بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۰۹:۱۳:۱۳
تروئیکای اروپایی و آمریکا خواستار همکاری فوری ایران با آژانس اتمی شدند
تروئیکای اروپایی و آمریکا خواستار همکاری فوری ایران با آژانس اتمی شدند
فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.
فارس

بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی به بهانه‌های واهی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تروئیکای اروپایی و آمریکا خواستار همکاری فوری ایران با آژانس اتمی شدند.
فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.
در این بیانیه که توسط وزارتخانه‌های خارجه چهار کشور منتشر شده، آمده است: «ما، دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده از تصویب قطعنامه‌ای توسط شورای حکام آژانس در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات ایران ذیل ان‌پی‌تی استقبال می‌کنیم».
کشورهای مذکور ادعا کردند: «رأی اکثریت قریب به اتفاق اعضا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز پیامی بدون ابهام به ایران می‌فرستد که باید به تعهدات پادمانی خود عمل کند و از نظر فنی شفاف‌سازی‌های معتبر در مورد موضوعات پادمان باقی‌مانده ارائه کند».
در ادامه این بیانیه آمده است: «قطعنامه امروز، حمایت شورای حکام از تلاش‌های مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از سیستم پادمان بین‌المللی را که برای همه امنیت ما ضروری است، تأیید می‌کند».
تروئیکای اروپایی و آمریکا افزودند: «ما از ایران می‌خواهیم به فراخوان جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود توجه کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی کامل و حل و فصل مسائل بدون تاخیر بیشتر همکاری کند».
در پایان این بیانیه آمده است: «اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مسائل پادمانی حل نشده دیگر وجود ندارد، ما نیازی به بررسی و اقدام بیشتر شورای حکام در مورد این موضوعات نخواهیم دید».

شامگاه چهارشنبه بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما