اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۰۹:۰۱:۴۳
اعلام تازه ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲؛ سؤالات دروس عمومی حذف شدند
اعلام تازه ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲؛ سؤالات دروس عمومی حذف شدند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه در کنکور سال آینده سؤالات عمومی از کنکور حذف می شوند، گفت: بر اساس قانون جدید داوطلب می تواند دو بار در سال در کنکور شرکت کند و نمره کسب شده نیز تا دو سال اعتبار خواهد داشت.
ایسنا

دکتر عبدالرسول پورعباس ضمن تشریح نحوه اجرای مصوبه جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها از سال ۱۴۰۲ گفت: تغییرات کنکور مقوله‌ای است که از سال ۱۳۸۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از همان زمان حذف کنکور نیز مطرح شد و این موضوع در سال‌های بعد بخصوص در سال ۱۳۹۵ مجدداً طرح شد و در نهایت به مصوبه اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها رسیدیم که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد.

وی در ادامه تاکید کرد: قوانینی که در حوزه ورود به دانشگاه‌ها و برگزاری کنکور تصویب شده به توانمندی وزارت آموزش و پرورش در حوزه سوابق تحصیلی متکی شده است تا آزمون‌های سراسری و کشوری استاندارد را برگزار کند.

پورعباس تاکید کرد: در کنکور سال آینده اولا دروس عمومی نخواهیم داشت و تمامی سؤالات دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود. همچنین از سال آینده کنکور از دروس اختصاصی به صورت دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج و نمره داوطلبان در این آزمون تا دو سال معتبر می‌باشد.

به گفته وی، یک شیوه پذیرش در دانشگاه‌ها نیز فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است و هم اکنون حدود ۸۵ تا ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: پذیرش داوطلبان براساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد از سال آینده حدود ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود که این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد تاثیر سابقه تحصیلی است و ۶۰ درصد نیز آزمون سراسری در پذیرش داوطلبان تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه از سال آینده هر داوطلب ورود به دانشگاه‌ها می‌توانند در دو نوبت آزمون سراسری شرکت کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمره این آزمون‌ها تا دو سال معتبر است می‌توانند براساس آن برای ورود به دانشگاه‌ها تصمیم بگیرد و به طور طبیعی نمره‌ای که داوطلب از آزمون کسب می‌کند را به علاوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب با یکدیگر ترکیب خواهد شد و در نهایت یک نمره کل برای داوطلب در پذیرش داوطلبان اعمال خواهد شد.

معاون وزیر علوم که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت،با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده به صورت قطعی اعمال خواهد شد، گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال نیز به صورت مثبت اعمال می‌شود به این معنی است که اگر داوطلبی نمره خوبی در کنکور کسب کرد معدل پایین و سوابق تحصیلی وی نمره کنکور را پایین نمی‌آورد، اما معدل در صورتی که بالا باشد، می‌تواند همین نمره را افزایش بدهد.

به گفته وی، از سال آینده نمره کنکور تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود یعنی اگر سوابق تحصیلی خوبی وجود داشته باشد نمره کنکور افزایش می‌یابد و اگر سوابق تحصیلی ضعیف باشد نمره کنکور نیز پایین می‌آید. بنابراین نمره کنکور و سوابق تحصیلی یک نمره کل برای آزمون داوطلب را می‌سازد و سوابق تحصیلی در شانس قبولی داوطلبان تاثیر خواهد داشت.لذا لازم است داوطلبان به دو وجه یعنی سوابق تحصیلی و نمره کنکور توجه داشته باشند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه از سال آینده زیرگروه ها در کنکور حذف می‌شوند، گفت: این تغییر بسیار مهم است و داوطلبان باید خود را برای این تغییر آماده کنند و ما صرفا یک زیرگروه خواهیم داشت و زیرگروه های دو، سه یا چهار نخواهیم داشت. افراد بر مبنای یک نمره انتخاب رشته خواهند کرد. به سازمان سنجش آموزش کشور تکلیف شد این موضوع را تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شده و به داوطلبان اطلاع رسانی شود که امیدواریم تا خردادماه به این هدف برسیم. 

 دکتر پورعباس با تاکید بر اینکه از سال ۱۴۰۳ کنکور کاغذی حذف شده و آزمون به شکل الکترونیکی برگزار می شود، تاکید کرد: پیش بینی ما این است سالی ۶ آزمون برگزار شود که داوطلب مجاز است دو آزمون را به عنوان آزمون اصلی اعلام نماید و مابقی به صورت آزمایشی برای وی لحاظ خواهد شد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما