سیاسی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۸/۲۰ ۱۲:۱۴:۰۴
پاسخ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی
پاسخ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حواشی مطرح شده درباره خودش از جمله انتخابش به علت نسبت فامیلی‌اش با "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزی‌های مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ داد.
ایسنا

مسعود فیاضی در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه که شب گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره نحوه و طی مدارج تحصیلی‌اش با توجه به برخی شایعات مطرح شده نظیر به طول انجامیدن دوره کارشناسی گفت: بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و در تاریح ۳۱ فروردین ۷۸ فارغ‌التحصیل شدم.
وی افزود: رتبه‌ کنکورم در مرحله اول ۲۷۰ و یک سهمیه خانواده شهدا و در مرحله دوم کنکور هم رتبه‌ ۲۲۰ و یک سهمیه خانواده شهدا بود و همان مدت دوره کارشناسی که به طور عادی همگان طی می‌کنند، برای بنده هم طول کشید.
وی درباره نسبت فامیلی‌اش با علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز گفت: همانطور که عرض کردم بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکده‌های ما کنار هم بود و از طریق فعالیت‌های بسیج با هم آشنا شدیم. آن زمان، آقای داماد شش ساله و عروس خانم یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از این نسبت فامیلی، سال‌ها دوست و آشنا بودیم.
فیاضی درباره مدرک دکترایش نیز گفت: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درس‌هایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.
وی به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ اشاره کرد و گفت: در این مصوبه آمده است «دانشمندان، محققان و متخصصان رشته‌های زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحب‌نظر شهرت داشته و یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند می‌توانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب ۱ و ۲ (مربی یا استادیاری) دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی انتخاب شوند».
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: همچنین در این مصوبه آمده است که «دستورالعمل امتحانی و نحوه بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و نحوه همکاری و استخدام ایشان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ می‌شود. ضمن اینکه برای اجرای دستورالعمل موضوع بند ۲، «کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی» با ترکیب پنج نفر از صاحب‌نظران موضوع بند ۱ با پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در دفتر هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود».
وی ادامه داد: آن زمان بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیئت علمی پژوهشگاه شدم، چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیئت ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند. بعدا آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کرد.
فیاضی افزود: اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود؛ دو آزمون جامع دادم که آزمون اول در سال های ۹۲-۹۱ و آزمون دوم در سال های ۹۴- ۹۳ برگزار شد و رساله دکتری هم ۱.۵ سال طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظی بودند و در نهایت با نمره ۱۹.۵ قبول شدم.

وی تصریح کرد: این کمیسیون زیر نظر وزیر علوم است و آزمون‌ها هم واقعا سخت بود. ۷۳ نفر برای این آزمون‌ها معرفی شده بودند که فقط سه نفر قبول شدند و دوره هم شش سال طول کشید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره حواشی مطرح شده نسبت به فعالیت وی در مجلات رشد هم گفت: رشد ۳۶ مجله داشت که ۹ مجله دانش‌آموزی، دو نشریه نابینایان و مابقی بزرگسالان بود. وقتی بنده فعالیتم را در آنجا شروع کردم متوسط فعالیت سردبیران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.
وی با بیان اینکه این مجلات را پنج نفر ارزیابی می‌کردند و هیچ نشریه‌ای شورای سیاست‌گذاری نداشت، گفت: شورای سیاستگذاری گذاشتیم و تیم‌ها را نوسازی کردیم. ۱۳ تیم نوسازی شد. بر اساس قواعد سازمان پژوهش در مجلات دانش‌آموزی حداکثر مدت فعالیت سردبیر چهار سال و سن ۴۵ سال و در نشریات تخصصی مدت فعالیت شش سال و سن ۵۵ سال بود و به همین دلیل این افراد تغییر کردند.
فیاضی اضافه کرد: تنها یک نفر برخلاف این رویه تغییر کرد؛ سیاست ما این بود که مجلات رشد کیوسکی نیست و باید تربیتی باشد، اما آن یک نفر برخلاف این سیاست حرکت می‌کرد. مثلا در هفته اول مهر رمانی در مجله تحت مدیریت ایشان معرفی شد که دفاع مقدس را نقطه سیاه جمهوری اسلامی می‌دانست یا کتابی معرفی شده بود که داستانش با دوستی چند دختر و پسر آغاز می‌شد که صریحاً بر خلاف سیاست های تعلیم و تربیت است.
وی درباره حذف کلمه آهنگ‌سازی از متن یک مجله رشد و جایگزینی تواشیح و سرود به جای آن گفت: آن نشریه به خط بریل و برای نابینایان منتشر می‌شد و با توجه به فعالیت پرورشی در مدارس، خواستم که به جای آهنگ‌سازی، از کلمه سرود و تواشیح استفاده شود که بچه‌ها انس بیشتری با آن دارند و در مدرسه می‌توانند به راحتی انجامش دهند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برخی می‌گویند بنده با موسیقی مخالفم در حالی که اصلا اینگونه نیست؛ بنده همان سال برای اختتامیه فیلم رشد به کرمان رفتم که مراسم در هنرستان موسیقی برگزار شد و دانش‌آموزان اجرای زنده موسیقی داشتند.
وی درباره مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی نیز گفت: ما که در طرح اولیه دخالتی نداشتیم، ولی بعد که به مرکز پژوهش‌های مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که آن را پس بگیرید یا اصلاح کنید که صیانت حذف و به طرح حمایت از حقوق کاربران تبدیل شد. برای بررسی آن، به تمام دستگاه‌ها نامه زدیم که همه نامه‌نگاری‌ها، حضور نمایندگان دستگاه‌ها و صورتجلسه‌ها موجود است. این روند در مرکز پژوهش‌ها هم دنبال شد. عیناً ۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه هفت سال سابقه معلمی در مدارس دولتی و غیردولتی دارم عنوان کرد: سال ۸۸، آقای یازرلو مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی را ایجاد کرد که بنده از سوی ایشان به عنوان مسئول ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مدارس معرفی شدم و فعالیت‌های متنوعی به انجام رساندم.
وی در خصوص دلیل عدم اجرایی شدن سند تحول گفت: یکی از دلایل جدی این است که ما نقطه کانونی تحول را در مدرسه نگذاشتیم بلکه در ستاد گذاشتیم. اگر شورای مدرسه زنده شود و تمرکززدایی کنیم، اتفاقات خوبی می‌افتد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما