سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۵:۰۸
جزئيات نشست غيرعلني مجلس با حضور فرمانده نيروي قدس سپاه
جزئيات نشست غيرعلني مجلس با حضور فرمانده نيروي قدس سپاه
عضو هيئت رئيسه مجلس و دو عضو کميسيون امنيت ملي جزئياتي از جلسه غيرعلني امروز مجلس که با حضور فرمانده نيروي قدس سپاه برگزار شد را بيان کردند.
آخرین خبر

حجت الاسلام عليرضا سليمي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با تسنيم، با اشاره به نشست غيرعلني صبح امروز خانه ملت که با موضوع تحولات افغانستان و با حضور سردار قاآني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران برگزار شد، گفت: يکي از مباحثي که در جلسه امروز مطرح شد مسئله خروج مفتضحانه آمريکا از افغانستان بود که تاکيد شد که اين نحوه خروج  بيانگر شکست سياست هاي آمريکا در اين کشور است.  
وي افزود: آمريکايي ها از دو دهه پيش وارد منطقه غرب آسيا شدند و علي رغم هزينه کرد بيش از 2300 ميليارد دلار که 83 ميليارد دلار آن فقط براي تجهيز ارتش بوده، دستاوردي جز تلفات حدود 4800 نفري که البته بر اساس آمار غيررسمي بالاي 10 هزار نفر بوده، نداشتند. ضمن اينکه حضور آمريکا در منطقه در دو دهه گذشته موجب آوارگي ميليون ها نفر از مردم منطقه شده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: همچنين تاکيد شد که شکست و خروج مفتضحانه آمريکا از افغانستان آغازي بر افول قدرت اين کشور در دنيا خواهد بود و روند اخراج آمريکايي ها از منطقه شروع شده است. البته آمريکا به دنبال اين است که با راه اندازي جنگي داخلي در افغانستان و ديگر کشورهاي منطقه  تداوم حضور نامشروع خود را داشته باشد.
سليمي گفت:  در عين حال تاکيد شد که سياست جمهوري اسلامي در قبال افغانستان حمايت از تشکيل دولتي فراگير با مشارکت تمام گروه هاي افغانستاني است.

ابراهيم رضايي، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بررسي تحولات افغانستان در جلسه غيرعلني مجلس، گفت: فرمانده نيروي قدس سپاه در اين جلسه تأکيد کرد که جمهوري اسلامي ايران به برکت ولايت، نگاه عميقي به تحولات منطقه و جهان دارد و کشور ما در تحولات اخير افغانستان با تدبيرترين کشور بود و مواضع خوبي را اتخاذ کرد.
وي بيان کرد: سردار قاآني در اين جلسه نکاتي را درباره خسارت‌هاي امريکا در افغانستان بيان کرد و طبق گفته وي، آمريکا ۸۰ هزار نيروي نظامي وارد افغانستان کرد. بيش از دو هزار ميليارد دلار و روزانه ۳۰۰ ميليون دلار در اين کشور هزينه کرد، آمار کشته شدگان آمريکا در افغانستان بيش از ۱۰ هزار نفر بود اما امريکايي‌ها هيچ نتيجه‌اي هم نگرفتند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: فرمانده نيروي قدس سپاه تأکيد کرد که آمريکا جهت تسلط بر ايران، روسيه، چين و هند وارد افغانستان شد اما شکست خورد و در نهايت از اين کشور فرار کرد.
رضايي تأکيد کرد: به گفته سردار قآاني آمريکا داعش را به افغانستان آورد تا از آنان براي رسيدن به اهداف خودش استفاده کند.
وي اظهار داشت: فرمانده نيروي قدس سپاه در اين جلسه اظهار داشت مذاکرات دوحه به دليل دخالت آمريکايي‌ها بي نتيجه بوده است و در بخش ديگري از اظهارات خود گفت هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران، تأمين امنيت خودش است و اجازه نمي‌دهيم امنيت کشورمان و مرزها مخدوش شود.

احمد عليرضابيگي، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز هم در گفتگو با مهر در تشريح نشست غيرعلني مجلس شوراي اسلامي با حضور سردار اسماعيل قاآني فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: به گفته سردار قاآني، کارشناسان سياسي و نظامي شکست آمريکا در افغانستان را به مراتب مهمتر و پررنگ‌تر از شکست آمريکا در ويتنام تحليل مي‌کنند.
وي ادامه داد: فرمانده سپاه قدس معتقد بود اين حادثه بعد از ۲۰ سال سرمايه‌گذاري آمريکا و حضور واشنگتن در افغانستان اتفاق افتاده است. حضور آمريکا در افغانستان ارتباطي با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمريکا پس از ترور احمد شاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود.
عليرضابيگي افزود: سردار قاآني تأکيد کرد جمهوري اسلامي با نگاهي مبتني بر منافع ملي خود، تحولات افغانستان را رصد مي‌کند و به سرنوشت افغانستان علاقه‌مند است به همين دليل از ابتداي ورود شوروي به افغانستان به‌عنوان وظيفه ديني از مردم اين کشور حمايت کرد.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: به گفته سردار قاآني، آمريکا روزانه ۳۰۰ ميليون دلار در افغانستان هزينه کرده و بنا بر اعتراف رئيس‌جمهور اين کشور، روزي ۱۸ نفر از سربازان بازگشته از افغانستان خودکشي مي‌کنند.
وي اظهار داشت: سردار قاآني تأکيد کرد آنچه براي ما در افغانستان اهميت دارد، اين است که امنيت جمهوري اسلامي مخدوش نشود، نقشه آمريکا اين است که ايران را با جهان اهل سنت درگير کند بنابراين جمهوري اسلامي بايد به گونه‌اي عمل کند که امنيت ايران مخدوش نشده و آمريکا به اهداف خود دست نيابد.
عليرضابيگي تأکيد کرد: به گفته فرمانده سپاه قدس، شيعيان افغانستان براي جمهوري اسلامي اهميت زيادي دارند و ايران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طريق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهيم باشند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما