اقتصادی
برنا
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۵:۴۴:۴۶
افزایش بی سابقه نرخ سوخت در اروپا؛ بحران اوکراین دردسر ساز شد
افزایش بی سابقه نرخ سوخت در اروپا؛ بحران اوکراین دردسر ساز شد
با طولانی شدن جنگ بین اوکراین و روسیه، گاز و بنزین در اروپا افزایش قیمت شدید داشته است. در بسیاری از شهرهای اروپا مردم به علت گرانی سوخت اقدام به اغتشاش و اعراضات کرده اند. جنگ میان دوکشورتاثیر زیادی بر بازار سوخت اروپا گذاشته است.
برنا

در حالی که گفت‌وگو بین اروپا و آمریکا برای تحریم انرژی روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به خاکاوکراین همچنان ادامه دارد، قیمت گاز طبیعی در بازارهای اروپا رکورد زد.
این در حالیست که دستکم ۴۰ درصد گاز مصرفی در اروپا از طریق روسیه تامین می شود و به اعتقاد کارشناسان در صورت تحریم انرژیروسیه از سوی کشورهای اروپایی، قاره سبز زمستان آینده با کمبود قابل توجه گاز مواجه خواهد شد.
کاترین مگ گرگور، مدیرکل شرکت «انژی»، یکی از شرکت‌های عمده تامین انرژی فرانسه صبح دوشنبه در گفتگو با رادیو فرانس انتر با تصریح بر اینکه در راستای تصمیات دولت باید تدابیری برای پیشگیری از به بار آمدن چنین وضعیتی اندیشید، صرفه جویی در مصرفمشترکان در کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه را گزینه‌ای موثر توصیف کرد.
در سال ۲۰۲۱ اتحادیه اروپا ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کرده است؛ یعنی حدود ۴۵ درصد کل واردات گاز و ۴۰ درصد کل مصرف گاز کشورهای اروپایی. دمای میانگین واحدهای مسکونی در سطح اتحادیه اروپا ۲۲ درجه سانتیگراد است و کاهش هر درجه دما می تواند حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی کند.

این در حالیست که در سایه حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین قیمت جهانی نفت به رکورد سال ۲۰۰۸ (هربشکه ۱۴۷.۵ دلار در ژوئیه ۲۰۰۸) نزدیک می شود. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال (عمده نفت مصرفی اروپا) روز یکشنبه از مرز بشکه ای ۱۴۰ دلار عبور کرد. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم با بیش از ۷ درصد افرایش به از مرز بشکه ای ۱۲۴ دلار گذشت.
در همین حال افزایش کم سابقه قیمت بنزین و گازوئیل در جایگاه های سوخت رسانی صدای بسیاری از مردم اروپا را در آورده است.
در فرانسه در اکثر شهرهای بزرگ قیمت هر لیتر بنزین معمولی از مرز ۲ یورو گذشته و به اعتقاد میشل ادوار لوکلرک، مدیر شرکت لوکلرک با افزایش ۸ تا ۱۰ سنت قیمت بنزین در هفته جاری در همه جایگاه ها قیمت بنزین معمولی دست کم ۲ یورو خواهد شد. آقای لوکلرک ادامه افزایش قیمت در هفته های بعدی را هم محتمل دانست.
در این کشور، افرادی با جلیقه زرد در اعتراض به افزایش قیمت بنزین، راه‌های منتهی به پالایشگاه‌ها را مسدود کرده و خواستار بازگشت قیمت‌های قبلی شدند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حالی روز یکشنبه از همکاری نزدیک با اروپایی ها برای تحریم حوزه انرژی روسیه خبر داد که بر خلاف آمریکا، کشورهای اروپایی بشدت در حوزه انرژی به روسیه وابسته هستند.
در این میان وابستگی آلمان، اقتصاد برتر اتحادیه اروپا به نفت و گاز روسیه چشمگیر است. وضعیتی کمابیش مشابه نیز بر بخش انرژی وصنعت فرانسه حاکم است.
فقط در یک هفته قیمت گاز در اروپا دوبرابر شده و طی روز های گذشته با ثبت رقم 2392 دلار رکورد تاریخی خود را شکسته است. دلیل افزایش قیمت گاز نگرانی ها نسبت به اختلال در چرخه تامین گاز اروپا از سوی روسیه است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما