ورزشی
تجارت نیوز
۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۹:۰۶:۱۱
پرسپولیس و النصر با شرایط کاملا متفاوت به مصاف هم می‌روند
جنگ ایران و عربستان در ورزشگاه خالی آزادی!
جنگ ایران و عربستان در ورزشگاه خالی آزادی!
پرسپولیس پس از یک دوره غیبت به خاطر نداشتن مجوز حرفه‌ای، فردا(سه شنبه) در دومین روز از دور جدید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا میزبان النصر عربستان است؛ تیمی که حالا در سراسر جهان طرفدار دارد، چراکه یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال را به خدمت گرفته است؛ بازیکنی که در ایران هم طرفداران زیادی دارد تا جایی که امروز ایرانی‌های زیادی با پوشیدن لباس النصر برای استقبال از کریستیانو رونالدو به فرودگاه امام خمیمی رفتند.
تجارت نیوز

روزی که رونالدو با سرمربی هلندی منچستریونایتد (اریک تن هاخ) به مشکل خورد و از این تیم مطرح انگلیسی جدا شد، کمتر کسی فکر می‌کرد سر از لیگ عربستان در بیاورد اما ستاره بزرگ فوتبال جهان که ظاهرا در جام جهانی قطر از سعودی‌ها پیشنهاد دریافت کرد با دستمزدی بالغ بر 200 میلیون یورو در سال لباس النصر عربستان را پوشید.

آن زمان خیلی‌ها از یک انتقال شکست خورده و فراموش شدن رونالدو خبر دادند اما نمی‌دانستند که حضور این فوق‌ستاره در لیگ عربستان آغاز یک پروژه بزرگ است؛ پروژه‌ای که باعث شده امروز لیگ عربستان به اندازه لیگ‌های بزرگ اروپایی در کانون توجهات باشد و چهره جدیدی از این کشور به دنیا ارائه کند.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی علاوه بر النصر به سه تیم مطرح دیگر لیگ این کشور یعنی الهلال، الاهلی و الاتحاد مجوز و هزینه لازم برای خرید ستاره‌های روز فوتبال دنیا را داد تا بعد از رونالدو 35 چهره سرشناس دیگر از تیم‌های مطرح اروپایی جدا شده و راهی لیگ عربستان شوند. البته برخی از این نفرات به تیم‌های دیگری غیر از چهار تیم اشاره شده پیوستند.

سعودی‌ها طبق گزارش‌های منتشر شده مجموعا 953 میلیون یورو بابت خریدهای جدید هزینه کردند و این یعنی لیگ عربستان در فصل جاری بعد از لیگ برتر انگلیس (با 2.8 میلیارد یورو) بیشتر از سایر لیگ‌های معتبر دنیا هزینه کرده است. (لوشامپیونه فرانسه 899 میلیون یورو، سری آ ایتالیا 854 میلیون یورو، بوندس لیگای آلمان 748 میلیون یورو و لالیگای اسپانیا هم 440 میلیون یورو)

سومین تیم پرهزینه عربستان

اگرچه النصر با جذب رونالدو توجهات را به سمت خود جلب کرد اما باید بدانید بین تیم‌های سعودی و بعد از الهلال (با جذب ستاره‌هایی مثل نیمار، کولیبالی، میتروویچ، مالکوم و…) و الاهلی (با خرید بزرگانی مثل ادوارد مندی، محرز، فیرمینو، کسیه و …) سومین تیم گران این فصل به شمار می‌رود و الاتحاد هم که توانسته چهره‌های سرشناسی مثل کریم بنزما، کانته، فابنییو و … را به خدمت بگیرد، در رده چهارم قرار دارد.

جالب اینکه الهلال با 260 میلیون یورو گران‌ترین باشگاه فوتبال غیر اروپایی به شمار می‌رود، الاهلی با ارزش 201 میلیون یورو در رده دوم و النصر با ارزش 196 میلیون یورو در رده سوم قرار گرفته است. فلامینگو و پالمیراس برزیل تیم‌های چهارم و پنجم هستند و الاتحاد عربستان هم ششمین تیم گران غیر اروپایی است.

رونالدو گران‌ترین، همبازی طارمی ارزشمندترین

اگرچه رونالدو با دستمزد 200 میلیون یورویی گران‌ترین بازیکن النصر محسوب می‌شود اما ارزشمندترین بازیکن این تیم اوتاویوی پرتغالی است که فصل گذشته در پورتو همبازی مهدی طارمی بود و در حال حاضر 35 میلیون یورو ارزش دارد. سکو فوفانای فرانسوی با 32 میلیون یورو دومین بازیکن ارزشمند النصر است و سادیو مانه سنگالی، مارسلو بروزوویچ کروات و آیمریک لاپورت اسپانیایی با 25 میلیون یورو مشترکا در رده سوم قرار دارند. رونالدو و تالیسکای برزیلی نیز با 15 میلیون یورو دیگر نفرات ارزشمند النصر به شمار می‌روند. گران‌ترین بازیکن داخلی النصر نیز عبدالرحمان غریب با 2.5 میلیون یورو است.

13 برابر ارزشمندتر از پرسپولیس!

همانطور که اشاره شد ارزش بازیکنان النصر به استناد سایت معتبر ترانفسرمارکت حدود 196 میلیون یورو برآورد شده است یعنی مبلغی بیش از 10 هزار میلیارد تومان، این در حالی است که ارزش پرسپولیس به عنوان ارزشمندترین تیم در لیگ برتر ایران از نگاه ترانسفرمارکت، 14.8 میلیون یورو (حدود 785 میلیارد تومان) است و این یعنی بازیکنان النصر بیش از 13 برابر ارزشمندتر از بازیکنان پرسپولیس به شمار می‌روند. بین بازیکنان پرسپولیس محمدحسین کنعانی زادگان با 2 میلیون یورو باارزش‌ترین بازیکن محسوب می‌شود و در رده‌های بعدی هم مهدی ترابی با 1.3 و علیرضا بیرانوند با 1.2 میلیون یورو قرار دارند.

دردسرهای متفاوت گل محمدی و کاسترو

پرسپولیس و النصر در حالی آماده رقابت می‌شوند که هر کدام دغدغه متفاوتی برای چینش نفرات خود دارند. طبق قوانین هر تیم می‌تواند از 5 بازیکن خارجی غیرآسیایی و یک بازیکن خارجی آسیایی استفاده کند و از آنجا که نماینده عربستان 8 بازیکن خارجی غیرآسیایی در لیست خود دارد، کاسترو باید 5 بازیکن را برای حضور در ترکیب انتخاب کند و این مسئله تبدیل به یک دردسر شیرین برای این مربی پرتغالی شده است.

یحیی گل‌محمدی اما دغدغه دیگری دارد؛ علیرضا بیرانوند مصدوم شده و در لیست قرمزها دروازه‌بان قابل اعتمادی وجود ندارد و اگر شماره یک پرسپولیس به این بازی نرسد، باید گلری جوان که حتی یک بازی در لیگ برتر هم انجام نداده مقابل رونالدو و مانه قرار بگیرد! دست پرسپولیس در خط حمله هم بسته است و غیر از شهاب زاهدی که در پنج هفته از لیگ برتر هنوز پایش به گلزنی باز نشده، مهاجم دیگری در لیست این تیم دیده نمی‌شود و خرید جدید (نبیل باهویی) هم فعلا در شرایط بازی نیست و حتی تست پزشکی‌اش هم تا این لحظه به تایید نرسیده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود بار دیگر وحید امیری در فاز تهاجمی و در کنار زاهدی مورد استفاده قرار بگیرد.

امیدوار به تکرار موفقیت سال 99

اگرچه روی کاغذ النصر شانس بیشتری برای موفقیت نسبت به پرسپولیس دارد و تفاوت ارزش بازیکنان دو تیم نیز کاملا فاحش است اما وقتی در مهر ماه سال 99 دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفتند نیز نماینده سعودی‌ها برتری قابل توجهی از نظر ارزش بازیکنانش داشت و با این حال شاگردان یحیی گل محمدی با شکست این تیم توانستند راهی فینال لیگ قهرمانان شوند. در آن سال قیمت کل بازیکنان تیم النصر عربستان 54.73 میلیون دلار برآورد شد در حالی که قیمت کل بازیکنان پرسپولیس 11.7 میلیون دلار بود.حالا هم طرفداران پرسپولیس که البته از حضور در ورزشگاه محروم هستند، به موفقیت تیم‌شان در این بازی خانگی و بدون تماشاگر امیدوارند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما