سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ۰۹:۲۷:۵۴
واکنش‌ها به انتخاب جنجالی ساکن جدید «بهشت»
واکنش‌ها به انتخاب جنجالی ساکن جدید «بهشت»
علیرضا زاکانی با ۱۸ رای از ۲۱ رای اعضای شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. او درپاسخ به برخی حواشی گفت: برای تطابق مدرک تحصیلی با جایگاه شهرداری نیاز به اصلاح قانون وجود دارد!
خراسان

سرانجام جلسه وعده داده شده مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران روز گذشته با حضور همه اعضا برگزار شد و براساس رای گیری صورت گرفته، علیرضا زاکانی نماینده فعلی قم در مجلس که همین دو ماه قبل برای رسیدن به پاستور رقابت می کرد حالا با 18 رای از 21 رای شورای شهری ها باید به بلندترین ساختمان خیابان بهشت تهران برود و به رتق و فتق امور بزرگ ترین شهر ایران بپردازد. به گزارش خراسان، روز گذشته ابتدا زاکانی گزارش مفصلی از برنامه‌های خود در شهرداری ارائه و به سوالات شورای شهری‌ها پاسخ داد. وی در خصوص مدرک تحصیلی مرتبط با سمت شهردار تهران گفت: آیین نامه ای در سال ۹۷ تنظیم و شرایط احراز شهردار در آن ذکر شده اما نواقصی در آن وجود دارد از جمله این که بخشی از تخصص ها در آن نیامده از جمله تخصص های حوزه پزشکی. علاوه بر این موضوع، هر فردی که قرار است در حوزه مدیریتی قرار بگیرد باید ویژگی های مدیریتی او نیز بررسی شود. من در این حوزه با ۴۲ سال عقبه ای که دارم باید مورد بررسی قرار بگیرم. زاکانی در خصوص موضوع استعفای خود از مجلس نیز گفت: پس از رأی استمزاجی که اعضای شورا به من دادند این پیام داده شد که بنده برای این کار انتخاب شده ام. بر همین اساس استعفای خود از مجلس را تقدیم آقای قالیباف کردم که طبق آیین نامه داخلی مجلس این استعفا در اولین جلسه قرائت و در جلسه هفته بعد بررسی می شود. به گزارش رویداد ۲۴، پرویز سروری نیز که نقش او در شهردار شدن زاکانی غیر قابل انکار است، درباره مدرک تحصیلی زاکانی در برنامه ای تلویزیونی گفت: «در بحث قانون وزارت کشور در خصوص مدارک مرتبط شهردار   اشتباهی رخ داده و مدرکی با موضوع سلامت در این قانون فراموش شده که امیدواریم به زودی این مشکل هم رفع شود.»
شرمنده مردم قم هستم!
دقایقی پس از این انتخاب، زاکانی در رشته توئیتی نوشت: شرمنده مردم قم هستم اما نگاهم حضور در میدانی دیگر در جبهه دفاع مقدس است. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به علت نیاز و برای دفاع از انقلاب به صحنه آمدم. با وجود علاقه قلبی و ارتباط نزدیک با آیت ا... رئیسی و اعضای شورای شهر، هیچ گاه سخن از مسئولیت جدید بر زبان نیاوردم و اقدامی نکردم. برخی از اعضای محترم شورای شهر تهران پذیرش مسئولیت شهرداری تهران را ابتدا در جمع خود و سپس با بنده مطرح کردند که پس از بررسی موضوع و به دلیل ضرورت تحول ساختاری، فرهنگی - اجتماعی و زنده کردن روح شهر و نزدیکی به متن مردم، پذیرفتم که برنامه ارائه دهم. چون ایجاد تحول در تهران بدون کمک سران قوا میسر نیست، به دیدارشان رفتم تا پیشنهاد دوستان را مطرح کنم و از آن ها مشورت و یاری بگیرم. در دیدار آقای قالیباف، ایشان گفت وزارت رفاه، وزارت بهداشت و دفتر رئیس‌جمهور برای شما مطرح است، بنده گفتم برای آن ها افراد بهتری وجود دارد و تحول شهرداری ارجح است. به دیدار آقای رئیسی رفتم. ایشان گفت تاسه روز قبل تصمیم داشتم از شما در چند جای دولت استفاده کنم و با رهبری هم صحبت کردم و تعاریفی نقل کردند [که لایقش نیستم] بعد ایشان گفتند از وقتی شنیدم در شورای شهر برای شهرداری مطرح هستید به نظرم مهم آمد و کار بزرگی است. آقای رئیسی گفتند اگر رفتید حتما کمک می کنم و در جلسات دولت هم می آیید.
ابراز نگرانی از اداره غیرکارشناسی پایتخت
اما انتخاب زاکانی خیلی هم بدون حاشیه نبود. «زهرا نژادبهرام» عضو دوره پنجم شورای شهر تهران در واکنش به انتخاب شهردار تهران گفت: اشکال اول این که براساس مصوبه وزارت کشور، تحصیلات شهردار مشخص شده است. شهردار منتخب پزشک هستند و در چارچوب تحصیلی مشخص شده قرار نمی‌گیرند که شورای ششم حتما باید به آن توجه کند. از طرفی باید توجه کنند که آیا سابقه اجرایی از شهردار منتخب وجود دارد یا خیر. او ادامه داد: ایشان بیشترین وقت خود را در مجلس گذرانده اند که جای قانون‌گذاری است نه جای اقدامات اجرایی. در حالی که شهرداری یک پست اجرایی است. این دو اشکال جدی است که این انتخاب را زیر سوال می‌برد و تاکنون پاسخ گویی در این زمینه صورت نگرفته است. شورای ششم درباره این دو اشکال چه پاسخی دارد که بگوید؟ «همزمان کاربری در فضای مجازی نوشت: در سلامت و فساد ستیز بودن جناب زاکانی هیچ شکی نیست اما کاش دوستان شورای شهر حداقل ابتدا فکری برای تصحیح قانون وزارت کشور (در خصوص مدارک مرتبط شهردار) و سپس ایشان را معرفی می کردند تا هم خدایی ناکرده متهم به قانون شکنی نمی شدند و هم توجیه آفرینی و قبیله گرایی؛ در این که تحصیلاتِ مرتبط، لزوما کارآمدی نمی آورد هیچ شکی نیست اما باید توجه داشت که قانون نادرست را باید اصلاح کرد نه این که دور زد یا شکست! سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان نیز در توئیتی نوشت: علیرضا زاکانی - بدون هیچ سابقه اجرایی و تخصص شهری و به‌عنوان یک چهره سیاسی، شهردار کلان شهر تهران شد، این درحالی است که رهبر حکیم ما نمایندگان را از ورود به کارهای اجرایی و مدیریتی برحذر داشتند و اصولگرایان بیشترین ادعا را از تبعیت از رهبری دارند! چه بگویم؟ سخنی نیست! ویژگی مثبت آقای زاکانی ضدفساد بودن وی است و می‌تواند در مجلس مصدر خدمت شود و بداند که از شئون عاقبت بخیری گوش‌دادن به توصیه و حذرهای رهبری حکیم است نه اجتهاد در برابر نص. ما نیازمند شهردار کارآمد و انقلابی و ضدفساد هستیم اما شورای شهر تهران در چه فکری است؟ همزمان نامه نیوز نیز نوشت: همان‌طور که پیشتر هم اعلام شده و رسانه‌ها نوشته‌اند، زاکانی تجربه مدیریت شهری و مدرک تحصیلی مرتبط را ندارد که طبق قانون لازمه شهردار شدن است. اراده‌ای در دولت جدید مبنی بر تغییر قانون برای برداشتن یکی از مهم‌ترین موانع شهردار شدن زاکانی وجود دارد! تغییر قانون آن هم صرفا به خاطر انتصاب یک نفر در یک جایگاه مهم چیزی نیست که با شعارهای آقایان و انتظارات جامعه همخوانی داشته باشد و پذیرفته شود. باید اول از همه از شخص آقای زاکانی که داعیه فساد‌ستیزی و عدالت‌خواهی نیز دارد، بپرسیم؛ اگر این تغییر قانون به خاطر شهردار شدن شما عین فساد و ناعدالتی نیست، پس لطفا ذهن ما را روشن کنید و بفرمایید که تعریف دقیق فساد چیست؟ نکند فسادستیزی و عدالت خواهی فقط برای همسایه است و ما خبر نداریم؟!
پرویز امینی فعال سیاسی اصولگرا نیز نوشت:در انتخاب شهردار تهران علاوه بر غلبه اراده بخش پنهان سیاست بر بخش آشکار سیاست، سه فساد بالقوه و بالفعل وجود دارد:فساد کوچک این است که این انتخاب به اعتراف خود انتخاب‌کنندگان، خلاف قانون است.فساد بزرگ این است که انتخاب‌کنندگان با مشارکت دولت و مجلس می‌خواهند با تغییر قانون، تصمیم غیرقانونی خود را قانونی کنند و فساد را در زرورق قانون بپیچند.اما فساد اعظم این است که می‌خواهند قاعده و قانون کشور را نه برای انتفاع گروه یا جمعیتی بلکه برای انتفاع تنها یک نفر تغییر دهند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما