اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۰۹:۰۳:۲۷
۲۱ توصيه بهداشتي براي پياده‌روي اربعين در شرايط کرونايي
 ۲۱ توصيه بهداشتي براي پياده‌روي اربعين در شرايط کرونايي
حدود ۲ هفته ديگر به مراسم اربعين حسيني مانده است و امسال هم اولين سال برگزاري اين مراسم در سايه کرونا است.
ایسنا

راهپيمايي اربعين حسيني امسال در حجم محدودتر با شرايط خاصي نظير تزريق دو دوز واکسن و داشتن تست PCR منفي برگزار خواهد شد؛ اما بازهم نمي‌توان تنها به اين موارد بسنده کرد و همچنان بايد پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کرد.

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، در همين راستا ۲۱ نکته بهداشتي در ذيل مي‌آيد که رعايت آنها به سالم برگزار شدن اين مراسم کمک خواهد کرد:

_ استفاده از ماسک مناسب به طور صحيح براي همه زائرين و خادمين در موکب‌ها و کاروان‌ها در تمامي فضاها الزامي است . 

_ رعايت فاصله اجتماعي توسط تمام افراد به طوري که فاصله 2 متر در تمام فضاها رعايت گردد.

_ شستن صحيح و مکرر دست‌ها با آب و صابون يا استفاده از ضدعفوني کننده با پايه الکل الزامي است . 

_ از دست زدن به ماسک استفاده شده بدون دستکش خودداري شود. ماسک استفاده شده را در جيب و کيف خود قرار ندهيد و ماسک را در نايلون گذاشته و در سطل زباله درب دار بياندازيد.

_ از تماس دست‌ها قبل از شستشو يا ضدعفوني کردن با چشم، بيني و دهان اجتناب نماييد. 

_ در ‌صورت مشاهده علائم بيماري و سرماخوردگي به نزديکترين مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز درماني و يا درمانگاه هلال احمر در کربلا و نجف مراجعه کنيد.

_ رعايت عدم استعمال دخانيات به دليل تاثير آن بر تضعيف سيستم ايمني بدن و مستعد نمودن افراد در ابتلا به ويروس الزامي است.

_ از ارائه خدمت توسط خادمين داراي علائم کوويد-19 جلوگيري شود.

_ کليه افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا بايد داراي کارت بهداشت معتبر بوده و رعايت بهداشت فردي در هنگام ارائه خدمت ضروري است.

- داشتن کارت واکسن کوويد-19 براي همه خادمين و زائرين الزامي است. 

_ تجمع زائرين در مقابل موکب‌ها مديريت شود به طوري که فاصله ۲ متر از همديگر رعايت شده و براي همين منظور معبر طراحي و علامت‌گذاري فضاي مقابل موکب‌ها براي رعايت فاصله‌گذاري لازم صورت پذيرد.

_ تجهيزات شست‌وشو و ضدعفوني دست براي مراجعين متناسب با فضاي موکب و پذيرش زائر در موکب ها تعبيه گردد.

_ از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني (حداکثر ۲ ساعت) خودداري گردد. در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته در زير 4 درجه سانتي‌گراد يا در بالاي 63 درجه سانتي گراد (روي شمعک گاز) نگهداري شود تا درجه حرارت ماده غذايي به زير 63 درجه نرسد.

_ نظر به اهميت موضوع و توزيع غذا در ظروف يکبار مصرف در حد زياد در طول مراسم عزاداري و همچنين حفظ سلامت مصرف کنندگان جهت توزيع موادغذايي و نوشيدني خصوصاً موادغذايي و نوشيدني گرم و داغ توصيه مي‌شود که از ظروف يکبار مصرف پلي استايريني و پي وي سي شفاف و رنگ روشن استفاده نگردد و نسبت به جايگزيني آن با ظروف يکبار مصرف به ترتيب اولويت با پايه گياهي، سلولزي(کاغذي) و آلومينيومي جهت توزيع غذا و نوشيدني اقدام نمايند.

_ از آب آشاميدني سالم استفاده گردد. استفاده از آب سيستم‌ها يا شبکه‌هاي آبرساني مورد تاييد مقامات بهداشتي محل براي کليه مصارف. استفاده از آب تانکرهاي سيار و ثابت مورد تأييد مقامات بهداشتي محل براي کليه مصارف به استثناي مصرف شرب که در صورت عدم وجود شبکه آبرساني حتما" از آب بسته بندي شده داراي مجوزهاي قانوني استفاده گردد.

_ پسماندهاي توليد شده به صورت بهداشتي جمع آوري، انتقال و دفع گردد. بويژه در کنار هر ايستگاه صلواتي و موکب‌ها سطل زباله درپوش دار يا کيسه جهت جمع آوري مرتب ظروف و ليوان‌هاي يکبار مصرف استفاده شده به تعداد مناسب نگهداري شود. از پراکندگي پسماندهاي (زباله هاي) توليدي به ويژه پسماندها و باقيمانده مواد غذايي در محيط و اطراف محل موکب خود داري گردد.

_ از دفع فاضلاب توليدي به صورت روباز و يا در جوي و انهار خودداري شود. 

_ تهويه طبيعي محل اسکان زائرين بايستي به طور مرتب انجام شود به طوري که در هيچ زماني داراي هواي سنگين و بوي نامطبوع در محل اسکان نباشد.

_ باز بودن در و پنجره‌هاي مقابل هم حتي با روشن بودن کولر جهت گردش هوا ضروري است. 

- باز بودن ۴ طرف يا حداقل ۲ طرف چادر و يا کانکس محل اسکان زائرين جهت گردش مناسب هوا ضروري است. 

_ توصيه مي‌گردد در تمامي محيط‌هاي اسکان و آشپزخانه از سيستم هواساز مناسب استفاده شود. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما