ورزشی
خراسان
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۱:۰۱:۱۷
ترین های المپیک
ترین های المپیک
عجیب ترین و فراموش نشدنی ترین اتفاقات المپیک از گذشته تا امروز
خراسان

المپیک همیشه صحنه رقابت‌های حساس و نفس‌گیر و بستری برای سنجش میزان تلاش، پشتکار، قدرت و استعداد ورزشکاران در گوشه و کنار جهان بوده است. المپیک 2020 امسال در توکیو پایتخت ژاپن برگزار شد. در این دوره از رقابت‌ها ۱۰۸۰ مدال رنگارنگ بین ورزشکاران کشورهای مختلف توزیع شد و ۹۳ کشور مختلف موفق شدند مدال‌آوری کنند. در پرونده امروز زندگی‌سلام و به بهانه برگزاری جشن اختتامیه المپیک 2020، مروری داریم بر  برترین‌های تاریخ المپیک از گذشته‌ها تا همین المپیک 2020 توکیو که خاطرات زیادی از آن در یادها خواهد ماند.

جوان‌ترین و پیرترین مدال‌آوران 

تاریخ المپیک

مدال برنز پسر 10 ساله یونانی| المپیک همیشه عرصه مبارزه با تجربه‌ترین ورزشکاران جهان بوده اما در تاریخ پر فراز و نشیب المپیک گاهی ستارگانی هم بوده‌اند که به رغم سن کم توانسته‌اند مدال‌آوری کنند. از «دیمیتریوس لاندراس» ژیمناست مطرح یونانی به عنوان جوان‌ترین ورزشکار مدال‌آور تاریخ المپیک نام برده شده است. او در سال 1896 در حالی که فقط 10 سال داشت، در المپیک تابستانی آتن شرکت و مدال برنز را از آن خودش کرد. «بئاتریس هستیو» 11 ساله هم در مسابقات اسکیت المپیک زمستانی 1968 موفق به دریافت مدال شد. اینگ سورنسن هم در شنای 200 متر المپیک 1936 زمانی که فقط 12 سال داشت مدال برنز را به دست آورد.

مدال نقره مرد 72 ساله| اسکار سوان از کشور سوئد که در 72 سالگی در المپیک 1920 موفق به کسب مدال نقره در رشته تیراندزی شد، پیرترین ورزشکار شرکت‌ و همچنین پیرترین مدال‌آور مسابقات المپیک است. پس از او «مرد آرتور فون پونگراچ» با اختلاف کمی در فهرست پیرترین مدال آوران المپیک قرار دارد. این سوارکار اتریشی در حالی که 72 سال و 49 روز داشت، توانست مدال بگیرد. تنها خانم در این بین، «لویی ده‌گراویل» 69 ساله است که در المپیک 1900 در رشته سوارکاری برای فرانسه مدال گرفت.

 

مدال‌آورترین کشورهای تاریخ المپیک

در صدر فهرست مدال‎‌آورترین کشورهای تاریخ المپیک، آمریکا با فاصله زیادی قرار دارد و پس از آن روسیه در جمع مدال‎‌آورترین کشورهای تاریخ المپیک است، جایگاه سوم هم شاید باورش سخت باشد اما به آلمانی‌ها تعلق دارد. تا قبل از شروع این مسابقات آمریکا در مجموع با کسب 2523 مدال، روسیه 1556، آلمان 1346، انگلیس 851 و چین 546 مدال در رده اول تا چهارم قرار داشتند. در خور ذکر است که آمریکا در المپیک امسال با ۳۹ مدال طلا، ۴۱ نقره و ۳۳ برنز و مجموع ۱۱۳ مدال در رده نخست ایستاد و قهرمان شد. این قهرمانی در حالی به دست آمد که این کشور در پایان روز پانزدهم با دو طلا ی کمتر نسبت به چین در رده دوم بود اما در روز پایانی نتیجه را تغییر داد.

 

از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ المپیک

 در سال 1904 هنگامی که مشخص شد فرید لورز، دونده ماراتن آمریکایی بیشتر مسیر مسابقه را با خودرو طی کرده، از مسابقات المپیک کنار گذاشته شد.

جانی وایسمولر، بازیگر معروف آمریکایی در نقش «تارزان» در بازی‌های المپیک 1924 و 1928 در مجموع پنج مدال طلای شنا را کسب کرد.

در مسابقات تیراندازی بازی‌های المپیک سال 1900 از کبوترهای واقعی به جای «کبوترهای سفالی» استفاده شد و 300 کبوتر در مسابقات کشته شدند.

 در المپیک ریو، رایان لوچت، شناگر تیم آمریکا که رنگ موهای خود را نقره‌ای کرده بود، با اتفاق عجیبی مواجه شد. موهای تازه رنگ‌شده وی پس از شنا در آب استخر به رنگ سبز تغییر کرد! برخی تأثیر کلر را علت تغییر رنگ موهای وی بیان کرده‌اند.

 در المپیک 2016، «پارزیوال» که از معروف‌ترین اسب‌های مسابقه در جهان است نتوانست در برابر پشه‌های مشهور ریو مقاومت کند. پارزیوال درنتیجه نیش پشه‌های ریو به تب سمی مبتلا شد و موفق به اجرای حرکات دقیق و موزون نشد.

 به دلیل شرایط بد آب و هوایی در بازی‌های المپیک 1948 لندن، هنگام غروب بازی‌ها با روشنایی چراغ‌های خودروها برگزار شده است.

 در المپیک 2012 لندن، 500 لانه پرنده و 150 لانه خفاش به منظور حمایت و حفاظت از حیات طبیعی در پارک المپیک قرار داده شد.

 در المپیک 1900 پاریس به ورزشکاران برنده به جای مدال، نقاشی اهدا شد. استدلال فرانسوی‌ها این بود که نقاشی‌ها از مدال با ارزش‌ترند!

 در مسابقه دوی ماراتن بازی‌های المپیک ۱۹۰۴، ۳۲ نفر شرکت کرده بودند اما فقط ۱۴ نفر به خط پایان رسیدند که این کمترین تعداد ورزشکاران رسیده به خط پایان دوی ماراتن در بازی‌های المپیک است.

 

بیشترین ‌و ‌کمترین شرکت‌کننده در المپیک

در خصوص بیشترین کشورهای شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک باید به بازی‌های ۲۰۱۶ ریو اشاره کرد. در آن دوره، ورزشکارانی از ۲۰۷ کشور حضور داشتند تا برای کسب مدال با یکدیگر به رقابت بپردازند. پس از آن بازی‌های ۲۰۱۲ لندن با ۲۰۴، ۲۰۰۸ پکن با ۲۰۱، ۲۰۰۴ آتن با ۲۰۱، ۲۰۰۰ سیدنی با ۱۹۹ کشور در رده‌های بعدی قرار دارند. در خور ذکر است که المپیک ۱۸۹۶ با ۱۴ کشور، کمترین شرکت‌کننده را داشته است. این دوره با شرکت 241 ورزشکار از 14 کشور برگزار شد و تنها 9 روز به طول انجامید. این مسابقات کوتاه‌ترین رقابت‌های المپیک بوده است.

 

 

معروف‌ترین کشورهای بدون مدال المپیکی

کشور بنگلادش با داشتن 152 میلیون نفر جمعیت هشتمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود،‌ با این‌همه میزان موفقیت‌های المپیکی این کشور به اندازه‌ای بد است که این شک را به وجود می‌آورد شاید خطای آماری در ثبت رکورد‌های المپیک این کشور صورت گرفته‌ است! این کشور هرساله تعدادی نماینده در المپیک دارد اما آن‌ها، هیچ گاه روی سکو قرار نگرفتند. از جمله معروف‌ترین کشورهایی که هرگز موفق به کسب مدال المپیک نشده‌اند می‌توان به کشورهای آلبانی،‌ ساموآ،‌ آندورا،‌ آنگولا، برونئی،‌ قبرس، موناکو و فیجی اشاره کرد.

 

نخستین زن مدال‌آور در المپیک

تنیسور انگلیسی نخستین بانویی بود که توانست مدال طلای المپیک را کسب کند. یازدهم جولای 1900 روزی تاریخی در المپیک بود به ویژه در ورزش بانوان. در آن روز در پاریس، شارلوت کوپر 28 ساله انگلیسی، باارزش‌ترین مدال المپیک را بر گردن آویخت تا نخستین بانویی باشد که به این عنوان می‌رسد. چهار سال پیش از آن در  المپیک آتن هیچ شرکت کننده خانمی وجود نداشت و همه 241 ورزشکار حاضر در آن رقابت‌ها مرد بودند.

 

اولین ورزشکار دوپینگی المپیک

در المپیک مکزیک 1968 برای اولین بار به طور جدی کنترل دوپینگ انجام شد. این تصمیم یک سال پیش از آن توسط کمیته بین‌المللی المپیک گرفته شد. تنها  کسی که نتیجه آزمایشش مثبت شد ورزشکار 27 ساله سوئدی بود که در رشته تیراندازی فعالیت می‌کرد و موفق به کسب مدال برنز شده بود. لیلنوال یک سال پیش از المپیک مکزیک، در رقابت‌های جهانی سوئد به مدال نقره دست یافته بود. او از یک ماده ممنوعه استفاده کرده بود که از نظر خودش، باعث افزایش تمرکز می‌شده است. مدال برنز او بعد از این اتفاق، پس گرفته شد.

 

 

جالب‌ترین رشته‌های تاریخ المپیک

     ورزش عجیب طناب‌کشی از سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۶ جزئی از المپیک بود، دلیل حضور طناب‌کشی در المپیک این بود که این ورزش، هیجان‌انگیز و بی‌خطر است و سریع انجام می‌گیرد. البته این مسابقه هیچ قانونی نداشت و خیلی زود هم از دور مسابقات کنار گذاشته شد.

     بالن هوای گرم هم یکی از مسابقات عجیب المپیک بوده که در سال ۱۹۰۰ میلادی به دلیل هیجان نداشتن کنار گذاشته شد. در این سال ۶۴ شرکت کننده بالن‌های خود را به هوا فرستادند و بر اساس فاصله پرواز و استقامت، داوری می‌شدند. تعجبی ندارد که این فعالیت با استقبال مخاطبان مواجه نشده و دیگر تکرار نشد.

     زمانی در تاریخ المپیک، مسابقه تیراندازی به کبوترهای زنده در حال پرواز انجام می‌شده که خوشبختانه کنار گذاشته شده است! طی این مسابقه در ۲۵ متری شرکت‌کنندگان کبوترهای زنده رها می‌شدند تا شرکت کننده هرچقدر می‌تواند کبوتر شکار کند. میزان مرگ‌و‌میر کبوترهای بی‌گناه آن‌قدر زیاد بود که کمیته المپیک آن را کنار گذاشت.

 

کوچک‌ترین کشور صاحب مدال در المپیک

برمودا کوچک ترین کشور جهان است که تاکنون مدال طلایی از بازی‌های المپیک نگرفته بود و امسال موفق شد بالاخره این طلسم را بشکند. فلورا دافی برمودا ، ورزشکار رشته سه‌گانه اهل برمودا، کشورش را صاحب مدال طلای المپیک توکیو کرد تا برمودا کوچک ترین کشور صاحب طلای المپیک شود. بریتانیا بارها برای جذب این ورزشکار تلاش کرد ولی دافی گفت چون در برمودا متولد شده است، نمی‌تواند زیر پرچم کشوری غیر از برمودا برای کسب مدال تلاش کند و به همین دلیل تنها برمودا را در رقابت‌های ورزشی همراهی خواهد کرد. در خور ذکر است که مساحت برمودا، کمتر از 53 کیلومتر مربع است.

 

 

ترین‌های المپیک 2020

مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک 2020 در استادیوم ملی توکیو برگزار شد. مردم ژاپن که از ابتدا به برگزاری این بازی ها معترض بودند در بیرون از ورزشگاه در هنگام برگزاری این مراسم، باز هم تجمع کرده بودند. در پایان مراسم هم نماد و پرچم المپیک توسط توماس باخ به شهردار پاریس تحویل داده شد چراکه المپیک 2024 در پاریس برگزار می‌شود. در این بین اتفاقات جذاب، تلخ‌و‌شیرین از مهم‌ترین همراهان هر رویداد ورزشی است که توکیو هم امسال اتفاقات متفاوتی را پذیرا بوده است.

 

  جوان‌ترین و مسن‌ترین  ورزشکاران امسال| جوان‌ترین ورزشکار در رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰، هِند ظاظا دختر ۱۲ ساله سوری است که البته خیلی زود چالش المپیک برای او به پایان رسید و نتوانست به مدال دست یابد، اما جوان‌ترین ورزشکار مسابقات المپیک امسال که موفق شد مدال بگیرد، «مومیجی نیشیا» در رشته اسکیت بوردینگ از ژاپن است که به جوان‌ترین ورزشکار کسب کننده مدال طلا در کشورش تبدیل شد. سوارکار ژاپنی، «المپین هیروشی هوکتسو» 79 ساله مسن‌ترین ورزشکاری است که امسال در بازی‌های توکیو حضور داشت.

  مدال‌آورین ورزشکاران این دوره| «کیلب درسل» شناگر آمریکایی درصدر این فهرست قرار دارد. ستاره 24 ساله دنیای شنا در رشته‌های 50 متر آزاد، 100 متر آزاد، 100 متر پروانه، 4x100 متر آزاد و 4x100 متر مختلط به مدال طلا رسید و جا پای مایکل فلپس افسانه‌ای گذاشت. مک‌کئون، شناگر استرالیایی به تنهایی چهار مدال طلا و سه برنز کسب کرد. سان آن، تیرانداز کره جنوبی تنها ورزشکاری است که خارج از رشته شنا پر مدال بوده و در این رقابت‌ها سه مدال طلا به دست آورده است.

بدشانس‌ترین ورزشکار امسال| «متیو فن در پوئل» شانس مسلم طلای دوچرخه‌سواری المپیک امسال از کشور هلند با یک بدشانسی عجیب از رسیدن به مدال باز ماند. او بر اثر بی‌توجهی و برخورد با یک مانع از مسیر منحرف شد و سقوط کرد، در حالی که تنها 10 دقیقه از شروع رقابت گذشته بود و نتوانست به مسابقه ادامه بدهد.

  اولین داور محجبه| داور زن مصری در المپیک توکیو به اولین داور محجبه تاریخ المپیک تبدیل شد. وی با تبدیل شدن به اولین زن مسلمان با حجاب که قضاوت بسکتبال در المپیک را بر عهده داشت، نامش در تاریخ المپیک ماندگار شد.

  خاص‌ترین اظهار نظر| «هلن گلاور»، قایقران بریتانیایی، برنده دو مدال طلای المپیک و سه مدال طلای قهرمانی جهان است که در این دوره هم موفق به کسب یک مدال طلای المپیکی دیگر شد تا کارنامه افتخارات ورزشی‌اش پررنگ‌تر شود. با این حال، اظهارنظر خاص او که 3 فرزند کوچک دارد، درباره ارزش مدال المپیکی‌اش مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفت. او گفته: «لذت‌بخش تر از مدال المپیک، داشتن این سه فندق(اشاره به بچه‌هایش) است.

  عجیب‌ترین مدال| البته شاید از نظر مردم جهان مدال طلای سجاد گنج‌زاده در رشته کاراته، عجیب باشد اما برای ما ایرانی‌ها، خیلی دلچسب بود. سجاد گنج‌زاده تنها کاراته‌کای مرد ایران در المپیک توکیو در دیدار فینال برابر طارق حامدی از عربستان در حالی‌که پس از یک دقیقه با نتیجه 4 بر یک عقب بود با ضربه خطای حریف عربستانی بی‌هوش شد. پس از این اتفاق کاراته‌کای عربستانی را دیسکالیفه اعلام کردند و او مدال طلا را از دست داد.

  رکورددار شدن زن 52 ساله| تیرانداز ۵۲ ساله گرجستانی با حضور در المپیک توکیو صاحب رکورد ۹ حضور پیاپی در المپیک شد تا بین زنان ورزشکار تاریخ رکورددار شود.

  و چند مورد از عجیب‌ترین اتفاقات المپیک امسال

تغییر در شعار المپیک| در فاصله سه روز تا افتتاحیه بازی ها، کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد با توجه به اهمیت همبستگی در ورزش، کلمه «با هم» به شعار بازی‌های المپیک اضافه شد تا شعار بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ به «سریع‌تر، بالاتر، قوی‌تر- باهم» تغییر کند.

سوگند در فرودگاه| تیم های ورزشی در بدو ورود به ژاپن زمانی که در فرودگاه بودند، مراحلی را باید پشت سر می گذاشتند تا بتوانند از فرودگاه راهی دهکده ورزشکاران شوند. یکی از کارهایی که در فرودگاه انجام می شد، گرفتن سوگندنامه بود و افراد باید سوگند می خوردند در این مدت با نفرات مبتلا به کرونا  ارتباط نداشته باشند.

۱۰۰ ورزشکار آمریکایی واکسن نزدند| هرچند بیشتر اعضای تیم‌های ملی کشورها و نمایندگان شان در المپیک علیه ویروس کرونا واکسینه شدند ولی تقریبا ۱۰۰ ورزشکار بدون زدن واکسن در المپیک حاضر شده‌ بودند!

منابع این پرونده: عصر ایران، همشهری‌آنلاین، اقتصاد آنلاین، ایسنا

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما