سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ۰۰:۰۳:۱۴
آخرین خبرها از روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آخرین خبرها از روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد، گفت: در همین راستا هیأت فنی ایران برای پاسخ به سؤالات آژانس به وین سفر کرده است.
فارس

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تأکید کرد: هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تأیید شده است. در همین راستا هیأت فنی ایران برای پاسخ به سؤالات آژانس به وین سفر کرده است.

هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش سالانه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با اجماع تصویب کرد. در جلسه‌ای که بدین منظور با حضور دبیرکل و سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو در نیویورک برگزار شد، پس از سخنرانی رئیس مجمع عمومی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان کشورها مواضع خود را اعلام کردند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود با تأکید بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اظهار داشت: این موضوع در معاهده NPT و اساسنامه آژانس کاملا تصریح شده و یکی از وظایف اساسنامه‌ای آژانس کمک به کشورهای عضو برای استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: وظیفه راستی‌آزمایی آژانس و حتی نگرانی‌های عدم اشاعه‌ای نباید مانعی برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو باشد. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های غیرقانونی، تصریح کرد: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و در صورت اجرای کامل و موثر تعهدات توسط سایر طرف‌های برجام، کشورمان آماده است برجام را به صورت کامل اجرا کند. 

 ایروانی با اشاره به همکاری نزدیک ایران و آژانس که در بین کل اعضا بیشترین میزان بازرسی را دریافت کرده است، تأکید کرد: هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس نیز تائید شده است. در همین راستا، هیأت فنی ایران برای پاسخ به سئوالات آژانس به وین سفر کرده است. 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: بیطرفی، استقلال و حرفه‌ای گرایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل قدرت‌ها باقی بماند تا همه بتوانند از کمک‌های فنی و حمایتی آژانس برای توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند. 

وی با اشاره به حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای و ترور بزدلانه دانشمندان هسته‌ای ایران بوده، از سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند.

ایروانی گفت که رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت NPT در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان‌های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت گیری و به صورت حرفه‌ای با این موضوع برخورد کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما