اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۰:۱۳:۰۳
ساخت دو واکسن ایرانی علیه اُمیکرون، در انتظار مجوز کمیته اخلاق
ساخت دو واکسن ایرانی علیه اُمیکرون، در انتظار مجوز کمیته اخلاق
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اقدام ایران برای تولید واکسن علیه سویه اُمیکرون کرونا، گفت: دو شرکت داخلی، مطالعات خود را برای تولید واکسن علیه اُمیکرون به پایان رسانده و وارد مرحله بالینی شده‌اند که در صورت تایید کمیته ملی اخلاق در پژوهش، فاز بالینی این دو شرکت به سرعت در کشور انجام می شود.
ایسنا

دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه پنجاه و نهمین نشست کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد گفت: در حال حاضر در بخش های بستری و مراقبت های ویژه، تمامی بیماران مبتلا به اُمیکرون یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند، زمینه بدخیمی دارند، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و یا افرادی هستند که متاسفانه واکسن تزریق نکرده‌اند و با درگیری نسبتا وسیع ریوی، بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: در جلسه مذکور گزارش هایی از سویه اُمیکرون و موارد کووید۱۹ در اطفال و گروه سنی کمتر از ۱۸ سال، مطرح شد. تعدادی از افرادی که در بخش های بستری و مراقبت های ویژه اطفال بستری شده اند، در سنین پایین بوده‌اند؛ بنابراین توصیه و تاکید کمیته علمی کشوری کرونا بر تقویت واکسیناسیون مادران باردار است.

وی افزود: لازم است که واکسیناسیون مادران باردار حتما به صورت کامل انجام شود و اثبات شده که واکسیناسیون مادران باردار می تواند باعث ایجاد ایمنی در خود این افراد و فرزندان‌شان تا چندماه بعد از تولد شود و همین امر موجب می شود که گرفتاری اطفال در سنین پایین‌تر بر اثر اُمیکرون به میزان زیادی کاهش پیدا کند. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه در نشست مذکور در خصوص لزوم تقویت بخش های مراقبت های ویژه کودکان(PICU) و نوزادان(NICU) بحث هایی مطرح شد، گفت: مقرر شد که تعداد این تخت های بیمارستانی در مراکزی که دارای بخش های NICU و PICU هستند توسط معاونت درمان وزارت بهداشت افزایش یابد.

توصیه بر وبینارها و کلیپ های آموزشی توسط کمیته علمی کشوری کرونا و معاونت درمان برای آشنایی بیشتر با درمان کووید۱۹ در گروه سنی پایین برای متخصصان اطفال و بیهوشی که در بخش های مراقبت های ویژه اطفال و نوزادان مشغول به کار هستند، مطرح شد.

جماعتی خاطرنشان کرد: امروز نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی عنوان کرد پس از تهیه پروتکل های مربوطه توسط سازمان غذا و دارو برای ساخت واکسن علیه سویه های جدید، دو شرکت داخلی، مطالعات خود را برای تولید واکسن علیه اُمیکرون به پایان رسانده و وارد مرحله بالینی شده‌اند که در صورت تایید کمیته ملی اخلاق در پژوهش، فاز بالینی این دو شرکت به سرعت در کشور انجام می شود و این نشان می دهد که ایران همزمان با کشورهای پیشرفته و شرکت های مطرح واکسن سازی در دنیا، ساخت این واکسن را آغاز کرده است. 

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی یادآور شد: در حال حاضر در موج ششم بیماری کرونا با سویه اُمیکرون در کشور قرار داریم و تجمع افراد در مراکز واکسیناسیون می تواند عامل انتشار ویروس باشد. به همین دلیل توصیه بر این شد که واکسیناسیون فعال در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد البته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، شرایط واکسیناسیون فعال را فراهم کرده و این کار در قالب طرح شهید سلیمانی و با مشارکت نیروهای مردمی و بسیج در حال انجام است که نیاز به تقویت واکسیناسیون فعال در کشور وجود دارد.  

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تصریح کرد: بحث هایی در مورد مرخصی پنج روزه نیروهای بهداشتی و درمانی در صورت ابتلا به اُمیکرون و نوع حفیف آن مطرح شده بود که چرا پنج روز؟ در مطالعات انجام شده، این نکته اثبات شده که ویروس اُمیکرون بر خلاف دلتا و انواع دیگر سویه‌ها، خیلی زودتر از بدن پاک می‌شود و بعد از ۵ روز اگر فرد علائم خفیف یا بدون علامت باشد و زمینه بیماری‌های بدخیمی نداشته و تحت درمان داروهای سرکوب کننده ایمنی و در سنین بالا نباشد، ویروس از بدن پاک می شود و به همین دلیل، مدت پنج روز در نظر گرفته شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما