اقتصادی
ایلنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۱:۴۸:۳۴
توافق ايران و عراق در مورد پول‌هاي بلوک شده
توافق ايران و عراق در مورد پول‌هاي بلوک شده
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق اظهار داشت: توافقاتي در مورد پول‌هاي بلوکه شده ايران در عراق صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همين روي به نظر جاي نگراني در اين مورد نيست و توسعه روابط دو کشور مهم‌تر از اين مسئله است.
ایلنا

يحيي آل اسحاق در مورد سفر نخست وزير عراق به ايران اظهار کرد: سفر نخست وزير عراق به ايران با ۷ وزير، نشان از اهميت اين سفر دارد. نخست وزير عراق اولين شخصيت سياسي خارجي است که در دولت جديد به ايران سفر مي‌کند و حتماً در اين مورد خروجي هاي خوبي خواهيم داشت.

وي افزود: روابط ايران و عراق مبتني بر استراتژي و بلندمدت است. حجم مبادلات اين دو کشور در گذشته بين ۳ تا ۷ ميليارد دلار بوده که در آينده مي‌تواند به ۲۰ تا ۳۰ ميليارد دلار نيز برسد. در موارد مختلفي همچون صادرات کالاهاي غيرنفتي، صادرات نفتي، پروژه‌هاي عمراني و غيره امکان توسعه روابط بين دو کشور وجود دارد. پيش بيني مي‌شود که تعاملاتي در مورد پروژه‌هاي توسعه‌اي در اين کشور انجام شود.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق تصريح کرد: در اين سفر در مورد مسائل سياسي و امنيتي نيز مي‌توانيم مسائل مهمي را حل و فصل کنيم. در مجموع اين سفر فرصت خوبي براي ايران و عراق است.

وي در مورد پول‌هاي بلوکه شده ايران در عراق بيان کرد: در مورد پول‌هاي بلوکه شده نيز امکان پيشبرد وجود دارد. آنچه که ما در عراق داريم بيشتر مربوط به بخش‌هاي نفتي و نيرو است و بخش خصوصي ما پول خود را از عراق دريافت کرده است. توافقاتي در مورد پول‌هاي بلوکه شده صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همين روي به نظر جاي نگراني در اين مورد نيست. به هرحال توسعه روابط دو کشور مهم تر از اين مسئله است.

در پاسخ به سوالي در مورد بدهي عراق به پيمانکاران ايراني که پروژه‌هاي فني و مهندسي را در اين کشور پيش مي‌برند گفت: در مورد پروژه‌هايي که پيمانکاران ايراني در عراق به انجام رسانده‌اند در مقاطعي به دليل مشکلات مالي اين کشور مشکلاتي در پرداخت به وجود آمده و پيمانکاران ما طلبکار هستند اما مشکل خاصي در اين مورد وجود ندارد. بازگشت پول بخش خصوصي با مانع خاصي مواجه نيست و سوخت نخواهد داشت. عراقي‌ها بدهي را در اين مورد قبول دارند اما کمي پشتيباني دولت را نياز دارد تا رايزني‌هاي لازم انجام شود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما