اجتماعی
خراسان
۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۰۹:۰۵:۱۰
در اصفهان چه خبر بود؟
در اصفهان چه خبر بود؟
در حالی که خبرگزاری رسمی دولت، بعد از ظهر روز پنج شنبه خبرداد که کشاورزان اصفهانی چادرهای خود را که در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود و در جوار پل خواجو به منظور مطالبه احیای این رودخانه و رهاسازی آب برپا کرده بودند، با صدور بیانیه ای با چهار شرط جمع می کنند اما تحولات بعدی و آن چه ایرنا آن را تلاش برخی افراد مشکوک نامید، شرایط را ملتهب کرد.
خراسان

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سیدرضا مرتضوی  استاندار اصفهان عصر پنج شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی  اعلام کرد: «کشاورزان در این تجمع مسالمت‌آمیز و بی‌نظیر دغدغه خود را به مسئولان اعلام کردند و دولت هم این صدا را شنید و برای رفع بحران، چاره اندیشی بلند مدت و اقدام اولیه را انجام خواهد داد.» وی افزود: «به لحاظ ارتباط نزدیک بین مدیریت استان با کشاورزان، دغدغه‌ها و ضرورت‌ها گفته و مقرر شد بر اساس توافق نامه‌ای کشاورزان چادرها را جمع کنند و مسائل هم توسط دولت پیگیری شود.

این کار توسط کشاورزان انجام شد ولی حین جمع آوری چادرها بحثی بین آنان درگرفت و برخی سعی در ممانعت از این تصمیم داشتند که در این حین تعدادی از فرصت سوء استفاده کردند و دو چادر را آتش زدند که با ورود عوامل انتظامی این افراد دستگیر شدند.»آن طور که استاندار توضیح می دهد به نظر می رسد برخی از این توافق ناراحت بودند و تحولات بعداز این توافق  و اعلام رسمی آن توسط کشاورزان و استاندار باعث شد تا  با به آتش کشیده شدن چادرهای برخی کشاورزان، جریانات به سمت دیگری برود.

به گزارش فارس، علی اصفهانی، دادستان اصفهان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از بیانیه‌ای که صنف کشاورزی داد و خاتمه تجمع کشاورزان را اعلام کرد، خود کشاورزان رفتند که چادرها را جمع کنند. وی افزود: اما دیشب {پنج شنبه شب} اراذل و اوباش مانع جمع کردن چادر کشاورزان شدند و چادر کشاورزان را آتش زدند به همین دلیل نیروی انتظامی ورود و تعدادی از این اراذل و اوباش را دستگیر کرد. ایرنا هم نوشت: پس از آن که مطالبه گری آرام کشاورزان سرانجام به همگرایی مردم نصف جهان برای احیای زاینده رود رسید و جمعه گذشته ۲۸ آبان قاب بی نظیری از همدلی و متانت در حافظه تاریخ ثبت شد، دیروز(جمعه )  به دنبال انتشار فراخوان هایی از سوی برخی عناصر مشکوک و نزدیک به ضدانقلاب در شبکه های مجازی با وجود این که کشاورزان پایان تجمع خود را پس از 16روز طبق توافق شورای میرآب شرق و غرب اصفهان با مسئولان مبنی بر «رهاسازی ۵۰ میلیون متر مکعب آب» به طور رسمی اعلام کرده بودند، جمعیتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در بستر زاینده رود تجمع کردند.

این رخداد که در ساعات نخستین صبح جمعه به وقوع پیوست، در ابتدا آرام و بی حاشیه بود و مردم با سردادن شعارهایی بار دیگر احیای زاینده رود را خواستار شدند؛ اما به تدریج با نمود برخی تحرک ها  فضای این مطالبه گری به حق، ملتهب شد. فارس نیز نوشت: صبح جمعه حدود ۵۰۰ نفر در بستر زاینده رود تجمع کردند.

بیشتر این افراد با توجه به نوع پوشش و سن و سالشان شباهتی به کشاورزان اصفهان نداشتند. این در حالی است که کشاورزان اصفهانی از صبح دیروزش در توافق با مسئولان استانی به تجمع اعتراضی خود در بستر خشک زاینده‌رود پایان دادند.

به نوشته فارس، براساس خبرها، در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد با پرتاب سنگ به سمت نیروی نظامی در حال تخریب اموال عمومی بودند. عده‌ای با حمله به یک آمبولانس  شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس به آتش کشیده شد و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل، فضای رعب و‌ وحشت برای عابران ایجاد شد.

شعارهای سیاسی و تندی از سوی معترضان شنیده می‌شد  و در برابر اقدامات پلیس فحاشی‌های پراکنده ای هم صورت می‌گرفت. این افراد در دسته های ۴۰ و ۵۰ نفره در خیابان‌های اطراف پل خواجو حضور داشتند و تعدادشان حدود ۳۰۰ نفر برآورد می‌شد. براساس این گزارش، نیروهای انتظامی برای تامین امنیت و جلوگیری از خشونت و تحرک فرصت طلبان، با استفاده از گاز اشک‌آور تجمع کنندگان را متفرق کردند.

ایرنا نیز نوشت: «گفته می شود در میان تحریک کنندگان چند نفر از عناصر مشکوک شناسایی و بازداشت شده اند. در این میان برخی شبکه های اجتماعی و  فعالان نزدیک به ضدانقلاب با انتشار فیلم هایی که مربوط به سال های گذشته به ویژه آبان ۹۸ است، قصد داشتند تجمع دیروز مردم اصفهان را بیش از آن چه مشاهده می شود، تنش زا توصیف کنند.»

امام جمعه اصفهان: ‌‌اتفاقات دیروز کار کشاورزان نیست‌
آیت‌ا... سیدیوسف طباطبایی‌نژاد  نیز در خطبه‌های نماز جمعه  با بیان این که این کشاورزان می‌خواستند صدایشان به گوش رئیس جمهور و مسئولان کشور برسد که رسید و طی موافقت نمایندگان کشاورزان در استانداری اصفهان مقرر شد چادرها از بستر رودخانه جمع‌آوری شود و اعتراض خاتمه یابد، اظهار کرد: عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه‌ متوجه کمبود آب شدند ‌اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب، فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز(دیروز) کار کشاورز نیست. همزمان، محمدمهدی جوادیان زاده  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به مهر گفت: در پی تعرض مجدد به تأسیسات خط اول انتقال آب یزد، جریان آب انتقالی دوباره قطع شد.

وی افزود: براساس گزارش های رسیده و بررسی‌های میدانی انجام شده در منطقه، مشخص شد حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و خسارات زیادی را به‌وجود آورده است. همزمان باشگاه خبرنگاران نوشت: کشاورزان اصفهان پس از 16 شبانه روز تحصن و برپایی چادر، از بامداد پنج شنبه با قرائت بیانیه‌ای در قالب توافق نامه‌ای، به تجمع خود پایان دادند و بستر رودخانه زاینده رود را ترک و اعلام کردند به توافق نامه پایبند خواهند بود.

نمایندگان صنف کشاورزان و مسئولان استانی توافق کردند کمیته‌ای شامل   استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزان برای پیگیری امور مربوط به کشاورزان داخل استان از جمله مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی، شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود با دستور استاندار تشکیل و گزارش‌ها به صورت مستمر به استاندار ارائه شود. پیش از این توافق نامه رئیس جمهور در بیستم آبان در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان دستور داد کارگروه زاینده رود احیا شود و معاون اول رئیس جمهور به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد با فوریت موضوع آب زاینده رود را بررسی و راهکار‌های خروج از این شرایط را اعلام کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما