اجتماعی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۰:۰۴:۵۵
تاييد واکسن «جانسون‌وجانسون» و مجوز مصرف اضطراري به «اسپوتنيک لايت» در ايران
تاييد واکسن «جانسون‌وجانسون» و مجوز مصرف اضطراري به «اسپوتنيک لايت» در ايران
رييس سازمان غذا و دارو از بررسي واکسن اسپوتنيک لايت در کميته علمي واکسن و تاييد آن توسط متخصصان علمي خبر داد و گفت: کميسيون قانوني ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترين مرجع قانوني کشور در زمينه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنيک لايت را بررسي و تاييد کرد و مجوز مصرف اضطراري اين واکسن نيز صادر شده است.
ایسنا

دکتر محمدرضا شانه ساز با اعلام اين خبر، اظهار داشت: در گزارشي که در فضاي مجازي منتشر شده از اسپوتنيک لايت به عنوان تنها واکسن تک دُز ياد شده اما بايد گفت واکسن جانسون و جانسون نيز تک دُز است که در کميسيون قانوني ساخت و ورود سازمان غذا و دارو تاييد شده است. بنابراين اين مطلب که اسپوتنيک لايت، تنها واکسن تک دُز تاييد شده در ايران است، صحت ندارد. 

وي افزود: واکسن هاي ثبت شده در ايران، متنوع و زياد است. هيچ مساله محرمانه اي در اين رابطه وجود ندارد و البته دليلي براي اعلام مکاتبات و مراحل تاييد و ثبت يک واکسن در کشور نيز وجود ندارد. 

وي همچنين افزود: متاسفانه کمپاني‌ها و شرکت‌هاي خارجي که در تامين واکسن مورد نياز ايران خست به خرج دادند تا قبل از اينکه توليد کننده‌هاي داخلي واکسن، نياز کشور را برطرف کنند، به اقتصاد خودشان آسيب وارد کردند و نتوانستند موفقيتي در کسب سهمي از بازار واکسن ايران داشته باشند. 

معاون وزير و رييس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اعضاي کميسيون به دليل بيماري کرونا و محدوديت هاي سفر به صورت وبيناري جلسه دارند و راي‌گيري اعضاي کميسيون قانوني ساخت و ورود، به صورت اينترنتي انجام مي‌شود؛ اما چون امضاي فيزيکي هم مورد نياز است، ممکن است اين روند کمي با تاخير انجام شود. 

شانه ساز يادآور شد: ثبت يک دارو يا واکسن در ايران براي کشورهاي سازنده و توليد کننده، اهميت زيادي دارد و وقتي ايران در فهرست کشورهايي وارد مي شود که هدف صادراتي آنها هستند، يک امتياز و برد بزرگ محسوب مي‌شود. 

وي افزود: از سال ۹۱ موفق شديم که به عنوان سيستم نظارتي قوي در حوزه واکسن توسط سازمان جهاني بهداشت ثبت شويم و اين براي کشورها مهم است. بنابراين به محض ثبت يک واکسن در ايران و صدور مجوز مصرف اضطراري، بلافاصله کشورهاي سازنده، نام ايران را اعلام مي کنند که براي خودشان يک ارزش مضاعف ايجاد کرده باشند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما