سیاسی
فارس
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۱۶:۲۲:۲۳
ملاقات مکرون و بن‌سلمان با محوریت برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران
ملاقات مکرون و بن‌سلمان با محوریت برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران
رئیس جمهور فرانسه در ملاقات با ولی‌عهد عربستان سعودی، تأمین انرژی اروپا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل غرب آسیا را به بحث گذاشت.
فارس

«محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی در سفر به فرانسه با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور درباره بحران انرژی، برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت لبنان گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از یک فرد مطلع در کاخ الیزه، ماکرون و بن‌سلمان در مراسم شام کاری پنجشنبه شب، تأمین انرژی برای کشورهای اروپایی در بحبوحه بحران ناشی از جنگ اوکراین را به بحث گذاشتند.

این فرد مطلع گفت، دو طرف همچنین مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران و وضعیت لبنان، یمن، سوریه و عراق و تروریسم را به بحث گذاشتند.

الشرق الاوسط افزود، رئیس جمهور فرانسه به‌دنبال باز تولید تجربه نشست بغداد است که تابستان سال گذشته برگزار شد و بازیگران منطقه از جمله وزرای امور خارجه ایران، عربستان سعودی و ترکیه در آن حضور داشتند. از دید فرانسوی‌ها چنین نشست‌هایی بستری برای گفت‌وگو بین طرف‌ها و کاهش تنش در منطقه را در پی خواهند داشت.

منابع فرانسوی به این روزنامه گفتند، در خصوص لبنان، بر ضرورت انجام اصلاحات اعلام شده از صندوق جهانی پول و بازگشت احیای کنترل سیاسی در این کشور تأکید شد. در مورد سوریه نیز دو کشور مواضعی مشترک داشته و تحولات اخیر در این کشور به‌ویژه در شمال سوریه به بحث گذاشته شد.

سفر بن سلمان به فرانسه پس از آن انجام گرفته که اخیراً «جو بایدن» که وعده انزوای سعودی‌ها را داده بود با وی دیدار کرد. ولی‌عهد سعودی در اولین سفر خود به کشورهای غربی از زمان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به یونان و سپس به فرانسه سفر کرده است.

سازمان «اکنون دموکراسی برای جهان عرب»  (DAWN)، «ابتکار عدالت جامعه باز» (OSJI) و سازمان «دادگاه بین‌المللی» شکواییه ۴۲ صفحه‌ای به دادگاه پاریس ارائه داده‌ و محمد بن سلمان را به شکنجه و ربایش خشونت‌آمیز جمال خاشقچی متهم کرده‌اند، این موارد در فرانسه قابل پیگرد هستند.

در این شکواییه همچنین آمده است که بن سلمان نمی‌تواند مصونیت قضایی داشته باشد، چرا که وی ولی‌عهد است و رئیس حکومت نیست.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما