بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۱۳:۰۴:۲۲
درخواست گرجستان از روسیه: نیروهایت را خارج کن
درخواست گرجستان از روسیه: نیروهایت را خارج کن
گرجستان از روسیه خواسته تا نیروهایش را از قلمروی این کشور خارج و از توافق ۲۰۰۸ با تفلیس تبعیت کند.
ایسنا

به گزارش  خبرگزاری آناتولی، ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان با تاکید به روسیه برای خروج سربازانش از قلمروی گرجستان گفت: روسیه به توافق پس از جنگ با تفلیس پای‌بند نبوده است.

وی در جریان سیزدهمین سالگرد قربانیان درگیری ۲۰۰۸ اوستیای جنوبی بین دو کشور روسیه و گرجستان این اظهارات را مطرح کرد و ادامه داد: یکپارچگی گرجستان از سوی روسیه در جریان درگیری‌های اوستیای جنوبی مورد حمله قرار گرفت و در جریان این نبرد، ۲۰ درصد از کشور توسط روسیه تصرف شد.

وی همچنین گفت، گرجستان راه و روشی صلح‌آمیز را برای حل درگیری‌ها انتخاب کرده و تلاشش برای پایان دادن به این تصرف است و در عین حال، به دنبال حفظ کشور از سیاست‌های تهاجمی روسیه نیز می‌باشد.

در همین حال، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان نیز گفت: نبرد کشور برای استقلال همچنان ادامه دارد. مسیر یکپارچگی قلمرو و وحدت کشور یک مسیر دشوار است اما ما شاهد وحدت مجدد گرجستان هستیم.

درگیری ۱۳ ماهه بین ارتش گرجستان و جدایی‌طلبان آبخازیا مورد حمایت روسیه در ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ درگرفت.

در ۲۰۰۸، درگیری پنج روزه بین گرجستان و روسیه بر سر مناطق جدا شده اوستیای جنوبی و آبخازیا بود. در نهایت تفلیس کنترل این دو منطقه را از دست داد و روسیه بعدا آنها را کشورهای مستقل اعلام کرد و به رسمیت شناخت.

در واکنش، گرجستان روابط دیپلماتیکش با روسیه را قطع کرد و بعدا،‌ سوئیس نقش میانجی‌گر را ایفا کرد. از منظر بین‌المللی، دو منطقه همچنان جزو قلمروهای گرجستان به رسمیت شناخته می‌شوند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما