بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۶:۴۷:۱۰
واشنگتن‌پست: بایدن هم برای دیکتاتورها فرش قرمز پهن می‌کند
واشنگتن‌پست: بایدن هم برای دیکتاتورها فرش قرمز پهن می‌کند
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی به وعده اجرا نشده جو بایدن برای دنبال نکردن سیاست سخاوتمندانه ترامپ در قبال دیکتاتورها پرداخته و از فرش قرمزی که او برای یک شاهزاده سعودی گشود، انتقاد کرد.
ایسنا


روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای می‌نویسد: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کارزارهای انتخاباتی خود وعده داد تا به سخاوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا نسبت به دیکتاتورهای خاورمیانه‌ای پایان دهد. 
بایدن قول داد "دیگر چک سفید امضا" برای امثال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در کار نباشد، همینطور در مورد رهبران عربستان او گفت "آنها را در حقیقت همانقدر طرد و منفور می‌کند که هستند." او گفت "ارزش مطلوب اجتماعی بسیار اندکی در دولت فعلی عربستان سعودی وجود دارد."
در این صورت چرا آقای بایدن هفته پیش برای شاهزاده خالد بن سلمان، برادر محمد بن سلمان، حاکم دوفاکتوی عربستان فرش قرمز پهن کرد؟ او که سابقا سفیر کشورش در واشنگتن بود و مستقیما در قتل سال ۲۰۱۸ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار تبعیدی سعودی نقش داشت، در نشست‌های عالی‌رتبه به ویژه با مشاور امنیت ملی بایدن، وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا حضور یافت. این همان استقبالی نیست که برای فردی طرد شده و منفور انتظار برود.
البته ایالات متحده هنوز منافع امنیتی با عربستان سعودی دارد؛ براساس اعلام وزارت خارجه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با خالد بن سلمان درباره "مسائل امنیتی منطقه‌ای" شامل تلاش برای پایان دادن به جنگ فاجعه‌بار یمن که شش سال پیش از طرف سعودی‌ها آغاز شد، صحبت کرد. این در حالیست که سمت این شاهزاده اکنون در حد معاون وزیر دفاع پایین است. اگر میزبانی از یک مقام ارشد سعودی برای رسیدگی به این مسائل ضرورت داشت، کاخ سفید می‌توانست وزیر خارجه عربستان را دعوت کند. در عوض، بایدن تصمیم گرفت تا دوباره به عضوی از این خاندان حاکم جان دهد که سال ۲۰۱۹ بعد از آنکه تاکید کرد، گزارش‌ها درباره قتل خاشقجی داخل کنسولگری ریاض در استانبول "کاملا غلط و بی‌اساس" است، با خفت واشنگتن را ترک کرد.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که خالد بن سلمان با ترغیب این ستون‌نویس واشنگتن پست برای مراجعه به کنسولگری ریاض در استانبول به جای سفارت عربستان در واشنگتن دی.سی برای دریافت مدارک مورد نیازش، در قتل او نقشی کلیدی ایفا کرد.
بایدن فعلا از ملاقات مستقیم با محمد بن سلمان امتناع کرده است. این دولت با انتشار گزارشی تاکید کرد که این ولیعهد سعودی مسوول قتل خاشقجی بوده است. اما لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بارها تلفنی با بن سلمان گفت‌وگو داشته است. کاخ سفید با اعطای مجوز به برادر او برای حضور در واشنگتن، بن سلمان را یک گام به احیای سیاسی کامل نزدیک‌تر کرد.
این حاکم سعودی کاری که لایق این باشد، انجام نداده است؛ او همچنان به بازداشت، شکنجه و حبس مخالفان سیاسی حکومتش ادامه می‌دهد. او با وجود فشار واشنگتن، از تحریم یا کنار گذاشتن مشاور ارشدی که ناظر بر عملیات خاشقجی بوده است، امتناع کرده و همچنان به بازداشت و شکنجه زنان فعال برای حق رانندگی ادامه می‌دهد. همچنین تلاش‌های آمریکا برای میانجیگری برای پایان جنگ در یمن موفقیت‌آمیز نبوده است.
موفقیت سعودی‌ها در خسته کردن این دولت و پیشرفت مشابه از سوی رژیم السیسی در مصر، به وحشی‌ترین خودکامه‌های جهان پیامی می‌فرستد؛ شاید آقای بایدن از حقوق بشر و اهمیت تنبیه علیه کسانی صحبت کند که آنها را ظالمانه نقض کرده‌اند، اما در نهایت شما هنوز می‌توانید به جلسه در کاخ سفید برسید!

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما