اجتماعی
خراسان
۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ۰۸:۳۶:۳۸
کیسه هوا روی هوا
کیسه هوا روی هوا
پلیس و وزیر و وکیل و نماینده مجلس هم حریفشان نمی شوند و همچنان با تمام توان خودروهایی را می‌سازند و می فروشند که به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، نامشان «ارابه مرگ» است.حادثه دلخراش تصادف زنجیره ای اخیر در بهبهان، بار دیگر موج اعتراض های به حق علیه تولیدکنندگان خودروهای بی کیفیت را به راه انداخت.
خراسان

اگرچه بدون شک در این سانحه نیز، شرایط آب و هوایی و بی احتیاطی رانندگان تاثیرگذار بوده اما طبق گفته سردار هادیانفر «در تصادف زنجیره‌ای بهبهان هیچ کدام از ایربگ‌های خودروها باز نشده بود» و همین اتفاق تلخ سبب شد تا عالی ترین مقام پلیس راهنمایی و رانندگی کشور داد مردم را فریاد بزند و بگوید که: «چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند؟»
نماینده مجلس: مردم چگونه مشکل خودروهایشان را فریاد بزنند؟
  
این شکایت را نه فقط پلیس، بلکه نمایندگان مجلس هم بارها داشته اند. مثلا صحبت های همین چند روز قبل «روح‌ا... عباسپور» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس که گفت: «بنده یک خودروی داخلی به قیمت ۳۳۵ میلیون تومان خریده‌ام، یک هفته سوار شده‌ام، دو هفته خراب و در تعمیرگاه بوده و در نهایت با ۱۴ مورد نقص فنی این خودرو به شرکت بازگشت داده شده تا ایرادات را برطرف کنند». او با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، این را هم گفته است که: «بنده نماینده مجلس بوده‌ام و توانسته‌ام فریاد بزنم، مردم چگونه می‌خواهند این موضوعات را فریاد بزنند؟»
وزارت بهداشت هم شاکی است
به جز رئیس پلیس و نماینده مجلس، وزارت بهداشت هم بارها از پایین بودن ایمنی خودروها گلایه کرده است. مانند این صحبت‌های وزیر اسبق بهداشت که گفته بود: «بیش از 30 سال است که چشم به راه هستیم خودروی استاندارد به بازار عرضه شود اما متاسفانه کیفیت خودروها نه تنها بهتر نشده که در برخی موارد بدتر هم شده است».
آمار بالای تصادفات و مرگ و میر حوادث رانندگی
سال هاست که به بالا بودن مرگ و میرها در تصادفات رانندگی عادت کرده ایم و هر روز خبرهایی را در این باره می شنویم؛ از جمله تصادف زنجیره ای سه روز قبل 59 خودرو در جاده مه آلود بهبهان-رامهرمز استان خوزستان که به فوت 5 نفر و مصدوم شدن 41 نفر منجر شد. خیلی از ما با شنیدن این خبر لحظه ای متاثر شدیم و دقایقی بعد فراموشش کردیم، اما بد نیست این آمارها را مرور کنیم تا بدانیم تصادفات چه بر سر ما آورده و ما نسبت به چه بی تفاوتیم:
* به رغم این که در سال ۹۸ کاهش چشمگیر فوتی‌های تصادفات را داشتیم اما امسال با رشد ۱۲ درصدی ترددها ۱۱ هزار و ۱۴۷ نفر جان باخته و ۲۶۱ هزار نفر مجروح و معلول داشته‌ایم و تعداد جان باختگان متأسفانه رشد داشته است.
* ۳۲ درصد از فوتی‌های تصادفات، سرنشینان و ۲۵ درصد رانندگان هستند، همچنین موتورسیکلت سواران ۲۴ درصد و عابران پیاده سهم ۱۹ درصدی دارند.
 *در بعضی از روزها تا ۶۰ نفر فوتی و بین ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح در تصادفات داریم.
وضعیت ما، تلخ تر از 112 کشور جهان
* بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰٫۵ مرگ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار دارد.
* همچنین آمارها نشان می دهد در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.
باز نشدن کیسه هوای خودروها در تصادفات؛ خودروسازان هم مقصرند
اما طبق نظرات کارشناسان، یکی از دلایل بالا بودن آمار تلفات سوانح رانندگی در کشور ما، نقص فنی خودروها، از جمله عمل نکردن کیسه های هوا یا همان ایربگ هاست. البته رئیس پلیس راهور در این باره هم اظهارنظر قاطعی داشته و گفته است: «در برخی از تصادفات، کیسه هوای خودرو عمل نمی‌کند و به افسران اعلام کرده ایم در این گونه موارد، خودرو ساز هم به عنوان مقصر حادثه معرفی شود».
شرکت بازرسی استاندارد: خودروسازان به رفع عیب ها وقع چندانی نمی نهند!
اما عیب های خودرو شامل بسیاری از موارد دیگر هم هست. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، همین چند روز قبل 5 ایراد شایع خودروهای داخلی را رسانه ای کرد: «رگلاژ نبودن در خودروها»، «صدای اضافی در داخل اتاق»، «بد جا خوردن دنده‌ها»، «پایین بودن شتاب» و «کوبیدن لاستیک». طبق این گزارش، پایدار بودن عیب های شماره یک تا چهار، از سال 92 تا 99 نشان‌دهنده ضعف فنی و کیفیت نامناسب مونتاژ در خطوط تولید خودروسازان است و البته این واقعیت را نیز که شرکت‌های خودروساز وقع چندانی به رفع آن ها نگذاشته‌اند، عیان می‌کند.
پیگیری از مراجع قضایی
سازمان استاندارد درباره حادثه اخیر بهبهان و صحبت های رئیس پلیس راهور درباره عمل نکردن کیسه های هوای خودروها گفته است: «ابتدا باید بررسی کرد خودرو‌های حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر، زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استاندارد‌های اجباری برای شماره‌گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است، اما  پلیس راهور مورد به مورد اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم».
 
   دبیر کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خراسان:
پیگیری مجلس برای برخورد شدید با تخلف خودروسازان
کمیسیون تخصصی مجلس در حوزه خودرو هم معتقد است برای یک بار هم که شده باید در مقابل تخلفات خودروسازان و در رعایت نکردن استانداردها، شدیدترین برخوردها را داشت.«فرهاد طهماسبی» دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال خراسان که «بالاخره قرار است چه زمانی نقص فنی خودروها رفع و از تلفات بالای انسانی در کشور جلوگیری شود؟»، می گوید: ما در کمیسیون بارها تاکید کرده ایم که داریم در کشور با این دو خودروساز، ارابه مرگ می‌سازیم و تحویل مردم می دهیم، و کسی که باید پاسخ سوالات این حوزه را بدهد وزارت صمت و شرکت های خودروسازی هستند.وی درباره حادثه اخیر بهبهان هم تصریح می کند: ما منتظر گزارش پلیس این سانحه هستیم و پس از دریافت آن در اولین جلسه کمیسیون صنایع موضوع را با دقت بررسی خواهیم کرد، در صورتی که طبق صحبت های رئیس پلیس راهور، خودروسازان در این تصادف مقصر شناخته شوند درخواست مجلس و کمیسیون، اعمال شدیدترین برخورد با آن ها خواهد بود».

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما