرمانشاه، کردستان و زنجان هم اميدواريم سير نزولي آغاز شود. اميدواريم تا ۳ هفته آينده ميزان مرگ و ميز هم به طور قابل توجهي کاهش يابد؛ البته هنوز براي دو رقمي شدن مرگ و مير زود است و نبايد سهل‌انگاري کنيم.

وي درباره منع تردد شبانه، اظهار کرد: اين محدوديت‌ها در شهرهايي که واکسيناسيون شبانه ‌وزي شود برداشته مي‌شود. ما خيلي دوست داريم همه محدوديت‌ها حذف شود اما علت برقراري اين محدوديت جلوگيري از مهماني‌هاي شبانه بود.

رئيسي ادامه داد: امروز هم در صحبت‌هاي آقاي رئيس جمهور استراتژي‌هاي مختلفي مطرح شد که اصلي‌ترين آن واردات حداکثري واکسن بود. واردات واکسن کار تيمي است و الان همه شامل بانک مرکزي، هلال‌احمر و... در راس همه معاون اول رئيس جمهور دست به دست هم داده‌اند تا در جلسات قاطع و با کيفيت تصميم‌گيري شود و واردات واکسن انجام شود.  

وي افزود: ما با رفتار ويروس آشنا هستيم و افرادي که هنوز ايمن نيستند  و ماسک نمي‌زنند در خطر خواهند بود. دقت کنيد که حتي با تزريق واکسن هم بايد ماسک استفاده کرد. کسي که واکسن زده است خودش ايمن است اما مي‌تواند ناقل بدون علامت باشد. واکسن به هيچ عنوان سبب ورود ويروس به بدن نمي‌شود چون واکسن‌ها از اجزايي از ويروس ساخته مي‌شود که سيستم ايمني بدن را تحريک‌ کنند و آنتي‌بادي توليد کنند ولي فردي که واکسن زده است هم ممکن است بيمار شود اما بدون علامت باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: ويروس مثل يک ابر حرکت مي‌کند و گاهي منطقه يا محله‌اي که مراسم يا تجمعي برگزار کرده است دچار گر گرفتگي مي‌شود و اين‌گونه است که شرايط شهرهاي يک استان يا حتي کشورهاي همسايه مي‌تواند متفاوت باشد.

وي درباره ابتلا به قارچ سياه، تاکيد کرد: قارچ‌ها عمدتا زماني بر بدن غالب مي‌شوند که سيستم ايمني بدن دچار ضعف شده باشد. کرونا و داروهاي کورتون در دوز بالا سبب ضعف سيستم ايمني بدن مي‌شوند. قارچ سياه در بيماراني رخ مي‌دهد که در مدت طولاني‌تر بستري هستند و يا سيستم ايمني ضعيف‌تري دارند اما داروهاي آن تامين است. با خالي شدن تخت‌ها روند بستري آن دسته از بيماران بستري موقت به بستري کامل رسيده است و اگر سير نزولي بيماري در نمودار با سرعت، کم نمي‌شود به همين خاطر است. در مورد کرونا کمبود دارويي نداريم اما نکته مهم اين است که الا در سير نزولي بيماري هستيم اما بر اساس پيش‌بيني‌ها در آبان ممکن است پيک جديدي تجربه کنيم و اگر در اين فرصت طلايي تا آبان بتوانيم سرعت واکسيناسيون را افزايش دهيم با خيال راحت مي‌توانيم به مقابله با آن پيک برويم. بايد به واکسيناسيون ۷۰ تا ۸۰ درصد برسيم که مرگ و مير کرونايي بسيار کاهش يابد.

وي افزود: با توجه به واردات واکسن و با توجه به ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار دُز واکسني که امروز به دستمان رسيد، تا الان حدود ۴۹ ميليون و ۲۰۰ هزار واکسن به دستمان رسيده است که ۵ ميليون آن داخلي بوده است. پنجشنبه همين هفته هم ۵ ميليون ديگر به دستمان مي‌رسد و تا آخر شهريور پيش‌بيني مي‌کنيم بين ۱۰ تا ۱۵ ميليون دوز واکسن به دستمان برسد. افراد گروه هدف بالاي ۱۸ سال براي يک دُز واکسن ۶۱ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر هستند. در مهر ۳۲ ميليون واکسن به دستمان مي‌رسد و همچنين تقريبا ۳۰ ميليون هم با احتمال خيلي بالا با تلاشي که شد به جاي آبان، مهر به دستمان برسد.

رئيسي تاکيد کرد: بر اساس دستور آقاي وزير در روستاها سن بالاي ۱۸ سال را واکسن مي‌زنيم. جمعيت بالاي ۱۸ سال در روستاها که هنوز واکسن نزده‌اند حدود ۶ ميليون نفر است که براي ۲ دُز  ۱۲ ميليون دُز مي‌خواهند. اين روزها مرتبا واکسن به دانشگاه‌ها ارسال مي‌شود. ما ۳۱ استان داريم که هر استان ظرفيت تزريق ۱۰۰ هزار دُز روزانه را دارد که اگر تقليل دهيم و حتي ۶۰ هزار دُز واکسن بزنند ظرفيت روزانه ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار دُز در کل کشور خواهيم داشت.

وي درباره ادامه واردات واکسن اسپوتنيک، بيان کرد: محموله‌اي از دوز دوم اين واکسن هفته ديگر به دستمان مي‌رسد و جاي نگراني نيست. ضمن اين‌که ابلاغ کرديم کساني که بيش از ۳ ماه است که دُز اول اسپوتنيک را گرفته‌اند مي‌توانند از واکسن آسترازنيکا براي دُز دوم استفاده کنند.

وي با اشاره به اين‌که مطالعات زيادي در دنيا براي واکسيناسيون سنين ۱۲ تا ۱۸ سال و پايين‌تر از آن انجام شده است، تصريح کرد: زير سه سال هم به هيچ وجه نياز به واکسيناسيون کرونا نيست. يک موفقيت بسيار خوب در کشور کوبا اتفاق افتاده است. خبر خوب هم اين‌که حدود ۲ ميليون دوز واکسن پاستوکووک به دست ما مي‌رسد. از طرفي مطالعات انجام شده روي واکسن سينوفارم نيز نشان مي‌دهد که از اين واکسن براي کودکان استفاده شده و نتايج خوبي داده است. در داخل کشور نيز کارآزمايي باليني توسط واکسن برکت در حال انجام است و فکر مي‌کنم اگر سينوفارم جواب داده باشد چون پلتفرم برکت هم با آن يکسان است مي‌تواند استفاده شود.

رييسي ادامه داد: موضوع بازگشايي مدارس فقط به واکسيناسيون کودکان مرتبط نيست. معلمان و کادر مدارس واکسينه شده‌اند. برنامه داريم که والدين دانش‌آموزان هم واکسينه شوند که پيش‌بيني ما براي اين کار ۲۰ ميليون دُز واکسن است. البته امکان بازگشايي حضوري مدارس از اول مهر بسيار ضعيف است، اما از اواخر پاييز مي‌توان اين کار را انجام داد. يعني اگر شروط محقق شود، مي‌توان اين کار را انجام داد. اگر از اول مهر هم واکسن براي دانش آموزان به دست ما برسد، حداقل به دو ماه وقت براي واکسيناسيون نياز داريم. تا زماني که اطمينان حاصل کنيم که سلامت حفظ مي‌شود، بعد سراغ بازگشايي مدارس مي‌رويم. با اين حال، بسته بودن مدارس عوارض بسيار زياد تربيتي و آموزشي دارد که به نظر من غير قابل جبران است. در مورد دانشگاه‌ها هم کار را آغاز کرده‌ايم و از دانشجويان مي‌خواهيم در سامانه ثبت‌نام کنند. ما ۱۳ ميليون دانش‌آموز داريم که ضرب در دو يعني ۲۶ ميليون دوز واکسن لازم است.

وي با اشاره به تبليغات ضد واکسن، اظهار کرد: افراد بالاي ۷۰ سال، ۸۸ درصد واکسيناسيون شده‌اند و ۱۲ درصد واکسن نزده‌اند و ۷۴ درصد مرگ و مير کرونايي بالاي ۷۰ سال مربوط به اين ۱۲ درصد است. الان ۴۸۰ هزار معلول را در منزل واکسينه کرده‌ايم و با کمک بسيج و طرح شهيد سليماني براي واکسيناسيون سالمندان در منزل هم اعلام آمادگي کرديم اما دليل عمده ناتواني در مراجعه به مراکز نيست و عده‌اي از تزريق واکسن مي‌ترسند و بايد اين عزيزان براي واکسيناسيون تشويق شوند.

معاون وزير بهداشت، ادامه داد: بعد از اين‌که به ميزان قابل توجهي واکسيناسيون انجام داديم براي بازگشايي هوشمند مشاغل هم اقدام مي‌کنيم. که مثلا اگر کسي دو دُز واکسن زد رستوران و سينما و .... بروند.

او درباره واکسن‌هاي ايراني کرونا، بيان کرد: اولين واکسن داخلي که در سبد واکسيناسيون عمومي قرار گرفت واکسن کووايران برکت بود که تاکنون ۵ ميليون و ۲۰۰ هزار دوز تحويل شده و حدود ۹ ميليون دوز ديگر آماده دارند. ساير واکسن‌هاي داخلي نيز وارد سبد واکسيناسيون مي‌شوند. خوشبختانه پلتفرم‌هاي مختلف واکسن در کشور در حال توليد است و دولت آمادگي پيش خريد واکسن‌ها را دارد. نکته کليدي اين‌ که معاون اول رئيس جمهور تاکيد دارد که استراتژي اول براي واردات واکسن بايد با قدرت انجام شود، در واقع دغدغه اصلي تامين واکسن است.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، ادامه داد: دُز سوم هنوز از طرف سازمان جهاني بهداشت توصيه نشده است، اما براي کادر بهداشت و درمان و افرادي که بيماري زمينه‌اي دارند، پس از گذشت مدتي از تزريق دُز دوم مي‌توان دُز سوم را تزريق کرد. ولي هدف اول، واکسيناسيون افرادي است که هنوز واکسن تزريق نکرده‌اند.

وي درخصوص واکسيناسيون سربازها، بيان کرد: واکسيناسيون سربازها از همين هفته آغاز مي‌شود و سربازها هم در برنامه واکسيناسيون قرار دارند و تا ۱۰ مهر حدود ۵۰۰ هزار دُز واکسن براي سربازها اختصاص داده مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه تقاضا براي واکسن برکت بالاست، گفت: سعي مي‌کنيم توزيع اين واکسن افزايش يابد.

شرايط برگزاري راهپيمايي اربعين

رئيسي که در يک‌ برنامه تلويزيوني صحبت مي‌کرد، درباره راهپيمايي اربعين، گفت: مهمترين نکته تصميم کشور عراق است که اعلام کرده است زائران با سهميه از طريق پرواز بيايند و ما هم بر اين اساس برنامه‌ريزي مي‌کنيم. افرادي که واکسن زده‌اند در اولويت هستند اما خود کشور عراق شرط PCR منفي را گذاشته است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما