بین الملل
تسنیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۳:۳۷:۰۶
سرکرده جدید داعش کیست؟
سرکرده جدید داعش کیست؟
منابع عراقی به ارائه جزئیات بیشتری درباره سرکرده جدید گروه تروریستی داعش پرداختند.
تسنیم

 

به نقل از خبرگزاری ناس نیوز،  روز گذشته گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تأیید مرگ سرکرده پیشین خود، سرکرده جدید را معرفی کرد.گروه تروریستی داعش «ابو الحسن الهاشمی القرشی» را به عنوان سرکرده جدید خود معرفی کرده است.

در پی اعلام رسمی تعیین «ابوالحسن الهاشمی القرشی» به سرکردگی گروه تروریستی داعش، منابع عراقی جزئیات بیشتری درباره هویت وی منتشر کردند.

یک منبع مطلع امنیتی به خبرگزاری «ناس نیوز»،  گفت که نام سرکرده جدید داعش «بشار خطاب غزال الصمیدعی» است که از وی به «حجی زید» یاد می‌شود و پیش‌تر مسئول دستگاه قضائی و شرعی گروه تروریستی داعش بوده است.

به گفته این منبع امنیتی، «ابوالحسن الهاشمی القرشی» نام‌های تشکیلاتی دیگری همچون «ابوخطاب العراقی» و «ابواسحاق» هم دارد.

این منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که سرکرده جدید داعش حدود یک سال پیش از ترکیه به سوریه بازگشته است.

بر اساس این گزارش این فرد در سال 2013 و پیش از اقدام ابوبکر البغدادی در متحد کردن دو شاخه تروریستی داعش در عراق و سوریه، به این گروه تروریستی پیوسته‌ است.

این مقام افزود: چهار نفر نامزد سرکردگی داعش بوده‌اند: ابومسلم، از سرکرده های داعش در استان انبار، ابوخدیجه و ابوصالح که از نزدیک‌ترین افراد به ابوبکر البغدادی بوده‌اند، و نیز «ابویاسر العیساوی» که فرمانده میدانی داعش بوده و گزارش‌هایی درباره کشته شدن وی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، الصمیدعی یا همان «ابوالحسن الهاشمی القرشی» پیش از پیوستن به داعش عضو جماعت انصارالاسلام بوده که در سال 2001 تأسیس شد و متشکل از گروهی از نیروهای نظامی بعثی و عرب‌هایی بود که در افغانستان و چچن جنگیده بودند.

دستگاه های اطلاعاتی عراق به اصلی ترین مرکز گردآوری اطلاعات درباره گروه های تروریستی تبدیل شده و کشورهای دیگر نیز برای کشف فعالیت های تروریستی از عراق کمک می گیرند.

منابع خبری پیش از این تأکید کردند که اطلاعاتی که موجب شناسایی محل اقامت «ابوابراهیم القرشی» و کشته شدن وی در عملیات نیروهای امریکایی شد توسط عراقی‌ها تهیه شده بود.

بهمن‌ماه گذشته بود که مقامات آمریکایی از هلاکت ابوابراهیم القرشی سرکرده ارشد گروه تروریستی داعش در سوریه خبر دادند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که القرشی در یک حمله نظامی در سوریه که به‌دستور وی انجام شده است به هلاکت رسیده است.

قرشی مشهور به عبدالله قرداش با نام اصلی امیر محمد عبدالرحمن المولی السلبی بعد از کشته شدن ابوبکر بغدادی به‌عنوان سرکرده گروهک تروریستی داعش معرفی شده بود.

او سال 2008 بازداشت شد و تنها تصویری که آن موقع از او وجود داشت همان بود که نیروهای آمریکایی او را در زندان «بوکا» در جنوب عراق بازجویی کردند. او ماه‌ها تحت بازجویی بود. نظامیان آمریکایی ادعا کرده‌اند که در بازجویی او اطلاعات خوبی از ده‌ها عضو داعش در اختیار آنها قرار داده است. اوایل سال 2010 میلادی یعنی بیش از یک دهه پیش، او به ابوبکر بغدادی،‌ به سرکرده قبلی داعش نزدیک شد. در اوج دوران فعالیت داعش او به‌نوعی نقش وزیر «عدلیه» را داشت و بر مجازات‌های سنگین از جمله اعدام‌ها نظارت می‌کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما