بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ۱۷:۱۵:۰۴
سقوط محبوبیت بایدن در پی تورم بی‌سابقه در آمریکا
سقوط محبوبیت بایدن در پی تورم بی‌سابقه در آمریکا
در نظرسنجی جدید شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» میزان محبوبیت رئیس‌جمهور ایالات متحده به ۳۸ درصد کاهش یافت و تورم همچنان نگرانی شماره یک مردم آمریکاست.
فارس

در نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» که دیروز (پنجشنبه) منتشر شد، میزان محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده، از ۴۶ درصد در دسامبر به ۳۸ درصد کاهش یافت. آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی به بایدن در مدیریت اقتصاد و بحران در اوکراین امتیاز پایینی دادند و تورم را به عنوان نگرانی شماره یک خود بیان کردند.

به گزارش «راشا تودی»، این نظرسنجی نشان داد که بایدن با ۳۸ درصد موافقت و ۵۳ درصد مخالفت با عملکرد خود روبروست. تنها چهار ماه قبل از این نظرسنجی، تایید عملکرد بایدن در نظرسنجی این شبکه ۴۶ درصد بود، در حالی ۴۸ درصد مخالف آن بودند.

بایدن در مدیریت اقتصادی نمره پایین‌تری گرفت، به طوری که تنها ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد او را تایید و ۶۰ درصد  آن را رد کردند. در بحث مدیریت اقتصادی، رتبه بایدن در چهار نظرسنجی متوالی سی‌ان‌بی‌سی به طور مداوم کاهش یافته است.

طبق نتایج به دست آمده در نظرسنجی مذکور، حدود ۴۸ درصد از پاسخ‌دهندگان افزایش هزینه‌های زندگی را به عنوان نگرانی شماره یک خود ارزیابی کردند و وضعیت اوکراین با ۳۱ درصد در مرتبه دوم قرار گرفت و پس از آن مهاجرت (۲۳ درصد) و بیکاری (۲۰ درصد) قرار گرفتند.

وزارت کار ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده آن در ماه مارس نسبت به ۱۲ ماه قبل آن ۸.۵ درصد افزایش یافته که شدیدترین افزایش سالانه از سال ۱۹۸۱ است. با این حال، برخی از قیمت‌ها به مراتب بیش از ۸.۵ درصد افزایش داشته و بهای بنزین در سال منتهی به مارس حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

دولت بایدن تلاش کرده مقصر افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی را «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و عملیات نظامی این کشور در اوکراین جلوه دهد؛ در حالی که نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی نشان داد که ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان این خط را باور دارند، ۴۹ درصد بایدن را مقصر دانستند و ۶۹ درصد هم اختلال در زنجیره تامین جهانی را عامل این گرانی و تورم خواندند. 

بر اساس نظرسنجی روز پنجشنبه، ۴۷ درصد از مردم آمریکا وضعیت اقتصادی کشورشان را «ضعیف» ارزیابی کردند که بدترین نتیجه به دست آمده از سال ۲۰۱۲ است و تنها ۱۷ درصد آن را «خوب» ارزیابی کردند.

از هر پنج آمریکایی، یک نفر وضعیت مالی شخصی خود را به‌عنوان «در حال پیشرفت» توصیف کرد، اکثر آن‌ها گفتند که «در جا زده‌اند» و از هر ۱۰ آمریکایی، یک نفر گفت وضع مالی‌اش «در حال بدتر شدن است».

همچنین، ۵۶ درصد گفتند رکود اقتصادی را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند و ۸۴ درصد هم پاسخ دادند که برای گذران زندگی و تامین مخارج مجبورند از هزینه‌های خود کم کنند.

پیش‌تر همچنین محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین نظرسنجی شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو» به پایین‌ترین حد خود رسید. بر اساس این نظرسنجی، محبوبیت بایدن در اوایل آوریل (ماه میلادی جاری) به ۴۲ درصد کاهش یافت که سی‌بی‌اس نیوز اعلام کرد پایین‌ترین میزان ثبت شده در نظرسنجی این شبکه است. پنجاه و هشت درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که عملکرد وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را تایید نمی‌کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما