سیاسی
برنا
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۱۱:۱۱:۲۹
مطالبه معاون اول رئیس جمهور از دنیا درخصوص افغانستان
مطالبه معاون اول رئیس جمهور از دنیا درخصوص افغانستان
معاون اول رییس جمهور در دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان با بیان اینکه ایران طی چهل سال گذشته از میلیون ها خواهر و برادر افغانی پذیرایی کرده اما تحریم های ظالمانه آمریکا موجب شده که مانند گذشته، امکان مدیریت این جمعیت انبوه را نداشته باشیم، گفت: لازم است سایر کشورها و سازمان های بین المللی با توجه به مسیولیت های مشترک انسانی کمک های خود را به کشورهایی که به آوارگان افغانستانی کمک می کنند، اختصاص دهند.
برنا

مهمترین بخش اظهارات محمد مخبر به شرح زیر است:
* وزرای امورخارجه و روسای محترم هیات های نمایندگان حضور شما را در تهران خیر مقدم می گویم.
* امیدواریم با همسویی شما این نشست به نتایج مطلوب دست یابد. 
* کشورهای همسایه افغانستان دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی هستند و نوعی هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانش، وجود دارد. 
* میزبانی دور دوم این نشست را برعهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم توسط جمهوری خلق چین استقبال می کنیم.
* چه کسانی مسئول این وضعیت اسف‌بار در منطقه و افغانستان هستند.
* دو دهه پیش آمریکا و متحدانش به افغانستان حمله کردند و موجب افزایش ناامنی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی و تضعیف انسجام ملی و افزایش تولید مواد مخدر شدند. 
* اقدامات غیرمسئولانه و یکجانبه آمریکا در افغانستان با شکست کامل همراه بود. 
* واشنگتن با دولت سازی در افغانستان شکست خورد. سکوت دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته نشان داد که آمریکا برای دولت سازی و ایجاد ساختار حکومتی با مردم و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است. 
* فرار عبرت آموز آمریکایی ها از افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده این کشور صحنه های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد.
* امروز افغانستان با بحران های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبه رو است.
* بعد از فرار اشغالگران، توقف خشونت و امنیت مهمترین خواسته مردم افغانستان است اما تروریسم تکفیری از جمله داعش که نیروی نیابتی آمریکا است، امنیت این مردم را نشانه گرفته است و در صدد هستند تا جنگ داخلی جدید را با القای اختلافات، در افغانستان رقم بزنند. 
* وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند، امنیت مردم افغانستان تهدید شود. 
* بحران اقتصادی در افغانستان مردم را با مشکل معیشتی روبه رو کرده است.
* بالا رفتن قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به آغاز فصل سرما در افغانستان، نگرانی ها را در مورد بروز یک فاجعه انسانی تقویت می‌کند.
* جمهوری اسلامی ایران نگران افغانستان است و همسایگان را دعوت میکند هرچه زودتر راه های کمک به افغانستان را برای عبور از این بحران ها پیدا کنند. 
* ایران براساس راهبردهای مقام معظم رهبری رهبری همه گذرگاه های مرزی را برای تجارت و ارسال کمک های انسان دوستانه به افغانستان باز نگه داشته است و سایر زیر ساخت های خود اعم از بنادر از جمله بندر چابهار را در اختیار قرار می‌دهد.
* ایران طی چهل سال گذشته از میلیون ها خواهر و برادر افغانی پذیرایی کرده اما تحریم های ظالمانه آمریکا موجب شده که مانند گذشته، امکان مدیریت این جمعیت انبوه را نداشته باشیم.
* لازم است سایر کشورها و سازمان های بین المللی با توجه به مسئولیت های مشترک انسانی کمک های خود را به کشورهایی که به آوارگان افغانستانی کمک می کنند، اختصاص دهند.

مشروح اظهارات مخبر به نقل از ایرنا به شرح زیر است:
محمد مخبر روز چهارشنبه در نشست همسایگان افغانستان با ابلاغ سلام رئیس جمهوری و خیر مقدم به مهمانان حاضر، خطاب به حاضران با اشاره به تحولات افغانستان گفت: امنیت کشورهای همسایه با امنیت افغانستان به هم پیوسته است و بر همین اساس از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان برای برگزاری نخستین دوره نخست نشست کشورهای همسایه افغانستان حمایت کردیم؛ میزبانی دور دوم آن را بر عهده گرفتیم و از میزبانی دوره سوم توسط جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری اظهار کرد: مردم افغانستان بیش از چهار دهه است که بی‌ثباتی، ناامنی، جنگ و خونریزی را تجربه کرده‌اند. بعید است بتوان خانه و خانواده‌ای را در افغانستان یافت که عزیزان خود را در تحولات خونین کشور از دست نداشته باشند و دردناک‌تر وضعیت کسانی است که در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده و تمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده‌اند.

مخبر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای افغانستان به ویژه نمازگزاران در قندوز و قندهار و آرزوی شفای عاجل مجروحان این حمله، و طرح این پرسش که چه کسی مسئول این وضعیت اسفبار در منطقه و افغانستان است، گفت: آمریکا و متحدانش در ناتو دو دهه قبل با دستاویز قرار دادن حملات ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند اما حمله و اشغال ۲۰ ساله آنان در افغانستان جز ناامنی، گسترش، افراط گرایی، رشد تروریسم، عقب ماندگی اقتصادی و تخریب بنیان‌های استقلال، افزایش تولید مواد مخدر و داغدار کردن خانواده‌های افغانستانی نتیجه‌ای در پی نداشته است.

وی افزود: سیاست نابخردانه و اقدامات غیرمسئولانه و نسنجیده آمریکا در افغانستان با بیش از ۲ و نیم تریلیون دلار هزینه برای دولت‌سازی افغانستان نه تنها شکست خورد بلکه سکوت واشنگتن نشان داد که آمریکا در دو دهه اقدام برای دولت‌سازی و ایجاد ساختارهای حکومتی تا چه اندازه با مردم، فرهنگ و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است.

مخبر اضافه کرد: فرار مفتضحانه آمریکا بدون احساس مسئولیت نسبت به امنیت و آینده مردم این کشور صحنه های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد و نشان داد که آمریکا نتوانست برای مردم افغانستان امنیت، صلح، ثبات و رفاه بیاورد و همچنین نشان داد اتکا به دولت‌های بیگانه نمی‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد.

 آمریکا نتیجه دو دهه اشغالگری را بر دوش مردم افغانستان و همسایگان انداخته است

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه هرچند اشغالگری آمریکا را فرصتی برای کشورهای منطقه و افغانستان می‌دانیم، خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشت آمریکا با فرار از افغانستان نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را روی دوش مردم افغانستان و همسایگان انداخته است.

وی با بیان اینکه همه ما امروز نا خواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته‌ایم، گفت:  مسئولیت داریم در آغاز با همکاری یکدیگر و در گام بعدی با رایزنی و همکاری سایر کشورها و سازمان ملل متحد موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تامین امنیت و بازسازی و توسعه کشور یاری کنیم.

مخبر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شکست سیاست‌های آمریکا به معنای تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه آن نیست، گفت: بعد از فرار اشغالگران، توقف خشونت و امنیت مهمترین خواسته و نیاز تمام مردم افغانستان است. اما متاسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش به عنوان نیروی نیابتی آمریکا در منطقه فعال هستند و امنیت مردم این کشور را نشانه رفته و با هدف گیری شهروندان نظیر آنچه در مساجد قندوز و قندهار رخ داد، درصدند جنگ داخلی جدیدی را تا القای اختلافات و تحریک بدبینی ها بر اساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: امروز وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند مرتجعین و متجاوزین امنیت مردم افغانستان را تهدید کنند.

مخبر یادآورشد: بحران اقتصادی در افغانستان فاجعه دیگری است که سیاست‌های نادرست و سلطه طلبانه آمریکا آن را مزید علت یافته و مردم این کشور را با مشکل جدی معیشتی روبرو کرده است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مصادره اموال مردم افغانستان متوقف ساختن طرح‌های اقتصادی و قطع کمک‌های انساندوستانه کشورهای مختلف عوامل اصلی بحران اقتصادی فعلی است و اگر هرچه سریع‌تر برای کنترل و مدیریت بحران های اقتصادی افغانستان چاره یافته نشود، قطعاً دامنه بحران مرزهای این کشور را درخواهد نوردید و همسایگان و جهانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما