سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۱۱:۱۳:۳۸
مالک شریعتی: مذاکرات برجامی به دولت رئیسی تحمیل شده است
مالک شریعتی: مذاکرات برجامی به دولت رئیسی تحمیل شده است
نماینده‌ مجلس گفت: مذاکرات [احیای برجام] از دولت قبل شروع شده و عملا به این دولت تحمیل شده است.
فارس

مالک شریعتی نیاسر دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در نشست خبری روز شنبه (5 شهریور) در مورد مذاکرات تصریح کرد: مذاکرات از دولت قبل شروع شده و عملا به این دولت تحمیل شده است شاید اگر مذاکرات درجریان نبود این دولت مسیر دیگری را طی می‌کرد.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم در حال اصلاح مسیر دولت قبل است نه ادامه آن؛ در دولت قبل امتیازات زیادی دادیم ولی الان می خواهیم بخشی از حقوق ملت ایران برای انتفاع اقتصادی را از طرف مقابل بگیریم، در کلاهبرداری بزرگ امتیازاتی را به طرف مقابل دادیم، اما هیچ منفعتی کسب نکردیم، رئیس بانک مرکزی در دولت قبل هم اعلام کردن بهره ما از برجام تقریبا هیچ بود.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره قانون اقدام راهبردی گفت: در دوره گذشته هیچ چارچوبی مبنی بر چگونگی ادامه مذاکرات وجود نداشت. مجلس قبلی منفعل بود و منتظر بود ببیند که دولت چه چیزی می‌گوید و راجع‌به آن نظر دهد.

شریعتی افزود: مجلس یازدهم از حالت انفعال بیرون آمد و در رأس امور قرار گرفت؛ قانون اقدام راهبردی خشاب خالی شده دولت را کاملا پر کرد  و مسیر یک طرفه امتیازگیری از ایران را برگرداند و خاکریزی محکم در دفاع از منافع اقتصادی مردم ایجاد کرد. در مذاکرات برای ما نتیجه مهم است کاری به صحبت‌های دولت و متن توافق نداریم، در حال بررسی هستیم تا ببینیم به قانون اقدام راهبردی عمل می شود یا خیر از دولت  هم می خواهیم اگر توافقی امضا شد به گونه ای باشد که بتواند پاسخگوی مردم نمایندگان مجلس و رهبری باشد.  لغو تحریم ها همراه با راستی آزمایی است که می تواند برای کشور سود آور باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها ساختار تحریم هایشان را به هم نخواهند ریخت، اگر مسئله ای هم رخ دهد موقت خواهد بود ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم تا قوی شویم  و به سمت کار اصلی که خنثی سازی تحریم هاست حرکت کنیم. در دولت قبل همه چیز به مذاکرات گره زده شد و بدون تضمین با اعتماد کامل به آمریکا مسیر را دنبال کردند و هزینه هایی که به کشور تحمیل شد بعضا قابل جبران نیست مگر شهید سلیمانی و شهدای هسته ای برمی گردند؟

شریعتی ادامه داد: طبق قانون اقدام راهبردی منتظر شنیدن گزارش دولت در حوزه رفع تحریم ها هستیم اگر این گزارش مجلس را قانع کرد دولت اجازه پیدا می کند تعهدات هسته ای را طبق موادی که قبلا اجازه پیدا کرده بود کاهش دهد، اگر مجلس قانع نشد دولت مجوزی در این خصوص نخواهد داشت. ممکن است شرایطی ایجاد شود که اجازه موقتی برای اجرا داده شود.

شریعتی در واکنش به سخنان روحانی در مورد اینکه قانون اقدام راهبردی مانع از لغو تحریم ها شد، گفت: متن قانون مشخص است؛ اصلی ترین هدف این قانون لغو تحریم هاست. اگر در مذاکرات دست برتر را داریم به خاطر اجرای همین قانون است. آنها عزم دیگری داشتند و می خواستند در معامله سیاسی امتیاز دیگری به طرف مقابل تقدیم کنند. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما