بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ۱۰:۲۵:۳۳
تناقض‌گویی و مقصرنمایی «بورل» درباره مذاکرات وین
تناقض‌گویی و مقصرنمایی «بورل» درباره مذاکرات وین
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بازگشت از قطر بعد از آن که گفته بود مذاکرات وین به حصول توافق بسیار نزدیک است، مدعی شد تضمینی در خصوص دستیابی به توافق وجود ندارد.
فارس

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) مدعی شد مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پس از غلبه بر مانع‌تراشی روسیه، این بار به دلیل مانع‌تراشی تهران به بن‌بست خورده است. 

بورل پس از بازگشت از سفر خود به خلیج فارس به پارلمان اروپا گفت: برجام، به پایان نمی‌رسد. در حالی که به توافق اینقدر نزدیک شده‌ایم، مایه شرمساری است که به نوعی توافق دست نیابیم. اما نمی‌توانم تضمین کنم که به توافق خواهیم رسید.

ارزیابی منفی بورل از نتیجه مذاکرات برجام در روز دوشنبه پس از اظهاراتی صورت گرفت که او در حاشیه نشست دوحه بیان کرد و گفت که توافق ممکن است در چند روز به دست آید.

به گزارش «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری فرانسه، بورل در ادعاهای خود خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام و عدم تصمیم‌گیری‌های لازم از سوی واشنگتن، با انداختن توپ در زمین روسیه، گفت: به نظر می‌رسد که دو هفته پیش، تقریباً در آستانه توافق بودیم. پس از آن روسیه آمد، روسیه با خودداری از تایید توافقی که به نظر انجام شده بود، مانع تراشی کرد زیرا مسکو به دنبال اهرم فشاری بر غرب در جنگ خود در اوکراین بود.

وی ادعا کرد: بخصوص روسیه می‌خواهد از برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند، زیرا اگر ایران شروع به تولید نفت کند، عرضه (نفت) بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس بدون اشاره به انفعال و خلف وعده غربی‌ها در قبال عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای تلاش کرد ایران را مقصر وضع کنونی برجام و مذاکرات وین جلوه دهد و به درخواست برای خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا اشاره کرد. 

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که آمریکا باید ضمانت کتبی بدهد که تحریم‌ها علیه روسیه نباید بر مناسبات تجاری و اقتصادی اثر بگذارد، موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی به گونه‌ای بود که گویا تمامی مسائل مربوط به توافق وین حل و فصل شده و خواسته مسکو تنها عامل وقفه در مذاکرات بوده است.

با این وجود، مقام‌های روسیه چند روز بعدتر گفتند که مسئله مربوط به ضمانت‌های کتبی حل شده است. مقام‌های آمریکایی بعد از این موضع‌گیری مقام‌های روسیه، این‌بار انگشت مقصرنمایی را به سمت ایران نشانه رفتند. این در حالی است که ایران بارها با اشاره به جدیت و عزم خود برای نهایی کردن توافق در وین، تأکید کرده در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد، می‌توان به توافق دست یافت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری که با انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ ‌کننده مذاکرات وین در تهران داشت، به این موضوع اشاره کرد و گفت: فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.

مورا بعد از سفر به تهران، امروز (سه‌شنبه) وارد واشنگتن شده تا با مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کند. پیش‌تر، یک منبع مطلع تصریح کرد که «به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی لازم از سوی واشنگتن، هنوز در نقطه توافق قرار نداریم و این تلاش‌های صورت گرفته در راستای حل و فصل برخی موضوعات باقیمانده است».

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما