بین الملل
تسنیم
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۱۵:۲۷
افشای جزئیات تازه از مقر جدید جاسوسی آمریکا در منطقه
افشای جزئیات تازه از مقر جدید جاسوسی آمریکا در منطقه
روزنامه الاخبار در گزارشی ابعاد و جزئیات جدید از سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان را فاش و اعلام کرد که واشنگتن از این مکان به عنوان مقر جاسوسی جدید خود در منطقه استفاده می‌کند.
تسنیم

بعد از چین، ایالات متحده در رتبه دوم از نظر تعداد ماموریت های دیپلماتیک در سراسر جهان قرار دارد. با آغاز جنگ اول خلیج فارس و بعد از به قدرت رسیدن نومحافظه کاران در ایالات متحده، دولت آمریکا بار دیگر چشم به منطقه خاورمیانه دوخته و دوره توسعه و گسترش سفارتخانه های ایالات متحده در کشورهای حوزه خلیج فارس، مالی، افغانستان و ... آغاز شد؛ تا جایی که آمریکا در منطقه سبز بغداد نزدیک به فرودگاه این شهر سفارتخانه‌ای به مساحت نزدیک به 500 هزار متر مربع بنا کرد که بزرگترین سفارت آمریکا در جهان است.

به نوشته الاخبار، بعد از شکست محور آمریکایی-صهیونیستی در جنگ جولای 2006 مقابل حزب الله لبنان، آمریکا در سال 2008 مقدمات ساخت یک سفارتخانه جدید در منطقه را آغاز کرد که مقر آن در لبنان است.

استفاده دولت آمریکا از بالاترین توانایی های علمی و فنی خود در خدمت جاسوسی و خرابکاری در کشور کوچکی مانند لبنان به وضوح نشان می دهد که نقش این سفارتخانه جدید فراتر از مرزهای شناخته شده بین المللی است و امنیت موجودیت رژیم صهیونیستی در تمام ابعاد داخلی و اجتماعی و ژئوپلیتیکی آن را تضمین می‌کند.

این واقعیت، غیرقابل انکار است که بعد از شکست همه استراتژی های آمریکایی -صهیونیستی از جمله عملکرد خود اسرائیل برای حفظ منافع اصلی این رژیم و نیز واشنگتن در منطقه، ایالات متحده به این نتیجه رسید که جنگ های نیابتی در خاورمیانه هیچ فایده ای ندارد و باید به فکر یک استراتژی جدید جهت نفوذ به این منطقه باشد.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند که سفارتخانه جدید آمریکا در منطقه نمادی از استراتژی جنگی آمریکاست ؛ همان چیزی که در اتفاقات سال 2019 لبنان و مداخلات آمریکا در این کشور مشخص بود. روش سناریوهایی که دولت‌های مختلف ایالات متحده به آن مشهور هستند، صراحتاً در استراتژی این کشور برای ساخت سفارتخانه جدید خود در لبنان پیداست . اما شواهد نشان می دهد که سازمان های جامعه مدنی وابسته به آمریکا قرار است نقش مهمی در فعالیت‌های این سفارتخانه ایفا کنند.

بیشتر بخوانیدلبنان تجاوز صهیونیست‌ها به لاذقیه سوریه را محکوم کرد
نجیب میقاتی: حزب الله حزب سیاسی لبنان است/ اگر استعفایم منجر به حل مشکلات شود، تردید نمی‌کنم
اهداف واقعی سفر دبیرکل سازمان ملل به لبنان/ چرا آمریکا قادر به تغییر ماموریت یونیفل نیست؟
اطلاعات در این زمینه نشان می‌دهد که یک جنگ جدید آمریکایی- صهیونیستی ضد لبنان در همه ابعاد نظامی، امنیتی، فرهنگی، فکری، اقتصادی ،مالی، علمی ، روانی و ...در راه است. در این شرایط لبنان نیاز به رهبری عاقل و توانا و شجاع دارد که از هیمنه آمریکا نترسد. در این مرحله خطرناک لبنان نیازمند به تکیه کردن به رهبری است که از زمان ورود آمریکا به منطقه تاکنون تجربه کافی و واقعی در مقابله با این کشور را داشته باشد؛ رهبری که هرگز به شعارهای توخالی که مردمش را برای خریدن زمان کافی جهت کشاندن کشور به مسیر فروپاشی فریب دهد، متوسل نشود.

اجرای این پروژه جدید آمریکا در لبنان به شرکت مهندسی مورفوسیس (Morphosis Architects) که مقر آن در شهر کالور (Culver City) ایالت کالیفرنیا است واگذار شده است و ناظر آن نیز شرکت بین المللی هاربرت (B.L. Harbert ) است. منابع رسانه ای هزینه اجرای این پروژه را بیش از یک میلیارد دلار اعلام کرده اند. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند اجرای چنین پروژه عظیمی در بیروت بی‌دلیل نیست و این پروژه همزمان دارای ابعاد نظامی و سیاسی است. این مکان حدود 100 کیلومتر از پایگاه دریایی روسیه در طرطوس سوریه فاصله دارد و فاصله آن تا مرزهای جنوبی لبنان که نیروهای بین المللی در آن مستقر هستند و افراد حزب الله در آنجا حضور دارند فقط دهها کیلومتر است.

شرکت بین‌المللی هاربرت که دفتر مرکزی آن در شهر بیرمنگام آمریکا قرار دارد فعالیت خود را در سال 2000 آغاز کرده و ماموریت ساخت ساختمانهای دولتی برای دولت های مختلف آمریکا را بر عهده داشته است. این شرکت سابقه طولانی در ساخت سفارتخانه های آمریکا در سراسر جهان با بودجه‌های هنگفت دارد. سفارتخانه‌های آمریکا در پایتخت هند به ارزش 563 میلیون دلار، کنسولگری آمریکا در اربیل عراق به ارزش 430 میلیون دلار، کنسولگری آمریکا در گواتمالا به ارزش 300 میلیون دلار و شمار دیگری از سفارتخانه و کنسولگری های ایالات متحده توسط همین شرکت ساخته شده است.

شرکت هاربرت در سال 2017 برای ساخت سفارتخانه جدید ایالات متحده در منطقه انتخاب شد؛ سفارتخانه ای که 1.25 میلیارد دلار برای آن هزینه در نظر گرفته شده است. قرار است کار ساخت این سفارتخانه در سال 2023 به پایان برسد. شرکت مذکور به وزارت امور خارجه آمریکا متعهد شده که فناوری های جدیدی را در ساخت و ساز این سفارتخانه معرفی کند که برای نخستین بار با هدف دستیابی به بالاترین سطح حفاظتی و امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد و از تکنولوژی بسیار پیچیده در آن استفاده خواهد شد.

همچنین فهرست بسیار بزرگی از اتاق های ناآشنا در داخل ساختمان این سفارتخانه وجود دارد و علاوه بر فضاهای اداری تعیین شده برای فعالیت‌های دیپلماتیک معمولی یا فعالیت های کنسولی مانند سالن های انتظار، اتاق های مصاحبه برای صدور ویزا و ... این ساختمان دارای تعداد زیادی تجهیزات پیشرفته و مشکوک است. در این ساختمانها چند مرکز تحقیقاتی وجود دارد که محافظت از آنها با همان تکنیک هایی که برای محافظت از اتاق‌های «فرماندهی و کنترل» در پایگاه‌های نظامی آمریکا استفاده می‌شوند، صورت می گیرد و تجاوز به آن‌ها به مثابه تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است.

بر اساس تحقیقات مراکز تخصصی، سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان شامل یک مرکز نظارت و جاسوسی رسانه‌ای است. یک مرکز رسانه‌ای دیگر در این سفارتخانه وجود دارد که همه اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سفارتخانه را از طریق جاسوس های الکترونیکی خود به‌روز می‌کند.

این سفارتخانه همچنین شامل تعداد زیادی مشاغل مربوط به افراد و گروه‌های لبنانی و غیرلبنانی است که در دایره منافع مشترک با دولت ایالات متحده کار می کنند مانند: شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، حقوق بشری، رسانه‌ای و ...

از طرف دیگر، این سفارتخانه شامل فضاهایی است که امکان تجمعات بزرگ و گسترده را فراهم می کند که چنین چیزی در ساختمان های دیپلماتیک، غیرطبیعی به نظر می‌رسد. همچنین چندین منطقه برای ایجاد امکانات تفریحی و سرگرمی در سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان در نظر گرفته شده است.

کارشناسان بعد از بررسی ابعاد مختلف پروژه سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان متوجه شدند که این سفارتخانه کاملا شبیه به یک شهر ساخته می شود و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در تلاش برای ادغام این سفارتخانه بزرگ با بافت شهری بیروت هستند.

کارکردهایی که در پروژه سفارتخانه آمریکا گنجانده شده ، فراتر از مفهوم معمول و سنتی ساخت سفارتخانه‌هایی است که بین کشورها به رسمیت شناخته می‌شود. همین امر نگرانی لبنانی ها را در خصوص پروژه جدید آمریکا برای لبنان و تشدید مداخلات آن در این کشور افزایش می دهد.

وزارت خارجه آمریکا در کشورهای مختلف بعد از جنگ جهانی اول به شکل چشمگیری افزایش یافت و دفتر ساختمان های خارجی (FBO) توسط این کشور تاسیس شد که وظیفه توسعه املاک و ساختمان های مورد استفاده آمریکا در کشورهای مختلف جهان به آن سپرده شد. بعد از حوادث 11 سپتامبر 2021 این دفتر وظیفه مدیریت مطالعات پیچیده مهندسی و فناوری برای اجرای پروژه شرکت های ساختمانی آمریکا در کشورهای مختلف و همچنین مطالعه بافت شهری اطراف ساختمان های دیپلماتیک ایالات متحده در کشورها را بر عهده گرفت.

به این ترتیب مداخلات وزارت خارجه ایالات متحده در پروژه‌های شهرسازی کشورهای مختلف از طریق سفارتخانه های خود و تلاش برای تغییر بافت آنها آغاز شد و همین امر بعد از تاسیس سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان زنگ خطر را برای این کشور به صدا درمی آورد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما