سیاسی
نامه نیوز
۱۴۰۱/۰۵/۲۶ ۰۸:۴۷:۴۵
بیگدلی: می‌توان به احیای برجام امید بست
بیگدلی: می‌توان به احیای برجام امید بست
بیگدلی به آینده مذاکرات امیدوار است و می‌گوید: اگر گفت‌وگوها بدون اما و اگر دنبال شود، به نظر می‌رسد مشکل برجام حل‌شدنی است.
نامه نیوز

تهران منتظر است که امشب یا فردا با توجه به پاسخی که به طرح اروپایی‌ها داده بود، از طرف مقابل جواب بگیرد و تکلیف برجام معلوم شود. درباره این جواب و سرنوشتی که برجام خواهد داشت اما اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی خوشبین و امیدوار هستند و برخی مثل احمدی‌ بیغش که دیروز تاکید کرده بود هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد، بدبین هستند. 

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اگرچه احیای برجام را حتمی نمی‌داند اما در گروه اول جای می‌گیرد. او با اشاره به لحن و ادبیان امیرعبداللهیان قبل از ارائه پاسخ تهران، از نشانه‌های مثبت مبنی بر احتمال حصول توافق می‌گوید.

بیگدلی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» این گفته وزیر خارجه که آمریکا درباره دو خواسته ایران انعطاف نشان داده را شاهد آورد و گفت: « مانده پیشنهاد سوم یا آخر که همان بحث تضامین است و امیدواریم امریکایی‌ها با نرمش این موضوع را نیز بپذیرند و در غیر این صورت مذاکرات را ادامه می‌دهیم.»

او گفت: «این نوع اظهارنظر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان‌دهنده این است که ایران به‌خاطر مشکلات اقتصادی که به آن گرفتار است، خواستار حل این مشکل است و آمریکایی‌ها نیز به‌خاطر وضعیتی که دولت بایدن به آن گرفتار است، خواهان تعیین‌تکلیف سریع موضوع هستند.»

بیگدلی در عین حال تاکید کرد که «مسئله این است که ایران به‌خاطر مشکلات اقتصادی گسترده‌ای که دارد، خواهان رفع مشکل برجام است تا با رفع‌تحریم‌ها، فضا برای بهبود اوضاع اقتصاد فراهم شود و آمریکایی‌ها نیز به‌دنبال این هستند که آژانس وضعیت برنامه هسته‌ای ایران را مشخص کند. درواقع آمریکایی‌ها به‌دنبال حل مشکل برجامی هستند و ایران دنبال حل مشکلات اقتصادی که روبرویی این دو نوع نگاه تا حدودی فضای مذاکرات را تیره و تار کرده است.» 

وی همچنین اضافه کرد: «باتوجه به آن‌که در آستانه ازسرگیری مذاکرات، داخل کشور و افراد نزدیک به تیم مذاکرات همچون مرندی می‌شنویم، نشان از حدودی از نرمش دیده می‌شود و آمریکایی‌ها و اتحادیه اروپا هم می‌گویند آن‌چه روی میز قرار گرفته، تفسیر و توضیح ندارد و صرفاً باید با آری یا نه پاسخ داده شود، می‌توان گفت که می‌توان به اتمام این روند امیدوار بود.»

 بیگدلی گفت: «درواقع به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با این شرط اتحادیه اروپا و امریکا که جای مذاکره بیشتری نیست، موافقت کرده است.» 

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: «درواقع اگر در جلسه اول مذاکرات پیش‌رو در وین، گفت‌وگوها بدون اما و اگر دنبال شود، به نظر می‌رسد مشکل برجام حل‌شدنی است.» 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما