ورزشی
تسنیم
۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۱۵:۴۱:۰۰
اتفاق جنجالی در کشور میزبان جام‌جهانی/ حمله نیروهای امنیتی به خبرنگاران!
اتفاق جنجالی در کشور میزبان جام‌جهانی/ حمله نیروهای امنیتی به خبرنگاران!
سختگیری و تندخویی نیروهای امنیتی قطر در تعامل با چند تن از اصحاب رسانه‌های خارجی در این کشور، در رسانه‌های اروپایی بازتاب پیدا کرده است.
تسنیم

در حالی که هنوز خیلی‌ها تصمیم فیفا برای اعطای میزبان جام جهانی 2022 به قطر را زیر سؤال می‌برند و آن را تحریم می‌کنند، قطری‌ها بهانه جدیدی برای زیر سؤال بردن شایستگی‌شان جهت میزبان از مهمترین رویداد فوتبالی جهان، به وجود آورده‌اند.
به گزارش نشریه مارکای اسپانیا؛ گرانت وال سرشناس‌ترین خبرنگار فوتبال در آمریکا، در شبکه‌های مجازی پستی را منتشر کرده که شرح وقوع یک اتفاق جنجالی برای او در اولین روز حضورش در قطر بوده است. این نشریه در ادامه گزارش خود تهدید شدن یک گروه از خبرنگاران دانمارکی از سوی نیروهای امنیتی در قطر خبر داد.


گرانت وال، خبرنگاری که بیش از دو دهه در رسانه‌‌های مختلف از جمله اسپورت ایلاستریتد (SI) اخبار مربوط به تیم ملی آمریکا را پوشش داده است؛ در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی درباره اتفاقی که در اولین روز حضورش در قطر برای پوشش جام جهانی 2022 رخ داد، نوشت: روز من شروع عجیبی داشت. من به مرکز رسانه‌ای فیفا رفتم تا آی‌دی کارت (کارت خبرنگاری ویژه مسابقات) خود را دریافت کنم. همه چیز عادی به نظر می‌رسید.»
وال در مسیر حرکتش به سمت مرکز رسانه‌‌ای فیفا در دوحه، شعاری را روی یک دیوار می‌بیند که توجه‌اش را جلب می‌کند و به همین دلیل با گوشی موبایل خود از آن عکس می‌گیرد اما به خاطر این کارش از سوی یکی از مأموران امنیتی مستقر در محل مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: در عرض چند ثانیه یک مأمور امنیتی به سمتم آمد و گفت "آقا، اینجا عکس گرفتن ممنوع است". من هیچ اعلامیه و تابلو یا چیزی مبنی بر اینکه عکس گرفتن ممنوع باشد، ندیدم. به همین دلیل هم با تعجب به او نگاه کردم و گفتم "من فقط داشتم از تصویر یک شعار روی دیوار عکس می‌گرفتم" و چیزی که آن مأمور در جواب گفت بسیار تند بود. او گفت "آقا عکس را (از داخل گوشی) پاک کنید". جواب دادم: " این را جدی می‌گویی؟" و بعد همان‌طور که حقم بود به خواسته‌های نگهبان توجه نکردم.
طبق گزارش نشریه مارکا؛ حتی در رویدادهای فیفا که به سختگیری‌‌‌‌ به اصحاب رسانه‌های مورد تأیید فیفا هم معروف هستند، این که یک نیروی امنیتی به خود اجازه بدهد از یک خبرنگار بخواهد عکسی را از داخل گوشی‌اش پاک کند، دردسرساز است. اول به این دلیل که تصویر ذخیره شده در گوشی او یک دارایی خصوصی محسوب می‌شود و دوم هم از این منظر که تذکر مأمور امنیتی بابت ممنوعیت عکسبرداری بدون وجود هیچ علامت یا اعلامیه‌ای برای تأیید این موضوع، بی‌جا بوده است.
دردسرسازی مأموران امنیتی برای خبرنگاران در قطر به گرانت وال محدود نشده است. گویا در ماجرایی پرتنش‌تر گروهی از خبرنگاران و فیلمبرداران دانمارکی در حال تهیه یک مستند از حال و هوای دوحه پیش از جام جهانی با تعدادی از مأموران امنیتی قطر و افرادی دیگر با پوشش محلی، مواجه می‌شوند که به آنها درباره ممنوعیت فیلمبرداری تذکر می‌دهند.


راسموس تانتولت یکی از خبرنگاران این تیم برای مجاز بودن اقدام این تیم، کارت‌های خبرنگاری خود و اعضای تیمش را به مأموران نشان می‌دهد و اظهار می‌کند که آنها مجوز فیلمبرداری از اماکن عمومی را دارند. با این حال مأموران زیر بار نمی‌روند و این بار با لحنی تند‌تر و پرخاشگرانه‌تر دستور توقف فیلمبرداری را می‌دهند و خبرنگاران دانمارکی را به شکستن دوربین‌های فیلمبرداری‌شان تهدید می‌کنند. از این که آیا با وجود این تهدید فیلمبرداری ادامه پیدا می‌کند یا نه اطلاعی در درسترس نیست اما شرح ماوقع از طریق تانتولت به اطلاع مقامات ذی‌ربط می‌رسد و در پی آن دفتر مدیا آفیس بین‌المللی قطر و کمیته عالی این کشور بابت اتفاق رخ داده از خبرنگاران دانمارکی عذرخواهی می‌کنند.

 

 

 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما