سیاسی
نامه نیوز
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ۱۸:۲۸:۵۳
مقام سابق عراقی: آمریکا توان اجرای «نوپک» علیه ایران و روسیه را ندارد
مقام سابق عراقی: آمریکا توان اجرای «نوپک» علیه ایران و روسیه را ندارد
نامه نیوز

مقام سابق عراقی درباره پیش نویس قانون موسوم به «نوپک» از سوی آمریکا هشدار داد و گفت: دولت بایدن نخواهد توانست این طرح را علیه کشورهای بزرگ صادر کننده نفت مثل ایران و روسیه اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری المعلومه، باقر جبر الزبیدی وزیر دارایی سابق عراق در بیانیه‌ای ضمن هشدار در مورد تصویب طرح «نوپک» و تبعات آن برای دارایی‌های نفتی عراق تاکید کرد که این قانون اموال عراقی‌ها را هدف قرار داده است.
وی عنوان کرد: دولت جو بایدن برای تصویب قانون موسوم به نوپک لحظه شماری می‌کند؛ قانونی که سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» را هدف قرار داده است.
این مقام سابق عراقی ادامه داد: این قانون به دولت آمریکا اجازه پیگیرد قضائی علیه کشورهای صادر کننده نفت در دادگاه‌های آمریکا و مسدود کردن سرمایه گذاری ها و دارایی‌های آنها را می‌دهد و دارایی‌های مسدود شده به عنوان غرامت در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد.
الزبیدی افزود: آمریکا نخواهد توانست قانون نوپک را علیه کشورهای بزرگ صادر کننده نفت مثل ایران و روسیه اعمال کند؛ چرا که این اقدام به منزله گشودن جبهه‌ها و بحران‌های جدیدی است که دولت آمریکا به منظور اجتنباب از رویارویی با چین، می‌خواهد از آنها دور بماند.
وزیر دارایی سابق عراق اظهار داشت: هدف از نوپک در حقیقت کشورهای حاشیه خلیج فارس است که میلیاردها دلار در بانک‌های آمریکایی دارند، البته عراق نیز ده‌ها میلیارد دلار پول نقد و حدود ۲۴ میلیارد دلار اوراق مالی در بانک‌های آمریکایی دارد و پول حاصل از فروش نفت بغداد نیز پیش از ورود به وزارت دارایی و بانک مرکزی این کشور، از بانک فدرال آمریکا عبور می‌کند.
الزبیدی در مورد تداوم بحران‌ها و آشتفگی های سیاسی عراق که مانع از تشکیل هر گونه جبهه یکپارچه ملی در مقابل این قانون می‌شود، هشدار داد و گفت: ممکن است برخی افراد طرفدار قانونی باشند که در صدد مصادره اموال مردم است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما