ورزشی
فرهیختگان
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۱:۲۶:۰۳
حمله گاز انبری میراث تاج به فوتبال ایران
حمله گاز انبری میراث تاج به فوتبال ایران
اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال کشورمان در سال گذشته به‌صورت موقت موردتایید فیفا قرار گرفت و به همین علت هم انتخابات ریاست فدراسیون برگزار شد، با این‌حال ازنظر فیفا هنوز معایبی به آن وارد است، برای همین اصرار به اصلاح آن دارد.
فرهیختگان

خردادماه سال قبل بود که یکی از مسئولان سابق فدراسیون فوتبال مدعی شد فیفا به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال کشورمان ۸۰ ایراد گرفته و فدراسیون باید آن را اصلاح کند. هرچند ادعای ۸۰ ایرادی ازسوی مدیران فعلی رد شد، اما معایبی وجود داشت و فیفا هم برای برطرف کردن آن به فدراسیون فوتبال کشورمان تا اسفندماه سال‌جاری فرصت داد. حالا این فرصت رو به پایان است و همچنان خبر امیدوارکننده‌ای در این خصوص شنیده نمی‌شود.
اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون در روزهای اخیر در مصاحبه‌های مختلف از مجلس شورای اسلامی درخواست کردند هرچه سریع‌تر بررسی اساسنامه فدراسیون را به پایان برساند؛ چراکه عدم تصویب اساسنامه می‌تواند فوتبال ایران را در آستانه بازی‌های جام‌جهانی با دردسر جدی مواجه کند و هیات‌های فوتبال هم در نامه‌ای برای رئیس مجلس خواستار تصویب زودتر اساسنامه شدند. در بخشی از نامه این هیات‌ها به قالیباف آمده است: «بیش از یک‌سال از روزی که اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به‌عنوان عصاره نخبگان فوتبال کشور اساسنامه‌ای به‌عنوان رکن رکین و قانون اساسی فدراسیون را به‌تصویب رسانده‌اند، گذشته است.
در این مدت فیفا عالی‌ترین سازمان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر فوتبال جهان نیز به‌همراه دولت جمهوری اسلامی ایران این اساسنامه را تصویب کرده‌اند و حالا نوبت به عصاره ملت و نمایندگان خانه‌ ملت رسیده است.» با این‌حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد به این‌زودی نباید منتظر تصویب اساسنامه در مجلس باشیم!
تایید اساسنامه سال قبل موقتی بود
اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال کشورمان در سال گذشته به‌صورت موقت موردتایید فیفا قرار گرفت و به همین علت هم انتخابات ریاست فدراسیون برگزار شد، با این‌حال ازنظر فیفا هنوز معایبی به آن وارد است، برای همین اصرار به اصلاح آن دارد.
مسئولان فدراسیون فوتبال که نگران برخورد جدی ازجانب فیفا هستند، برای تسریع در تصویب اساسنامه فدراسیون تلاش می‌کنند تا بتوانند رضایت فیفا را بگیرند و از عواقب آن در آینده جلوگیری کنند. پیامد حاصل از برخورد سخت فیفا در آستانه بازی‌های جام‌جهانی می‌تواند منجربه تعلیق فوتبال ایران شود که در آستانه صعود تیم ملی به جام جهانی می‌تواند کام همه را تلخ کند.
فیفا ماهیت نهاد عمومی غیردولتی را برای فدراسیون فوتبال ایران مغایر با قوانین خود می‌داند و رسما اعلام کرده ماهیت فدراسیون از نهاد عمومی غیردولتی باید تغییر پیدا کند. ماده یک اساسنامه فدراسیون در مجمع فدراسیون بررسی و تغییرات لازم ایجاد شده است، اما از دیدگاه فیفا این امر ‌بایستی در مجلس شورای اسلامی کشور بررسی و موردتصویب قرار بگیرد.
نمایندگان آگاه از وضعیت قرمز
چندی قبل حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس درخصوص تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط مجلس شورای اسلامی گفته بود: «باید نشست‌های مختلفی را با کارشناسان حوزه فوتبال و مخصوصا مسئولان فدراسیون برگزار کرد. اساسنامه فدراسیون فوتبال، پشتوانه قانونی در حوزه فوتبال کشور خواهد داشت. معتقدم باید هرچه سریع‌تر اساسنامه فدراسیون فوتبال تصویب شود. باید نقطه‌نظرات موردنیاز در این زمینه اخذ شود تا مجلس شورای اسلامی به بررسی آن بپردازد.» این اظهارنظر نشان می‌دهد مجلس از وضعیت خطرناک فعلی در فوتبال آگاه است، اما مساله اینجاست که سیاست آنها در عدم تصویب اساسنامه با نگرانی‌های اخیرشان همخوانی ندارد!
رحیم زارع، رئیس کمیته فوتبال و فوتسال مجلس شورای اسلامی هم در اظهارنظری دیگر با تاکید بر این نکته که تیم ملی فوتبال ایران متعلق به مردم بوده و نمایندگان هم درکنار تیم ملی فوتبال ایران هستند اعلام کرد که از هیات‌رئیسه مجلس می‌خواهد باتوجه به فرصت اندک باقیمانده، هرچه زودتر تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال را در دستور کاری خود قرار داده و این کار را به دقیقه 90 موکول نکند تا تیم ملی دچار تهدید و چالش نشود و اگر کسی در این زمینه کوتاهی کند، باید خودش پاسخگوی مردم باشد.
دبیر فراکسیون مجلس: اساسنامه به مجلس نرسیده است
برای پیگیری اینکه کار اساسنامه در مجلس به کجا کشیده شده، با حسین زهی، نماینده مردم خاش و میرجاوه و دبیر فراکسیون مجلس تماس گرفتیم. زهی درخصوص تصویب اساسنامه با تاکید بر این نکته که هنوز اساسنامه به مجلس شورای اسلامی نرسیده گفت: «نیاز به مصوب ‌نامه ازجانب مجلس نیست، مصوب هیات وزیران شود کافی است. اما اگر لایحه توسط دولت به مجلس فرستاده شود پیگیری می‌کنیم.»
اسماعیل حسین‌زهی درخصوص اینکه درصورت ارسال لایحه اساسنامه چه مدت لازم است تا در مجلس به تصویب برسد، گفت: «آن دیگر به صحن مجلس بستگی دارد که فوریتی باشد یا نه.»
حسین‌زهی درباره اینکه وقتی اساسنامه به مجلس نرسیده، تکلیف چه می‌شود، گفت: «همان‌طور که گفتم اعلام وصول نشده، اما اگر نرسیده باشد یا دیر برسد، مقصر آن رئیس فدراسیون فوتبال است.»
رئیس فراکسیون ورزش: چرا باید تعلیق شویم؟
برای پیگیری صحبت‌های حسین‌زهی با محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون مجلس ورزش تماس گرفتیم. وی که به‌دلیل حضور در جلسه حاضر به توضیح مفصل نشد، در چند جمله کوتاه به «فرهیختگان» گفت: «هنوز اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال اعلام وصول نشده است که مورد بررسی قرار بگیرد.»
نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی درخصوص احتمال تعلیق فوتبال ایران و تشکیل کمیته انتقالی گفت: «تعلیق نمی‌شویم. اینها بهانه ازجانب اطرافیان فدراسیون فوتبال است، مگر وزیر ورزش عراق همزمان رئیس فدراسیون فوتبال این کشور نیست؟ مگر آنها تعلیق شدند؟»
تاج و یارانش برمی‌گردند؟
مهلت فیفا به فوتبال ایران برای تغییر اساسنامه رو به پایان است و آنچه مشخص شده، مجلس هم به‌طرز عجیبی درحال وقت‌کشی است که به‌نظر می‌رسد دلیل‌شان هم قبول نداشتن اساسنامه فعلی است. کشمکش‌هایی که درنهایت به نفع فوتبال کشورمان نیست، اما چنانچه اساسنامه تصویب نشود، به احتمال بسیار زیاد فوتبال ایران تعلیق می‌شود و کمیته انتقالی شکل می‌گیرد. پیش‌بینی‌ها هم این است که درصورت تشکیل کمیته انتقالی احتمال دارد با بازگشت مهدی تاج و یارانش به فدراسیون فوتبال مواجه بوده و شاهد یک بازگشت به عقب باشیم؛ عقبگردی که سابقه نشان داده است به هیچ وجه کمکی به فوتبال ما نمی‌کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما