ورزشی
ایرنا
۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ۱۳:۱۱:۳۵
گروه B در جام جهانی را بیشتر بشناسید
گروه B در جام جهانی را بیشتر بشناسید
دیدارهای گروه دوم جام‌جهانی ۲۰۲۲ با حضور ایران، انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا از پیچیدگی و حساسیت خاصی برخوردار است که از حالا نگاه جهانیان را به خود معطوف کرده است.
ایرنا

قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در شهر دوحه برگزار شد و در آن تیم‌های انگلیس، آمریکا، ایران و برنده پلی آف اروپا (ولز با برنده اسکاتلند و اوکراین) در گروه B قرار گرفتند. در ادامه این گزارش همگروهی‌های ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
سه شیرها به دنبال دومین قهرمانی پس از ۵۶ سال
در سال ۱۶۸۱ و در شهر لندن بازی فوتبال با قوانین و مقررات خاصی در حضور پادشاه انگلستان برگزار می‌شد. تا سال ۱۸۳۲، بازی که به عنوان فوتبال در سراسر انگلستان رواج داشت، هیچ محدودیتی در استفاده از سر و پا و دست برای آن در نظر گرفته نشده بود و بیشتر شبیه راگبی امروزی بود اما از این سال به بعد، فوتبال به سمت جدایی از راگبی پیش رفت و در نهایت در سال ۱۸۴۱، مقرر شد که فوتبال بازی با پا و راگبی با دست و پا باشد. در نیمه دوم سال ۱۸۴۶، شاگردان سابق مدرسه شرزبوری واتون که دانشجویان دانشگاه کمبریج شده بودند، نخستین باشگاه فوتبال را تاسیس کردند و دو سال بعد، نخستین قوانین فوتبال را با همکاری سایر تیم‌های دانشگاهی بنیان نهادند.
تیم ملی فوتبال انگلیس یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های ملی در جهان محسوب می‌شود که از سال ۱۸۶۳ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و در سال ۱۹۰۶ به عضویت فیفا در آمد. تیم ملی انگلیس اولین بازی رسمی خود را در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۸۷۲ مقابل تیم ملی اسکاتلند برگزار کرد که نتیجه بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.
انگلیس جزو هشت کشوری است که توانسته قهرمان جام جهانی شود و تنها عنوان قهرمانی خود را در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان در کشور خود بدست آورد.
افتخارات تیم ملی فوتبال انگلیس
جام جهانی: در مجموع ۱۵ حضور ( نخستین بار ۱۹۵۰ )
۱ بار قهرمانی در سال: ۱۹۶۶
۲ بار مقام چهارمی در سال: ۱۹۹۰ – ۲۰۱۸
جام ملت های اروپا: در مجموع ۱۰ حضور ( نخستین بار  ۱۹۶۸ )
۲ بار مقام سومی در سال: ۱۹۶۸ – ۱۹۹۶
نایب قهرمانی سال ۲۰۲۰
تیم انگلیس در آخرین رنکینگ فیفا با ۱۷۶۱.۷۱ امتیاز در رتبه پنجم قرار گرفته است.
سه‌شیرها در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قاره اروپا در گروه ۹ این مسابقات با تیم‌های (لهستان، آلبانی، مجارستان، آندورا و سن مارینو) هم‌گروه بود. آن‌ها توانستند با کسب ۲۶ امتیاز ۸ برد ۲ مساوی و بدون شکست، مقتدرانه به عنوان تیم اول از این گروه به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کنند و حالا به دنبال قهرمانی مجدد پس از ۵۶ سال خواهند بود.
سرمربیگری این تیم به عهده گرت ساوتگیت ۵۱ ساله انگلیسی است که از سال ۲۰۱۳ کار خود را با تیم زیر ۲۱ سال آغاز کرد و در سال ۲۰۱۶ سکان هدایت تیم ملی انگلیس را بر عهده گرفت.
بهترین بازیکن انگلیس در مقدماتی جام جهانی اروپا هری کین نام دارد. او که به شاهزاده فوتبال انگلیس معروف است، در ۸ بازی مقدماتی ۱۲ گل، ۲ پاس گل و نمره ۸.۱ را در کارنامه خود ثبت کرده و نقش پررنگی در صعود این تیم به جام جهانی داشته است. دیگر بازیکن تاثیر گذار سه شیرها فیل فودن ۲۱ ساله جوان و آینده دار باشگاه منچسترسیتی انگلیس است که با ۴ پاس گل و دقت پاس ۹۰% نمره ۷.۷ در ۷ بازی عملکرد خوبی را از خود به جا گذاشته است.
در خط دفاع هری مگوایر بر خلاف بازی‌های باشگاهی خود در منچستریونایتد که با اشتباهات خود مورد انتقاد قرار گرفته، توانسته در بازی‌های ملی با ۴ گل و دقت پاس ۹۲% در ۶ بازی نمره ۷.۷ را کسب کند و یکی دیگر از بازیکنان مهم انگلیس لقب بگیرد.

یانکی‌ها با نسل طلایی به دنبال صعود از گروه پیچیده
فوتبال ورزش اصلی آمریکایی‌ها نیست اما آن‌ها با ستارگان خود که نسل طلایی تیمشان را تشکیل می‌دهند به دنبال ششمین صعود خود از مرحله گروهی جام‌جهانی هستند. تیم ملی فوتبال آمریکا در ۱۰ دوره جام‌جهانی حضور داشته که نخستین دوره آن در جام جهانی ۱۹۳۰ بوده است. این تیم از جام جهانی ۱۹۹۰ تا جام جهانی ۲۰۱۴ به صورت پیوسته در این پیکارها حضور داشته و بعد از یک دوره غیبت به این رویداد بازگشته‌اند. آنها پس از یک دوره غیبت در این تورنمنت با تیمی جوان و متحول‌شده پا به خاورمیانه خواهند گذاشت.
افتخارات تیم ملی آمریکا
قهرمانی کونکاکاف و جام طلایی کونکاکاف: در مجموع ۱۶ حضور (نخستین حضور سال۱۹۸۵) قهرمانی در سال های (۱۹۹۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷) است.
تیم آمریکا در آخرین رنکینگ فیفا با ۱۶۳۳.۷۲ امتیاز در رتبه ۱۵ قرار گرفته است.
یانکی ها در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی آمریکای شمالی و مرکزی با وجود شکست ۲ بر صفر مقابل کاستاریکا توانستند با ۲۵ امتیاز ۷ برد ۴ مساوی و ۳ شکست به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم به عنوان تیم سوم بعد از کانادا و مکزیک از جدول هشت تیمی این مسابقات به طور مستقیم به قطر برسند.
گرگ برهالتر ۴۸ ساله آمریکایی که از سال ۲۰۱۸ هدایت این تیم را برعهده دارد در این مدت تلاش کرده با تغییر نسل فوتبال ملی این کشور، تیمی جوان و آینده‌دار را تشکیل دهد. به همین دلیل میانگین سنی این تیم کاهش داشته و بازیکنان مستعد و جوان به تیم ملی راه پیدا کرده‌اند که حضور آنها در فوتبال اروپا به پیشرفت‌شان کمک کرده و باعث شده تیم قدرتمندی شکل بگیرد.
بهترین بازیکن و گلزن آمریکا در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی آمریکای شمالی و مرکزی کریستین پولیشیچ ۲۳ ساله باشگاه چلسی انگلیس نام دارد که توانست در ۱۰ بازی ۵ گل به ثمر برساند و نمره ۷.۳ را کسب کند. دیگر بازیکن تاثیر گذار این تیم مدافع چپ پای باشگاه فولام انگلیس آنتونی رابینسون ۲۴ ساله است که در ۱۳ بازی دو گل و نمره ۷.۳ را بدست بیاورد. تیموتی وه آ ۲۲ ساله مهاجم باشگاه لیل فرانسه و وستون مک‌کنی ۲۳ ساله هافبک باشگاه یوونتوس ایتالیا هم از دیگر ستارگان جوان این تیم هستند.
سرجینیو دِست مدافع کناری بارسلونا هم از دیگر نفرات مطرح تیم ملی آمریکاست.

یوزهای ایرانی در پی تاریخ‌سازی و اولین صعود به یک شانزدهم  
تیم ملی فوتبال ایران پیش از این در دوره‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ موفق به حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی شده است. تیم ایران هیچگاه نتوانسته از مرحله گروهی این مسابقات صعود کند و شاید حالا با بهترین نسل خود بتواند این طلسم را شکسته و تاریخ‌سازی کند. 
تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر صدرنشین رنکینگ بهترین تیم‌های آسیا است. این تیم تاکنون سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ شده‌ است. تیم ملی تا سال ۱۹۹۸ در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کرد و سه بار در دوره‌های ۱۹۷۴ تهران، ۱۹۹۰ پکن و ۱۹۹۸ بانکوک موفق به کسب مدال طلا شد. از سال ۲۰۰۲ تیم امید ایران به نمایندگی از ایران در این بازی‌ها شرکت می‌کند.
ایران از سال ۲۰۰۰ و با تشکیل فدراسیون فوتبال غرب آسیا به این فدراسیون پیوست و در بازی‌های قهرمانی فوتبال غرب آسیا شرکت کرد. ایران موفق شد چهار بار و در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قهرمان این بازی‌ها شود. 
تیم ملی ایران در آخرین رنکینگ فیفا با ۱۵۶۴.۴۹ امتیاز در رتبه ۲۱ جهان و اول آسیا قرار دارد.
سرمربیگری تیم ملی ایران بر عهده دراگان  اسکوچیچ ۵۳ ساله کروات است. بعد از برکناری مارک ویلموتس بلژیکی با توجه به نتایج بسیار ضعیف در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۸  فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت در میان راه مرحله انتخاباتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ دراگان اسکوچیچ را جایگزین وی کند.
اسکوچیچ یکی از ارزان ترین مربی تیم های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که در مورد ارزش قرارداد او زیاد حرف زده شده و این موضوعِ جدیدی نیست. با این حال اگر خبر منتشر شده اخیر را مبنا قرار دهیم، به نتیجه جالبی می‌رسیم، اینکه دستمزد سالانه اسکوچیچ تقریبا ۱۲‌ برابر کمتر از پولی است که ویلموتس برای چند هفته کار در ایران و کسب آن نتایج فاجعه‌بار دریافت کرد. مربی بلژیکی ۲میلیون یورو پول نقد گرفت و علاوه بر آن فدراسیون فوتبال ایران را محکوم به پرداخت غرامت ۶میلیون یورویی کرده است، هرچند فدراسیون در این زمینه به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده و احتمال گرفتن تخفیف وجود دارد. اگر این اتفاق رخ ندهد، حضور فاجعه‌بار ویلموتس در ایران برای فوتبال ما ۸میلیون یورو آب خورده است.
اسکوچیچ اما با دریافت سالانه ۱۲برابر کمتر از این عدد، توانست با رکورد ۱۰ برد متوالی، سریع‌ترین صعود تاریخ تیم ملی ایران به جام‌جهانی را رقم بزند. هرچند تکرار می‌کنیم مبنای خبر دستمزد ۶۸۰هزار دلاری اسکوچیچ مشخص نیست و حتی احتمال دارد او کمتر از این عدد پول بگیرد.
یوزهای ایرانی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در گروه A مسابقات با تیم‌های (کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان)  هم‌ گروه بود و توانست با کسب ۲۵ امتیاز ۸ برد، یک مساوی و یک باخت به عنوان اولین تیم آسیا به طور مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند.
مهدی طارمی ۲۹ ساله مهاجم باشگاه پورتو پرتغال بهترین بازیکن این مرحله از مسابقات مقدماتی جام جهانی بود. الماس بوشهری در مجموع دو مرحله انتخاباتی جام جهانی توانست در ۱۲ بازی ۹ گل ۲ پاس گل و نمره ۷.۶ را کسب کند. علیرضا جهانبخش بازیکن باشگاه فاینورد هلند نیز دیگر بازیکن تاثیرگذار یوزهای ایرانی است که در ۱۱ بازی ۵ گل ۱ پاس گل و نمره ۷.۶ را در کارنامه خود ثبت کرد و اما بهترین گلزن ایران سردار آزمون مهاجم جدید باشگاه بایرلورکوزن آلمان است که در مجموع دو مرحله انتخاباتی جام جهانی در ۱۳ بازی ۱۰ گل ۳ پاس و نمره ۷ را از آن خود کرد.

برنده پلی آف اروپا (ولز، اسکاتلند و اوکراین)
برای مشخص شدن آخرین تیم گروه B در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم‌های اسکاتلند و اوکراین مقابل هم قرار خواهند گرفت و برنده آن‌ها به مصاف ولز می‌رود.
حال باید دید در پایان مرحله گروهی جام جهانی کدام یک از این تیم‌های گروه B می‌تواند جواز حضور در مرحله یک شانزدهم نهایی جام جهانی قطر را کسب کند.
برنامه دیدارهای اول این گروه به شرح زیر است: 
۳۰ آبان
انگلیس - ایران، ساعت / ۱۶:۳۰ / ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه
آمریکا - پلی‌آف اروپا (ولز، اوکراین یا اسکاتلند) /  ساعت ۲۲:۳۰ / ورزشگاه احمد بن علی

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما