بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ۱۰:۵۲:۵۵
پوتین: تاکنون در پاسخمان به اقدامات اوکراین خویشتنداری داشته‌ایم
پوتین: تاکنون در پاسخمان به اقدامات اوکراین خویشتنداری داشته‌ایم
«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، در خاتمه اجلاس دو روزه سران «سازمان همکاری شانگهای» در شهر «سمرقند» ازبکستان، به اظهارنظر درباره «ضدحمله» اخیر ارتش اوکراین علیه مواضع تحت کنترل روسیه پرداخت
فارس

 

به نوشته پایگاه شبکه «راشا تودی»، پوتین در این کنفرانس خبری که بعد از دیدارهای دوجانبه‌اش با سران چند کشور از جمله ترکیه، هند و جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای برگزار کرد، به اوکراین نسبت به عواقب هرگونه تلاش برای دست زدن به «حملات تروریستی» علیه روسیه هشدار داد و تاکید کرد مسکو تاکنون در واکنش به اقدامات کی‌یف خویشتنداری نشان داده اما این موضع می‌تواند تغییر یابد.
پوتین ابراز داشت:‌ عملیات نظامی ویژه نوعی هشدار نیست بلکه یک عملیات نظامی ویژه است. ما شاهد تلاش‌هایی برای اجرای حملات تروریستی و تلاش‌هایی برای آسیب زدن به زیرساخت‌های غیرنظامی خود هستیم. ما به این اقدام با خویشتنداری پاسخ می‌دهیم اما صرفا تا یک مدتی این‌طور خواهد بود.
رئیس جمهور روسیه اضافه کرد:‌ در مدت اخیر نیروهای مسلح روسیه دست به چند حمله حساس زدند. بگذارید بگوییم که اینها تنها هشدار بودند. اگر قرار باشد که وضعیت به همین شکل به پیش برود، پاسخ داده شده جدی‌تر خواهد بود.
پوتین در ادامه واکنشش به مساله ضد حمله اخیر ارتش اوکراین که به ادعای کی‌یف و متحدان غربی‌اش یک موفقیت بزرگ بوده، تاکید کرد، باید قبل از هرگونه نتیجه گیری درباره این روند، منتظر باشیم و ببینیم «پایان آن چطور خواهد بود.»
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد،‌ غرب برای چندین دهه، روی مساله «فروپاشی روسیه» مانور داده است و بیان داشت که غرب تا زمانی که زنده است شاهد فروپاشی روسیه نخواهد بود.
او درباره مساله مذاکرات صلح با اوکراین گفت این «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین است که مایل و حاضر به مذاکره با روسیه نشده است.
رئیس جمهور روسیه همچنین با انتقاد از اروپا، مقامات این قاره را در رابطه با بحران انرژی ایجاد شده در این قاره به فرافکنی تقصیر خودشان متهم کرد و گفت روسیه و شرکت «گازپروم» به عمل به وظایفشان تحت قراردادهایی که دارند ادامه خواهند داد.
به گفته پوتین، مقصر بروز بحران انرژی در اروپا اصرار مفرط این قاره به رفتن به سمت منابع انرژی سبز است نه جنگ در اوکراین.
رئیس جمهور روسیه غرب را متهم کرد به اینکه تلاش می‌کند تا یک حصار ضدروسی در اوکراین با هدف رقم زدن فروپاشی روسیه ایجاد کند و هدف عملیات روسیه نیز جلوگیری از این تلاش بود. پوتین با تاکید بر اینکه تلاشهایی با هدف انجام حملات تروریستی در روسیه از جمله علیه تاسیسات هسته‌ای روسیه وجود داشته بیان داشت که در حال حاضر وضعیت در این کشور تحت کنترل است.
او در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر کی‌یف در ارائه طرح پیشنهادی به منظور انعقاد توافق با متحدانش بر سر کسب‌ «تضمینهای امنیتی» مشابه با سیاستها‌ی ناتو گفت، با این طرح‌های کی‌ِیف آشنا نیست.
رئیس جمهور روسیه اوکراین را متهم کرد به این که تقریبا هر روز موضعش را در قبال هر مساله‌ای تغییر می‌دهد.
او با تاکید بر اینکه هدف از عملیات ویژه روسیه در اوکراین آزادی «دونباس» بوده گفت، روسیه قبل از عملیات ویژه خود خواستار دریافت تضمین‌های امنیتی شد اما این درخواستش نادیده گرفته شد.
پوتین خاطرنشان کرد، برنامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین تغییر نیافته بلکه یک سری تصمیمات عملیاتی در عرصه میدانی اتخاذ شده‌اند.
وی تاکید کرد، ارتش روسیه به تدریج کنترلش را بر مناطق جدید در اوکراین برقرار خواهد کرد و حمله روسیه در دونباس متوقف نشده بلکه روسیه قصد ندارد عجله کند.
پوتین خاطرنشان کرد، برای آنکه نشست با زلنسکی انجام شود، کی‌ِیف باید با این کار موافقت کند اما تاکنون آنها با مذاکره مخالفت کرده‌اند.
وی همچنین تصمیم اخیر اروپا برای محدود ساختن صادرات غلات روسیه به کشورهای در حال توسعه را «منزجر کننده» خواند.
او با اشاره به محدودیتهایی که اروپا بر سر راه صادرات کود روسیه از بنادر اروپا ایجاد کرده گفت: ما می‌توانیم این کود را بدون هزینه در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهیم اما برخی کشورهای اروپایی «درگیر پارادایم فلسفه استعمارگری بوده و عادت به زندگی کردن با هزینه کردن از دیگران کرده‌اند.»
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد،‌ غرب عادت کرده مشکل درست کند و برای حل آن مشکل از دیگران هزینه کند. این مایه انزجار است. زمان آن رسیده که غرب متمدن‌تر رفتار کند.
پوتین همچنین غربی‌ها را متهم کرد به اینکه قصد استفاده از روسیه به عنوان ابزاری در نبرد خود با چین را داشته‌اند و بسیار مشتاق هستند که این اتفاق بیفتد.
او وعده داد، به زودی حجم تجارت چین-روسیه به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.
به گفته پوتین، حادثه اخیر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان هیچ ارتباطی به مساله قره باغ ندارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین پیش از این کنفرانس خبری به دیدار «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای رفت.
بر اساس یک بیانیه منتشر شده از سوی کرملین، پوتین به مودی گفت، نگرانی‌های دهلی نو درباره جنگ در اوکراین را درک کرده و خواستار پایان یافتن این جنگ در «سریعترین زمان ممکن» است.
مودی نیز در این دیدار گفت: «می‌دانم دوران امروز دوران جنگ نیست و من درباره این موضوع در تماسهای تلفنی با شما صحبت کرده‌ام.»
مودی ادامه داد، دموکراسی، دیپلماسی و گفتگو کشورهای جهان را کنار هم نگه داشته است.
پوتین در این دیدار نیز کی‌ِیف را متهم به رد مساله مذاکرات و اصرار بر دستیابی به اهدافش در «میدان نبرد» کرد و خطاب به مودی گفت:‌ «می‌دانم موضع شما در قبال جنگ در اوکراین و نگرانی‌هایی که دائما ابراز می‌کنید چیست. در ضمن اینکه هرگونه تلاشی به خرج می‌دهیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن این جنگ را متوقف کنیم، متاسفانه طرف مقابل یعنی رهبران اوکراین دست رد به فرآیند مذاکرات زده و گفتند می‌خواهند به اهدافشان با ابزارهای نظامی دست یابند.»
پوتین روز پنجشنبه به شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین نیز گفته بود، نگرانی‌های پکن را درباره جنگ اوکراین درک می‌کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما