اجتماعی
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۱:۵۴:۴۱
کلاهبرداري سايت‌هاي مشاوره معافيت خدمت سربازي
کلاهبرداري سايت‌هاي مشاوره معافيت خدمت سربازي
بارها اين اتفاق پيش آمده از افرادي که به سايت‌هاي مشاوره معافيت خدمت سربازي مراجعه کرده‌اند کلاهبرداري شده است. اين افراد به بهانه معافيت مبالغ کلاني را به افراد ناشناس که خود را مشاور آنلاين معرفي مي‌کنند پرداخت کرده‌اند و در ادامه نه تنها از خدمت سربازي معاف نشدند بلکه دارايي‌شان را نيز از دست داده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان

يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي پسران خدمت مقدس سربازي است که برخي‌ها آن را ضروري و برخي نيز مدعي هستند که انجام خدمت سربازي باعث عقب‌افتادگي فرد در زندگي مي‌شود و در اين مدت بسياري از شانس‌هاي موجود که در خانه جوانان را مي‌زند به دليل دست و پا گيري خدمت سربازي از دست مي‌روند.

در اين بين برخي‌ها هم هستند که به دنبال راهي براي به اصطلاح پيچاندن خدمت سربازي بوده و به هر دري مي‌زنند تا از انجام خدمت معاف شوند. از طرفي در زمان اعزام به خدمت مقدس سربازي همه جوانان به دنبال مطلع شدن از قوانين سربازي هستند و بخش معافيت اين قانون از پرمخاطب‌ترين بخش‌هايي است که مشمولان خدمت به سراغ آن مي‌روند.

معافيت از خدمت دغدغه‌اي است که هر جواني به هر دري مي‌زند تا به آن دست پيدا کند، حال برخي از راه قانوني و مجاز و عده‌اي هم با روش‌هاي غير قانوني و دور زدن قوانين.

اگر در دنياي وب جمله «سايت‌هاي مشاوره معافيت از خدمت سربازي» را جست و جو کنيد صفحات مختلفي به رويتان باز مي‌شوند که هر کدام از آن‌ها مسائل مختلفي را براي معافيت مشمولان مطرح کردند؛ اما سوال مهم اين است که آيا اين سايت‌ها مجاز به فعاليت هستند يا اينکه مطالب مندرج در آن‌ها آيا داراي اعتبار و مجوز از سوي مراجع رسمي است يا خير؟

مطالبي اعم از معافيت بينايي، شنوايي، کفالت والدين، معافيت‌هاي پزشکي مختلف و... در اين سايت‌ها عنوان شده که مشمولان پس از مراجعه به اين سايت‌ها و يک دور مرور اين موارد وسوسه مي‌شوند تا يک بار هم که شده يکي از اين مسائل را که به خصوصياتشان نزديک است پيگيري و شانس خود را براي معاف شدن از خدمت سرباز امتحان کنند.

بارها اين اتفاق پيش آمده که افرادي با مراجعه به اين سايت‌ها مورد کلاهبرداري واقع شده و به بهانه معافيت مبالغ کلاني را به افراد ناشناس که خود را مشاور آنلاين معرفي مي‌کنند پرداخت و در ادامه نه تنها از خدمت سربازي معاف نشدند بلکه دارايي‌شان را نيز از دست دادند.

فرد براي دريافت مشاوره معافيت خدمت سربازي به اين سايت‌ها مراجعه مي‌کند وپس از انجام اقداماتي به صفحات ناشناس وارد و در يک آن و با کليک گزينه‌اي حساب بانکي‌شان تخليه مي‌شود.

سودجويان با طراحي صفحات فيشينگ در تمام موارد سعي در فريب کاربران را دارند و از اين رو يکي از موضوعات بحث معافيت از خدمت سربازي است که مجرمان سايبري به دنبال کلاهبرداري از جوانان در اين حوزه هستند.

آيا سايت‌هاي مشاوره معافيت از خدمت سربازي رسميت دارند؟
امير دريادار دوم غلامرضا رحيمي‌پور رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد کل نيروهاي مسلح در اين باره اظهار کرد: تنها سايت مجاز ارائه‌دهنده شرايط براي معافيت خدمت مقدس سربازي، سايت فرهنگي سرباز وظيفه عمومي ناجا است.

به گفته رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد کل نيروهاي مسلح به غير از اين سايت هيچ يک از سايت‌هايي که با اين عنوان در حال فعاليت هستند، از نظر ستاد کل نيروهاي مسلح داراي اعتبار و صلاحيت نيستند و احتمال دارد که افراد با راه‌اندازي اينگونه سايت‌هاي سعي در کلاهبرداري از جوانان را داشته باشند.

با توجه به صحبت‌هاي رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد کل نيروهاي مسلح مشخص شد که بسياري از اين سايت‌هايي که با عنوان ارائه‌دهنده مشاوره براي بحث معافيت از خدمت به هيچ عنوان داراي اعتبار و صلاحيت نيستند.

اين موضوع نظارت و رصد هر چه بيشتر و بهتر والدين را مي‌طلبد تا از کج‌روي فرزندان خود جلوگيري کنند تا در ادامه گرفتار کلاهبرداران نشوند.
 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما