سیاسی
خراسان
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۱۰:۳۲:۱۰
چرا فقط بعضی نمایندگان در اکثر جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سخن می‌گویند؟
چرا فقط بعضی نمایندگان در اکثر جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سخن می‌گویند؟
خراسان

 این روزها که جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در بهارستان در حال برگزاری است، همه حواس ها به صحبت های مخالفان و موافقان وزیران است اما یکی از نکاتی که در این میان به چشم می آید، حضور برخی نمایندگان در پشت تریبون بیشتر از دیگران است. شاید یکی از این چهره ها که به لحاظ ماجرای برخورد جنجالی اش با  سرباز راهور برای مخاطبان و مردم شناخته شده تر باشد، عنابستانی نماینده سبزوار باشد که حداقل در قامت موافق یا مخالف دو وزیر پشت تریبون رفته یا  عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر هم که حداقل سه بار پشت تریبون رفته است. شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که آیا این نماینده ها فعال تر از دیگر نماینده ها هستند و دیگر نماینده ها تمایلی به صحبت ندارند یا سازوکاری که برای انتخاب نمایندگان به عنوان سخنران مخالف یا موافق وزیران پیشنهادی وجود دارد باعث این مسئله است. امروز به این سوال پاسخ داده ایم.
در انتظار قرعه
حتما شما هم از نماینده حوزه خود انتظار دارید در موضوعاتی مثل رای اعتماد به وزیران نقش فعال تری داشته باشند اما در تریبون مجلس آن ها را به عنوان سخنران موافق یا مخالف نمی بینید. نگاهی به آمار تعداد نماینده هایی که می خواستند به عنوان موافق یا مخالف 18 وزیر پیشنهادی کابینه رئیسی صحبت کنند نشان می دهد که بسیاری قصد  صحبت به عنوان موافق یا مخالف را داشته اند اما با توجه به قانون داخلی مجلس نوبت به آن ها نرسیده است.
نام نویسی و قرعه کشی
صبح روزی که رئیس جمهور کلیات معرفی وزیران را بیان می‌کند، سیستم ثبت‌نام نمایندگان برای هر وزیر که در ورودی مجلس وجود دارد، فعال می شود و هر نماینده‌ می‌تواند در بخش موافق یا مخالف وزیران نام‌نویسی کند، اما همان طور که گفتیم به طور معمول  تعداد زیادی ثبت نام می کنند که نوبت به همه آن ها نمی رسد و به همین منظور از بین آن ها خود سیستم قرعه کشی می کند. در همین زمینه رئیس مجلس در نشست علنی نوبت عصر روز دوشنبه، اول شهریور اعلام کرد: «فقط چهار تن از نمایندگان آن هم براساس قرعه کشی می توانند در دفاع یا مخالفت با یک وزیر اظهارنظر و نطق داشته باشند و در جایی که مخالفتی با وزیری وجود نداشته باشد ،نه مخالفی صحبت می کند نه موافقی.»
روش های دیگر
شاید فکر کنید که چقدر یک نماینده باید خوش شانس باشد که نامش به عنوان سخنران موافق و مخالف چند وزیر انتخاب شود تا پشت تریبون برود اما همیشه این گونه نیست بلکه طبق آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان می توانند تمام یا بخشی از وقت خود را به دیگر نماینده ها اختصاص دهند مثل همان وقتی که عنابستانی قولش را به احمدی بیغش برای مخالفت با وزیر امور خارجه داده بود اما آن قدر کم بود که صدای احمدی بیغش را هم درآورد و به خاطر بد عهدی همکارش صحبت نکرد یا حتی گروه هایی از نمایندگان که منافع مشترکی دارند، مثلا حوزه یک استان را دارند، سعی می کنند نوبت خود را به فردی بدهند که بهتر از آن موضع دفاع می کند. پس همان طور که متوجه شدید برخی با رایزنی با دیگر نماینده هایی که نامشان به عنوان سخنران موافق یا مخالف درآمده بیش از دیگران به پشت تریبون می روند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما