اجتماعی
ایران
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ۱۲:۰۰:۳۶
روایت روزنامه دولت از گرانی 2 کالای اساسی
روایت روزنامه دولت از گرانی 2 کالای اساسی
2 هفته است که از ماه مبارک رمضان گذشته و قیمت 2 کالای اساسی و پرمصرف ماه یعنی قند و شکر بشدت افزایش یافته است.
ایران


 احتکار شکر در انبارها
اکنون هر کیلو قند از 21 هزار و 500 تومان در هفته گذشته به قیمت 26 هزار و 500 تومان در عمده‌فروشی‌ها رسیده است. شکر نیز از 19 هزار و 500 تومان به قیمت 23 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که قیمت‌های اعلام شده در عمده فروشی‌ها است و در نهایت هر کیلو قند با قیمت حدود بالای 25 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌‌رسد. در بخش شکر هم فروش کاهش یافته و فروشندگان ترجیح می‌‌دهند برای سود بیشتر کالا را در انبارها نگهداری کنند.

 افزایش واردات شکر توسط دولت
واردات کالاهای اساسی در پایان سال گذشته به ۱۹.۶ میلیارد دلار رسیده  است که بررسی جریان تجارت شکر نشان می‌‌دهد که در سال گذشته بیش از ۱.۲ میلیون تن شکر خام به ارزش ۵۴۴.۳ میلیون دلار واردات انجام شده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ حدود  یک میلیون تن به ارزش ۳۷۰.۶ میلیون دلار واردات شکر انجام شده بود، بر این اساس واردات این کالا ۱۸ درصد از نظر وزن و ۴۷ درصد ارزش رشد داشته است.
این حجم از شکر وارداتی به همراه تولید داخل نیاز کشور را تأمین می‌‌کند. به رغم تأمین نیاز قند و شکر کشور، در شب عید شاهد آن بودیم که در یک هفته قیمت قند و شکر افزایش قابل توجهی یافت، به ‌نحوی که هر کیلوگرم شکر از ۱۵ هزار تومان به هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان آن هم در عمده‌فروشی‌ها رسید و مشاهدات بازار نشان می‌داد، در سطح شهر هر کیلوگرم شکر تا قیمت ۲۰ هزار تومان نیز به مردم فروخته می‌شد.

 آغاز ماه مبارک رمضان؛ بهانه‌ای برای افزایش قیمت
در حال حاضر نیز، این اقلام با قیمت بالا در بازار عرضه می‌‌شوند و آغاز ماه رمضان بهانه دیگری برای افزایش بیشتر قیمت قند و شکر بوده است.
بر اساس آخرین نرخنامه میادین میوه و تره‌بار، هر بسته قند شکسته ۷۰۰ گرمی با قیمت ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان، هر بسته قند شکسته بسته‌بندی ۳ کیلوگرمی با قیمت ۷۵ هزار و ۲۰۰ تومان، قند شکسته بسته‌بندی ۵ کیلوگرمی با قیمت ۱۲۵ هزار تومان، قند شکسته بسته‌بندی ۱۰ کیلوگرمی با قیمت ۲۴۸ هزار تومان، قند حبه پرسی قیمت هر کیلو گرم با قیمت ۲۲ هزار تومان، قند شکسته فله قیمت هر کیلو گرم ۲۵ هزار تومان، قند شکسته بسته‌بندی یک کیلوگرمی با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و شکر بسته بندی ۱ کیلوگرمی تنظیم بازاری با قیمت ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان عرضه می‌‌شود.
اما در سطح شهر، قیمت قند بعضاً تا ۲ برابر بیشتر از قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار است و شکر دست‌کم هر کیلوگرم حدود ۹ هزار تومان گران‌تر است. به عنوان مثال هر کیلوگرم قند شکسته بسته‌بندی تا حدود ۵۳ هزار تومان به فروش می‌‌رسد، همچنین هر کیلوگرم شکر در سطح شهر بیش از ۲۵ هزار تومان قیمت می‌‌خورد.

 دپوی 67 هزار تن شکر در گمرکات کشور
همچنین وضعیت دپوی کالاهای اساسی در مبادی ورودی از این حکایت دارد که تا حدود نیمه فروردین ماه امسال از بین سه میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرک و بنادر، حدود ۶۷.۳ هزار تن به شکر اختصاص داشته است.
گفتنی است گزارش مرکز آمار ایران بر افزایش ۵۰.۲ درصدی قیمت این کالا در اسفندماه پارسال تأکید دارد؛ به طوری که هر کیلو از این کالا به طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورده و تا بیش از ۲۰ هزار تومان هم فروش رفته است. قیمت شکر در اسفند پارسال به طور متوسط حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود و در بهمن ماه سال گذشته به بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما