فرهنگی
فارس
۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ۱۶:۳۹:۴۳
امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، قانونی فراموش‌شده که جان می‌گیرد!/ مردم در فارس من: عوامل ضرب و شتم را به اشد مجازات برسانید
امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، قانونی فراموش‌شده که جان می‌گیرد!/ مردم در فارس من: عوامل ضرب و شتم را به اشد مجازات برسانید
امر به معروف و نهی از منکر موضوعی است که علی رغم قانونی بودن اما کماکان بدون حامی مانده و آمران معروف نیز در این راه هیچ گونه امنیتی ندارند و حمایت نمی شوند!
فارس

 امر به معروف و نهی از منکر یکی از اقسام مهم فروع دین است، فرعی که  حالا این روزها اهمیت آن بیش از بیش نمایان شده و می طلبد مسئولان هر چه بیشتر به آن نگاه ویژه تری داشته باشند. امر به معروف و نهی از منکر اهمیت ویژه ای برای کشور دارد تا آنجا  که اصل هشتم قانون اساسی به آن اشاره کرده است. در این اصل آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند.»

 

بحث از امر به معروف، به خاطر اتفاقات تلخ اخیر و ضرب و شتم آمران معروف سوژه مخاطبان فارس من در کمپین های متفاوت شد، کمپین هایی با جمعا بیش از ۷۰۰۰ امضا که  بیشتر به حمایت از آمران به معروف و یا اجرای درست  قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد، برخی از کمپین ها هم به اتفاقی که در مهرشهر کرج رخ داده اشاره داشته و خواستار برخورد جدی با متخلفان این عرصه شده اند. با هم کمپین‌هایی که همراهان فارس من در این باره ثبت کرده اند را مرور می‌کنیم؛

 

یکم | قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اطلاع‌رسانی شود

ضعف در اطلاع رسانی قوانین حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موجب شده تا کمتر کسی بتواند در مقابل زورگویان و هتاکان به نظم عمومی جامعه بایستد، یا هم اگر می ایستد او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند تا درس عبرتی برای دیگر آمران به معروف شود. حتی برخی دیگر از این مخلان نظم عمومی اخیراً یاد گرفته اند که تصاویر و فیلم های آمران  به معروف  را در اختیار رسانه های معاند مانند  شبکه من و تو و ایران اینترنشنال قرار می دهند تا از این راه دیگران هم آن ها را مورد حمله قرار دهند.

به نظر باید متولیان امر به معروف و نهی از منکر توجه جدی به حمایت از آمران به معروف داشته باشند تا شاهد اقدامات خلاف  نظم اعمومی و امنیت کشور نباشیم. در این باره  پویشی در فارس من راه اندازی شده است  که به یکی از ضعف های مدیران کشور اشاره می‌کند، ضعفی که سبب شده تا ازاذل و اوباش از آن کمال استفاده را برده و بر طبل بی قانونی بکوبند.

سردبیر این پویش در این باره نوشت: «بسیاری از افراد اطلاع دقیقی از اصل هشتم قانون اساسی و قانون حمایت از آمرین را نمی‌دانند، درخواست داریم این قانون‌ها را به انواع مختلف اعم از کتاب، تراکت، بنر و ...در اماکن عمومی، پارکها، موزه‌ها، ادارات، خیابان‌ها و ... نصب شود تا یک عده هنجارشکن به خود اجازه هر گونه اهانتی به آمرین به معروف و ناهیان از منکر ندهند.»

 

دوم | درخواست حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

کم نیستند در جامعه کسانی که جان خود را فدای امر به معروف کرده و در این راه به شهادت رسیده‌اند، شهدایی چون  علی خلیلی، طلبه جوانی که غیرتش اجازه نداد تا اراذل و اوباش به چند زن تنها حمله کنند و آن ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند  اما سرانجام چه شد  او را از ناحیه  شاهرگ مورد حمله قرار دادند و به فیض شهادت نائل آمد.

همین امسال  نیز زوج جوان طلبه ای که برای خرید به یکی از فروشگاه های مهرشهر کرج مراجعه کرده بودند متوجه کشف حجاب دختری می شوند که به او تذکر می دهند، اما او مادرش به همراه  یک نفر دیگر این زوج جوان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. به همین منظور پویشی صدها امضایی در حمایت از زوج جوان در فارس من ایجاد شده است که طراحان آن بر حمایت صد در صدی از آمران به معروف و ناهیان از منکر تأکید دارند.

در همین راستا پویش دیگری ایجاد شده  است که سردبیر آن نوشته است: «اول مرداد یک بانوی محجبه و همسرش در کرج توسط محارب کرجی به صورت وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، متاسفانه بدون هیچ اقدامی از طرف مسئولین، ضارب آزادانه در کرج رها بوده است. پس از پیگیری‌های رسانه‌ای مجبور به دستگیری می‌شوند که با ۲۵۰ میلیون تومان وجه نقد مجدد آزاد می‌شوند! در حالی که فقط دیه ماه حرام این جنایت چندین برابر این مقدار است.
در ادامه نه تنها اقدام موثری همچون صدور قرار مجرمیت، تعیین دیه و ... انجام نگرفته بلکه با فشار چندین نهاد و مسئول اینگونه القا شده که آن طلبه و همسرش مجرم هستند. »

در حمایت از این زوج جوان طلبه، پویش دیگری به راه افتاده است، سردبیر این پویش نیز این گونه می نویسد: «دوستان فارس خیلی غم انگیز است واقعا مایه سرشکستگی و دلخوری نیروهای مذهبی است، گویا هیچ کس حامی آمر به معروف نیست شما به میدان بیایید و کمپین حمایت راه بیندازید. این طلبه و خانمش بسیار مظلوم واقع شده‌اند. »

 

سوم | مردم درباره امر به معروف و نهی از منکر چه می‌گویند؟

امربه معروف و نهی از منکر یکی از آن موضوعاتی است  که مردم به راحتی از آن دست نخواهند کشید، در حقیقت این فرع دین را ضامن امنیت جامعه و خانواده خود می‌خوانند و خواستار ایجاد ضابطه و قانون مشخص و حمایت قانونی از آمران به معروف هستند. مخاطبان فارس من علاوه بر پویش هایی در حمایت از امر به معروف با ارسال نظرات خود بر این موضوع مهم تأکید دارند.

یکی از کاربران فارس نوشت: «متأسفیم! هزارویک دلیل برای انجام و حمایت امر به معروف و نهی از منکر هست و هنوز جامعه داره درون مسائل پیش پا افتاده ای، درجا میزنه، سهله، بلکه گویا داره پس رفت می‌کنه ... إنا لله و إنا إلیه راجعون». کاربر دیگری نوشت: «جای تأسف داره که در مملکت اسلامی با آمران به معروف و ناهیان از منکر مانند بلاد کفر برخورد میشه و هیچ مرجعی پیگیری نمیکنه، از مسئولین استدعا داریم که دلسوزانه پیگیر این جریان باشند و حق این طلبه و همسرش را از ضاربان مطالبه کنند».

علی دیگر کاربر فارس من نوشت: «انقدر سکوت کردیم که اینها پررو شدند، لطفا ساکت نباشید. این سکوت موجب جری شدن این افراد و ادامه روند این کار زشت و غیر انسانی خواهد بود.»


دیگر مخاطب فارس نیز نوشت: «وقتی مابی تفاوت باشیم جامعه این طور میشه که دیگه حق نداریم درباره منکرات تذکر بدیم ،حالا اگه دراین دوره کرونا ماسک نزنیم وبریم بیرون و عطسه کنیم همین انسانهای متجددکه منکرات رو نشر میدن، به میگن باماسک نزدن به ما اسیب میزنید وبقیه هم باهاش هم صدا میشن، اگه ما مذهبی ها هم باهم متحد باشیم ودرامر به معروف ونهی از منکر یک کلام بوده و خجالت نکشیم وباهم یکدست بشیم دیگه این اتفاقات رخ نمیده».

حالا امیدواریم هرچه زودتر با توجه به وخامت اوضاع برای حال آمران بمعروف دستگاه های مجری سریع تر دست به کار شوند و هم مجرمان و عوامل ضرب و شتم اتفاقات اخیر را به اشد مجازات برسانند و هم راه و فضا را برای احقاق این واجب فراموش شده هموار سازند. گروه‌های مختلف خبرگزاری فارس تا به نتیجه رسیدن این ماجرا پیگیری خواهند کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما